Procedura zgłaszania zmian do KRS jest bardzo sformalizowana. Każdy błąd, niedopatrzenie mogą skutkować wezwaniem do uzupełnienia braków. Jakie kroki musi podjąć organizacja, aby uzupełnić dokumenty i ile ma na to czasu?
PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
Wstępne badanie wniosku kończy się na podjęciu decyzji o:
- Zarządzeniu wzywającym do usunięcia braków (jeżeli braki są formalne i można je usunąć).
- Odrzuceniu wniosku, np. wówczas, gdy w składzie władz są braki uniemożliwiające jego działanie.
- Zwrocie wniosku, np. w sytuacji, gdy wniosek był złożony bez użycia formularzy albo były one źle wypełnione, nie załączono wymaganych dokumentów, nie dokonano opłaty lub nie uzupełniono w terminie wskazanych braków formalnych.
Co powinna zrobić organizacja, która otrzymała zarządzenie wzywające do usunięcia braków, tak jak fundacja zadająca pytanie? Wszystko zależy od tego, jakie pismo z sądu otrzymała.
Zarządzenie wzywające do usunięcia braków formalnych
Jak wynika z przedstawionego na początku tekstu opisu sytuacji we wniosku fundacji brakowało obowiązkowych dokumentów (podobnie byłoby wtedy, gdyby te złożone były nieprawidłowo przygotowane lub podpisane). Dokumenty są kluczowymi dowodami przy podejmowaniu decyzji przez sąd podczas postępowania rejestrowego. Dlatego muszą być oryginałami (lub potwierdzonymi za zgodność z oryginałem kopiami), a także muszą w pełni oddawać stan faktyczny, zgodnie z prawem i statutem organizacji.
W piśmie, które otrzymała organizacja, sąd wskazał braki i termin, w którym należy wniosek uzupełnić. Zwykle wystarcza uzupełnienie tego wskazanego braku, bez konieczności ponownego wypełniania formularzy.
Fundacje oraz stowarzyszenia, które są jednocześnie wpisane do rejestru przedsiębiorców, mają obowiązek przy zgłoszeniu zmian w zarządzie dostarczyć sądowi wzory podpisów nowych członków zarządu. W przypadku braku tych wzorów podpisów, zwrot wniosku przez KRS jest uzasadniony.
Uzupełniając braki nie można zapomnieć, że trzeba to zrobić w terminie 7 dni kalendarzowych (czyli z wliczeniem do nich dni świątecznych).
UWAGA: Od 15 stycznia 2015 r. organizacje wpisane do rejestru przedsiębiorców nie będą musiały już załączać do wniosku składanego do KRS wzorów podpisów członków zarządu. Wynika to ze zmian, które wprowadziła w ustawie o KRS – Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw.
Jeśli jest kłopot z terminem
Fundacja zadająca pytanie, musi w terminie 7 dni, licząc od daty odbioru pisma z sądu, złożyć wniosek o przedłużenie tego terminu na uzupełnienie wniosku ze względu na nadzwyczajne okoliczności i powołać się na czasową nieobecność jednego z członków zarządu. W piśmie należy wskazać, w jakim terminie jest w stanie zdobyć brakujące dokumenty i uzupełnić wniosek. KRS powinien uwzględnić taki wniosek i poinformować o przedłużeniu terminu uzupełnienia braków.
Warto też pamiętać, że wniosek złożony przez tę fundację, nie został jeszcze poddany ocenie merytorycznej, i trzeba się liczyć z tym, że może się zdarzyć kolejne wezwanie do uzupełnienia na dalszym etapie rejestracji.
Podstawa prawna:
- Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym z dnia 20 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2013 r., poz. 1203 z późn. zm.)
- Wniosek o wpis do Rejestru składa się na urzędowym formularzu. Składając wniosek, wnioskodawca bez wezwania uiszcza opłatę sądową, a jeżeli wpis podlega ogłoszeniu – również opłatę za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
- Wniosek złożony z naruszeniem przepisu ust. 2 lub nieprawidłowo wypełniony podlega zwróceniu, bez wzywania do uzupełnienia braków. Przepisu art. 1301 Kodeksu postępowania cywilnego nie stosuje się.
3a. W razie wystąpienia innych braków niż wymienione w ust. 2 i 3, przepis art. 130 Kodeksu postępowania cywilnego stosuje się odpowiednio.
- W razie zwrócenia wniosku zgodnie z ust. 3 może on być ponownie złożony w terminie 7 dnia od daty doręczenia zarządzenia o zwrocie. Jeżeli wniosek ponownie złożony nie jest dotknięty brakami, wywołuje skutek od daty pierwotnego wniesienia. Skutek taki nie następuje w razie kolejnego zwrotu wniosku, chyba że zwrot nastąpił na skutek braków uprzednio niewskazanych.
- Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku zmiany osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu wpisanego do Rejestru lub prokurenta.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)