Pobieranie opłat od uczestników projektu – działalność gospodarcza czy odpłatna
Czy organizacja, która realizuje projekt finansowany lub dofinansowywany przez Urząd m.st. Warszawy, może pobierać opłaty od uczestników w ramach działalności gospodarczej? Na to pytanie odpowiada Marcin Wojdat, Pełnomocnik Prezydenta ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi.
PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ:
Zgodnie Procedurą konkursową to w ogłoszeniu musi być zapisane, czy możliwe jest pobieranie opłat od adresatów i w ramach jakiej działalności. Biura i Dzielnice mają do wyboru wprowadzenie zapisu: „Dopuszcza się pobieranie opłat od adresatów zadania pod warunkiem, że oferent realizujący zadanie publiczne prowadzi działalność odpłatną pożytku publicznego, z której przychód przeznacza na działalność statutową. / Nie dopuszcza się pobierania opłat od adresatów zadania”. Jeśli w konkursie dopuszczono pobieranie opłat, należy sprawdzić, czy organizacja prowadzi działalność odpłatną pożytku publicznego – zapisy takie powinny znajdować się w statucie lub innym akcie wewnętrznym organizacji. Dopiero gdy spełnione są te dwa warunki, i organizacja otrzymała dofinansowanie, przygotowuje się dla niej umowę i przekazuje dotację.
Komentarz warszawa.ngo.pl:
Organizacja, która otrzymała dotację na zadanie publiczne i chce pobierać opłaty od adresatów (klientów, uczestników), czyli sprzedawać towary lub usługi, może to robić wyłącznie w trybie działalności odpłatnej pożytku publicznego. Ważne przy tym jest, że działalności tej nie można prowadzić w tym samym zakresie, co działalności gospodarczej (pkt. 3 art. 9 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie). Dlatego w opisanej sytuacji organizacja ma dwa wyjścia. Może albo zrezygnować z pobierania opłat lub może wyrejestrować działalność gospodarczą w tym zakresie, który obejmuje dotacja, i wtedy pobierać opłaty w ramach działalności odpłatnej pożytku publicznego.
Czytamy tam:
„Zatem gdy złamano przesłanki, o których mowa w art. 9 ust. 1 w odniesieniu do działalności odpłatnej pożytku publicznego wykonywanej w ramach zleconego zadania publicznego, to działalność taka, jako działalność gospodarcza, nie może być uznana za realizację zleconego zadania publicznego. Organy administracji publicznej, zlecając realizację zadania publicznego mogą dofinansować bądź sfinansować wykonanie tego zadania w ramach prowadzonej działalności pożytku publicznego (odpłatnej bądź nieodpłatnej), nie zaś działalności gospodarczej. Prowadzenie działalności gospodarczej nie może być dotowane na podstawie UoDPPiW” (str. 31-32).
oraz:
Działalność organizacji pozarządowych niedofinansowana ze środków publicznych nie podlega ograniczeniom związanym z łączeniem działalności różnego rodzaju (odpłatnej, nieodpłatnej gospodarczej) w ramach jednego przedsięwzięcia (np. imprezy organizowanej w ramach działalności gospodarczej i połączonej z akcją charytatywną). Warto przypomnieć, że nie oznacza to braku jakichkolwiek ograniczeń w prowadzeniu poszczególnych form działalności (wynikają one chociażby z art. 9 i 10). Jednak sytuacja kształtuje się inaczej, w przypadku realizacji zadań zlecanych przez organy administracji publicznej w rozumieniu art. 11 ust. 1 pkt. 1 UoDPPiW. W przypadku, gdy działalność odpłatna pożytku publicznego wykonywana w ramach zleconego zadania publicznego narusza postanowienia art. 9 ust. 1, to jako działalność gospodarcza, nie może być uznana za realizację zleconego zadania publicznego. Organy administracji publicznej, zlecając realizację zadania publicznego mogą sfinansować bądź dofinansować wykonanie tego zadania w ramach prowadzonej działalności pożytku publicznego (odpłatnej bądź nieodpłatnej), nie zaś działalności gospodarczej. Prowadzenie działalności gospodarczej nie może być dotowane na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Dlatego też wszelka działalność odpłatna wykonywana w ramach zleconego zadania, musi być działalnością odpłatną pożytku publicznego. Zlecone zadanie publiczne traktowane jest jako całość - wszystko to, co jest przedmiotem oferty realizacji zadania publicznego, a następnie umowy o zlecenie realizacji zadania publicznego musi być realizowane w ramach działalności pożytku publicznego (str. 37).
Źródło: CKS