Po 11 miesiącach wojny w Ukrainie aż 5 milionów dzieci ma utrudniony dostęp do edukacji
Dziś, w Międzynarodowym Dniu Edukacji, UNICEF wzywa do zwiększenia wsparcia na rzecz dostępu do kształcenia dla dzieci w Ukrainie i krajach przyjmujących uchodźców.
Trwająca wojna w Ukrainie zakłóciła nauczanie ponad pięciu milionów dzieci, ostrzegł UNICEF, wzywając do zwiększenia międzynarodowego wsparcia, aby zapewnić najmłodszym stały dostęp do edukacji. 11 miesięcy wojny tylko potęguje wcześniej utracone dwa lata nauki z powodu pandemii COVID-19 i ponad ośmiu lat konfliktu we wschodniej Ukrainie.
„Szkoły i placówki wczesnej edukacji zapewniają dzieciom kluczowe poczucie przynależności i bezpieczeństwa, a brak nauki może mieć konsekwencje na całe życie. Nie ma opcji, aby po prostu odłożyć edukację dzieci i wrócić do niej po zajęciu się innymi priorytetami, bez ryzykowania przyszłości całego pokolenia” – ostrzega Afshan Khan, Dyrektor Regionalny UNICEF na Europę i Azję Środkową.
Nieustające ataki zbrojne, również na tereny zaludnione, sprawiły, że tysiące szkół, przedszkoli i innych placówek edukacyjnych zostało uszkodzonych lub zniszczonych. Jednocześnie wielu rodziców i opiekunów obawiając się o bezpieczeństwo swoich dzieci, niechętnie posyła je do szkoły.
W Ukrainie 1,9 miliona dzieci otrzymało dostęp do nauki online, kolejne 1,3 miliona korzysta z nauki w modelu hybrydowym. UNICEF współpracuje z rządem Ukrainy, aby pomóc dzieciom w powrocie do nauki – zarówno stacjonarnej, jeśli jest to bezpieczne, jak i zdalnej. Ostatnie ataki na infrastrukturę energetyczną spowodowały znaczące przerwy w dostawie prądu, co oznacza, że uczęszczanie na zajęcia online jest często olbrzymim wyzwaniem.
Sytuacja poza Ukrainą również jest niepokojąca. Szacuje się, że 2 na 3 dzieci ukraińskich uchodźców nie zostało włączonych do systemu edukacji kraju, w którym znalazły schronienie. Przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele. Jednym z największych wyzwań są niewydolne systemy edukacji oraz fakt, że na początku kryzysu wiele rodzin uchodźców wybrało naukę online, ponieważ mieli nadzieję na szybki powrót do domu.
„UNICEF będzie nadal współpracował z rządem Ukrainy i rządami krajów, które przyjęły uchodźców, aby wypracować rozwiązania pozwalające dzieciom na kontynuowanie edukacji zarówno na obszarach konfliktu, jak i tym, które zostały zmuszone do ucieczki ze swoich domów” – deklaruje Afshan Khan.
UNICEF apeluje o zaprzestanie ataków na placówki edukacyjne, infrastrukturę cywilną i energetyczną w Ukrainie. Potrzebne jest również większe wsparcie w celu zapewnienia dzieciom dostępu do materiałów edukacyjnych i materiałów offline, aby mogły kontynuować naukę i pozostać w kontakcie z rówieśnikami i nauczycielami. Kluczowe jest również wdrożenie ukraińskiego planu naprawczego oraz działań na rzecz odbudowy szkół i przedszkoli.
W krajach przyjmujących uchodźców UNICEF wzywa do włączania dzieci – uchodźców z Ukrainy do krajowych systemów edukacji. Ważne jest, aby odpowiednie władze zidentyfikowały i wyeliminowały bariery regulacyjne i administracyjne, które utrudniają dzieciom dostęp do formalnej edukacji na wszystkich poziomach, a także zapewniły jasne i dostępne informacje rodzinom uchodźców.
Źródło: UNICEF Polska