Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Przed wyborami parlamentarnymi Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych pytała kandydatów o sprawy kluczowe dla sektora pozarządowego. Zwieńczeniem akcji był panel dyskusyjny z kandydatami do parlamentu podczas Ogólnopolskiego Forum Inicjatyw Pozarządowych. Znamy już wyniki wyborów. Jak zatem w kontekście obietnic wyborczych przedstawia się przyszłość dla organizacji pozarządowych?
Wybory wygrało Prawo i Sprawiedliwość oraz Platforma Obywatelska.
Te partie prawdopodobnie utworzą koalicję rządową. Zgodnie z
przedwyborczymi umowami realizowany będzie program gospodarczy
partii, która zwycięży. Zapewne program zostanie zmodyfikowany
podczas rozmów koalicyjnych, ale my dzisiaj możemy w przybliżeniu
stwierdzić jak rozstrzygną się ważne dla organizacji sprawy.
Współpraca z organizacjami
Wszystkie partie, które zostały wybrane do parlamentu deklarują współpracę organizacjami. Wprost mówią o konieczności rozszerzenia możliwości konsultowania decyzji z organizacjami pozarządowymi, w tym konsultowania aktów prawnych. Prawo i Sprawiedliwość mówi o zmianach w regulaminie Sejmu, które pozwolą na obecność „reprezentatywnych i zainteresowanych organizacji na każdym etapie prac komisji i podkomisji”. Platforma Obywatelska zaś mówi o zwiększeniu czasu, jaki organizacje będą miały na odniesienie się do projektów aktów prawnych. Dostrzega tu zwłaszcza rolę rządu.
Mechanizm 1%
Wszystkie partie deklarują utrzymanie możliwości przekazywania 1% podatku na organizacje pożytku publicznego. Ta kwestie nie była jasna ze względu na liczne propozycje uproszczenia systemu podatkowego. Ministerstwo Finansów traktuje 1% jako jedną z ulg, dlatego właśnie przedsiębiorcy płacący podatek liniowy 19% nie mogą przekazywać 1%. Zachodziły obawy, że te partie, które chcą uprościć system podatkowy zlikwidują 1% (zwłaszcza PO postulująca wprowadzenie podatku liniowego). Politycy, w przeciwieństwie do Ministerstwa Finansów, dobrze zrozumieli, że 1% nie jest ulgą podatkową, a zachętą dla podatników do decydowanie o tym na co przekazywane są publiczne pieniądze. Przed wyborami zarówno PO, jak i PiS zadeklarowały ułatwienie podatnikom korzystania z tego mechanizmu (na wzór węgierski, w którym to Urząd Skarbowy dokonuje niezbędnych formalności).
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich
W przypadku Funduszu Inicjatyw Obywatelskich sprawa nie jest jednoznaczna. Platforma Obywatelska proponuje zostawić FIO, zwiększając kontrolę organizacji nad nim (w postaci Rady Funduszu). Prawo i Sprawiedliwość również chce Fundusz zostawić, ale proponuje przenieść go pod opiekę premiera. Ten postulat dotyczy zresztą całego umiejscowienia spraw organizacji pozarządowych w nowym rządzie (zamiast departamentu w ministerstwie istniałaby komórka podległa bezpośrednio premierowi).
Samoobrona, PSL oraz SLD są przeciwne utrzymaniu funduszu. SLD wskazuje, że FIO powinno naturalnie wejść w skład Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie.
Program Operacyjny Społeczeństwo Obywatelskie
Wszystkie partie oprócz PSL deklarują utrzymanie Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie w Narodowym Programie Rozwoju na lata 2007-2013. PSL twierdzi, że programów w NPR jest za dużo i należy ograniczyć się do tych, które finansują inwestycje głównie transportowe.
Artur Zawisza z Prawa i Sprawiedliwości zastrzega, że POSO musi zapewniać równy dostęp do środków całemu sektorowi pozarządowemu, a nie „strukturalizować wybraną grupę organizacji”.
Wygląda na to, że najważniejsze postulaty organizacji znajdują zrozumienie wśród polityków. Oczywiście jak zwykle wszystko rozbije się o szczegóły. Ważne jest jednak to, że kampania wyborcza pozwala stwierdzić, że polska scena polityczna zaczęła dostrzegać sektor obywatelski, co ma swoje odzwierciedlenie w programach i postulatach wyborczych najbardziej znaczących sił politycznych w Polsce.
Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych na bieżąco monitorować będzie zobowiązania wszystkich partii, które dostały się do Parlamentu.
Wszystkie obietnice wyborcze dla organizacji pozarządowych złożone przez partie dostępne są na stronie www.ofop.engo.pl . Szczegółowy raport z przeprowadzonego monitoringu zostanie wydany w październiku.
Współpraca z organizacjami
Wszystkie partie, które zostały wybrane do parlamentu deklarują współpracę organizacjami. Wprost mówią o konieczności rozszerzenia możliwości konsultowania decyzji z organizacjami pozarządowymi, w tym konsultowania aktów prawnych. Prawo i Sprawiedliwość mówi o zmianach w regulaminie Sejmu, które pozwolą na obecność „reprezentatywnych i zainteresowanych organizacji na każdym etapie prac komisji i podkomisji”. Platforma Obywatelska zaś mówi o zwiększeniu czasu, jaki organizacje będą miały na odniesienie się do projektów aktów prawnych. Dostrzega tu zwłaszcza rolę rządu.
Mechanizm 1%
Wszystkie partie deklarują utrzymanie możliwości przekazywania 1% podatku na organizacje pożytku publicznego. Ta kwestie nie była jasna ze względu na liczne propozycje uproszczenia systemu podatkowego. Ministerstwo Finansów traktuje 1% jako jedną z ulg, dlatego właśnie przedsiębiorcy płacący podatek liniowy 19% nie mogą przekazywać 1%. Zachodziły obawy, że te partie, które chcą uprościć system podatkowy zlikwidują 1% (zwłaszcza PO postulująca wprowadzenie podatku liniowego). Politycy, w przeciwieństwie do Ministerstwa Finansów, dobrze zrozumieli, że 1% nie jest ulgą podatkową, a zachętą dla podatników do decydowanie o tym na co przekazywane są publiczne pieniądze. Przed wyborami zarówno PO, jak i PiS zadeklarowały ułatwienie podatnikom korzystania z tego mechanizmu (na wzór węgierski, w którym to Urząd Skarbowy dokonuje niezbędnych formalności).
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich
W przypadku Funduszu Inicjatyw Obywatelskich sprawa nie jest jednoznaczna. Platforma Obywatelska proponuje zostawić FIO, zwiększając kontrolę organizacji nad nim (w postaci Rady Funduszu). Prawo i Sprawiedliwość również chce Fundusz zostawić, ale proponuje przenieść go pod opiekę premiera. Ten postulat dotyczy zresztą całego umiejscowienia spraw organizacji pozarządowych w nowym rządzie (zamiast departamentu w ministerstwie istniałaby komórka podległa bezpośrednio premierowi).
Samoobrona, PSL oraz SLD są przeciwne utrzymaniu funduszu. SLD wskazuje, że FIO powinno naturalnie wejść w skład Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie.
Program Operacyjny Społeczeństwo Obywatelskie
Wszystkie partie oprócz PSL deklarują utrzymanie Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie w Narodowym Programie Rozwoju na lata 2007-2013. PSL twierdzi, że programów w NPR jest za dużo i należy ograniczyć się do tych, które finansują inwestycje głównie transportowe.
Artur Zawisza z Prawa i Sprawiedliwości zastrzega, że POSO musi zapewniać równy dostęp do środków całemu sektorowi pozarządowemu, a nie „strukturalizować wybraną grupę organizacji”.
Wygląda na to, że najważniejsze postulaty organizacji znajdują zrozumienie wśród polityków. Oczywiście jak zwykle wszystko rozbije się o szczegóły. Ważne jest jednak to, że kampania wyborcza pozwala stwierdzić, że polska scena polityczna zaczęła dostrzegać sektor obywatelski, co ma swoje odzwierciedlenie w programach i postulatach wyborczych najbardziej znaczących sił politycznych w Polsce.
Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych na bieżąco monitorować będzie zobowiązania wszystkich partii, które dostały się do Parlamentu.
Wszystkie obietnice wyborcze dla organizacji pozarządowych złożone przez partie dostępne są na stronie www.ofop.engo.pl . Szczegółowy raport z przeprowadzonego monitoringu zostanie wydany w październiku.
Źródło: OFOP
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.