Powołanie stowarzyszenia lub fundacji należy zgłosić do Krajowego Rejestru Sądowego – składając odpowiedni wniosek. Zdarza się czasem, że już po złożeniu wniosku w organizacji następują niespodziewane zmiany, które również wymagają zgłoszenia do KRS. Co zrobić jeśli „nowa” zmiana dotyczy „starego” zgłoszenia, już wcześniej przesłanego do sądu, ale jeszcze przez niego nie zarejestrowanego?
Powołanie stowarzyszenia lub fundacji należy zgłosić do Krajowego Rejestru Sądowego – składając odpowiedni wniosek. Zgłaszane powinny być też inne zmiany, np. zmiana składu zarządu, adresu czy zmiany w statucie. Należy to robić za pomocą formularzy urzędowych. To ważne, gdyż ustawa o krajowym rejestrze sądowym mówi, że jeżeli wniosek (informacja, którą musimy zgłosić np. założenie stowarzyszenia, zmiana we władzach albo rozpoczęcie działalności gospodarczej) zostanie złożony w innej formie, to sąd zwróci wniosek.
Może się jednak zdarzyć, tak jak w przypadku opisanego wyżej nowo powstającego stowarzyszenia, że zanim jeszcze sąd wpisze do rejestru to, co stowarzyszenie zgłosiło we wniosku, niektóre z tych informacji ulegną zmianie.
Rozporządzenie ministra sprawiedliwości (w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz szczegółowej treści wpisów w tych rejestrach) przewiduje, że w takim przypadku trzeba złożyć do sądu tzw. pismo procesowe. Zanim sformułujemy pismo, warto sprawdzić, np. dzwoniąc do właściwego oddziału KRS, czy rzeczywiście sąd nie przyjął (i zaakceptował lub odesłał do poprawienia) wnioskui czy informacja o decyzji sądu nie jest w drodze (np. na poczcie).
Co zawrzeć w piśmie procesowym
W piśmie należy wymienić rodzaj formularza (np. że zmiana będzie dotyczyć formularza KRS –WK) i pole formularza, w którym stowarzyszenie chce zmienić informacje. Trzeba też zacytować dotychczasową (tj. wcześniej zgłoszoną) treść tego pola i podać jego nową treść.
Takie pismo procesowe powinno zawierać także nazwę i adres sądu, do którego jest skierowane, dane członków komitetu założycielskiego, który reprezentuje nowo powstające stowarzyszenie, ich podpisy i listę załączników. Do pisma należy dołożyć załączniki dokumentujące zgłaszane zmiany (w opisywanym przypadku może to być np. potwierdzona na zgodność z oryginałem kopia aktu małżeństwa).
Ustawa o krajowym rejestrze sądowym z dnia 20 sierpnia 1997 r.
2. Wniosek o wpis do Rejestru składa się na urzędowym formularzu. Składając wniosek, wnioskodawca bez wezwania uiszcza opłatę sądową, a jeżeli wpis podlega ogłoszeniu – również opłatę za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Rozporządzenie ministra sprawiedliwości w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego oraz szczegółowej treści wpisów w tych rejestrach z dnia 21 grudnia 2000 r.
Jeżeli po złożeniu wniosku o wpis, a przed wydaniem orzeczenia, uległy zmianie dane objęte żądaniem, wnioskodawca może zmienić żądanie wniosku, wnosząc pismo procesowe.
Kodeks postępowania cywilnego z dnia 17 listopada 1964 r.
Art. 126.
§ 1. Każde pismo procesowe powinno zawierać:
- oznaczenie sądu, do którego jest skierowane, imię i nazwisko lub nazwę stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników;
- oznaczenie rodzaju pisma;
- osnowę wniosku lub oświadczenia oraz dowody na poparcie przytoczonych okoliczności;
- podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika;
- wymienienie załączników.
§ 2. Gdy pismo procesowe jest pierwszym pismem w sprawie, powinno ponadto zawierać oznaczenie miejsca zamieszkania lub siedziby stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników oraz przedmiotu sporu, pisma zaś dalsze – sygnaturę akt.
§ 3. Do pisma należy dołączyć pełnomocnictwo, jeżeli pismo wnosi pełnomocnik, który przedtem nie złożył pełnomocnictwa.
§ 31. Przepisu § 3 nie stosuje się do pism wnoszonych w elektronicznym postępowaniu upominawczym.
§ 4. Za stronę, która nie może się podpisać, podpisuje pismo osoba przez nią upoważniona,
z wymienieniem przyczyny, dla której strona sama się nie podpisała.
§ 5. Pismo procesowe wniesione drogą elektroniczną powinno być opatrzone podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 18 września
2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.3)).
§ 6. Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania dotyczące trybu zakładania konta w systemie teleinformatycznym służącym do prowadzenia elektronicznego postępowania upominawczego oraz sposobu posługiwania się podpisem elektronicznym w tym postępowaniu, mając na względzie sprawność postępowania, dostępność drogi elektronicznej dla stron postępowania oraz ochronę praw stron postępowania, przy uwzględnieniu możliwości składania jednorazowo wielu pozwów.
§ 1. Do pisma procesowego należy dołączyć jego odpisy i odpisy załączników dla doręczenia ich uczestniczącym w sprawie osobom, a ponadto, jeżeli w sądzie nie złożono załączników w oryginale, po jednym odpisie każdego załącznika do akt sądowych.