Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Pierwsze spotkanie zespołu ds. nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Magdalena Arczewska
16 maja 2005 w siedzibie Ministerstwa Polityki Społecznej odbyło się pierwsze spotkanie zespołu roboczego do spraw nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, działającego przy Radzie Działalności Pożytku Publicznego. Przewodniczącym Zespołu jest Krzysztof Balon, reprezentujący w RDPP Wspólnotę Roboczą Związków Organizacji Socjalnych WRZOS. Uczestniczący w pracach zespołu członkowie Rady ustalili, że celem prac będzie nie tylko wypracowanie zmian bieżących, które miałyby być wprowadzone do ustawy w celu doprecyzowania czy uściślenia jej przepisów, ale przede wszystkim rozważenie pewnych rozwiązań systemowych dotyczących działania organizacji pozarządowych w Polsce.
Efektem prac ma być
spis postulatów dotyczących nowelizacji ustawy, które zostaną przedstawione rządowi z prośbą o ich
jak najszybsze przeprowadzenie. Z kolei katalog zawierający propozycje zmian o charakterze
systemowym, dołączony zostanie do sprawozdania z działania ustawy za okres od dnia jej wejścia w
życie do dnia 31 grudnia 2004 r., które zgodnie z art. 52 ustawy o działalności pożytku
publicznego, zostanie przedstawione Sejmowi i Senatowi przez Radę Ministrów w terminie do dnia 30
czerwca 2005 r.
Podczas spotkania, na prośbę Krzysztofa Balona, przewodniczącego zespołu, obecni na spotkaniu pracownicy Departamentu Pożytku Publicznego w szczegółowy sposób przedstawili zmiany dotychczas wprowadzone do treści ustawy.
Pierwsza z nich dotyczyła dodania w art. 3 ust. 6 o treści: "Do zlecania realizacji zadań, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, stosuje się przepisy o pomocy społecznej." Zapis ten został dodany do przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego przez art. 142 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593) z dniem 1 maja 2004 r.
Kolejna zmiana przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego dotyczyła dodania w art. 4 ust. 1a o treści: "Zapewnienia zorganizowanej opieki byłym żołnierzom zawodowym, którzy uzyskali uprawnienie do emerytury wojskowej lub wojskowej renty inwalidzkiej, inwalidom wojennym i wojskowym oraz kombatantom." Tym sposobem rozszerzony został katalog zadań publicznych, w zakresie których organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność społecznie użyteczną. Zmiana ta została wprowadzona mocą art. 14 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 116, poz.1203) z dniem 1 lipca 2004 r. Warto zaznaczyć, że nowelizacja ustawy odbyła się bez konsultacji z ministrem polityki społecznej i bez wiedzy Rady Działalności Pożytku Publicznego. Członkowie zespołu ocenili ten fakt krytycznie i dyskutowali w jaki sposób w przyszłości nie dopuścić do podobnej sytuacji.
Ostatnia przedstawiona na spotkaniu zmiana treści przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego, miała charakter w zasadzie wyłącznie kosmetyczny i dotyczyła art. 46 ustawy. Jego dotychczasowe brzmienie: "Wolontariuszowi mogą przysługiwać świadczenia zdrowotne na zasadach przewidzianych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.". Zastąpiono sformułowaniem: "Wolontariuszowi mogą przysługiwać świadczenia zdrowotne na zasadach przewidzianych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych." Art. 46 ust. 1 zmieniony został przez art. 226 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz.2135) z dniem 1 października 2004 r.
Ponadto zwrócono uwagę na dwie zmiany wprowadzone do treści ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego (Dz. U. Nr 96, poz.874). Otóż mocą art. 7 pkt 3 tej ustawy, z dniem 1 stycznia 2004 r., do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano art. 27d. Obecnie, zgodnie z brzmieniem zawartego w nim ust. 2a: "Zmniejszenie podatku dochodowego, obejmuje wpłaty dokonane od dnia 1 maja do dnia 31 grudnia roku podatkowego oraz od dnia 1 stycznia do dnia złożenia zeznania za rok podatkowy, nie później jednak niż do upływu terminu określonego dla złożenia tego zeznania." Oznacza to, że okres, w którym podatnik może odliczyć 1% podatku został wydłużony.
Ponadto w art. 35 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 46, poz. 543, z późn. zm.) dokonano zmiany przez uchylenie ust. 4 , o treści: "W razie przeznaczenia nieruchomości albo jej części do oddania w użytkowanie, najem lub dzierżawę, organizacja pożytku publicznego ma pierwszeństwo przed innymi kandydatami, jeżeli nieruchomość ta jest niezbędna dla celów prowadzonej przez tę organizację działalności pożytku publicznego. Z chwilą utraty przez organizację pożytku publicznego statusu takiej organizacji użytkowanie wygasa, zaś umowa najmu lub dzierżawy może być wypowiedziana bez zachowania terminów, także gdy czas trwania najmu lub dzierżawy był oznaczony.". Uchylenie powyższego zapisu z dniem 22 września 2004 r., oznacza utratę przez organizacje pożytku publicznego pierwszeństwa w zakresie użytkowania, najmu lub dzierżawy nieruchomości.
Wspomniano też, iż w Dzienniku Ustaw z dnia 29 kwietnia 2005 r. (Nr 74, poz. 652) zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. W odniesieniu do instytucji kultury uwzględniono w nim kwestie pożytku publicznego, tak aby samorządy nie miały wątpliwości w zakresie stosowania przepisów.
Pracownicy Departamentu Pożytku Publicznego przedstawili też postulaty zmian w zakresie przepisów ustawy, które dotychczas wpłynęły do ministerstwa. Dotyczyły one:
Podczas spotkania, na prośbę Krzysztofa Balona, przewodniczącego zespołu, obecni na spotkaniu pracownicy Departamentu Pożytku Publicznego w szczegółowy sposób przedstawili zmiany dotychczas wprowadzone do treści ustawy.
Pierwsza z nich dotyczyła dodania w art. 3 ust. 6 o treści: "Do zlecania realizacji zadań, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1, stosuje się przepisy o pomocy społecznej." Zapis ten został dodany do przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego przez art. 142 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593) z dniem 1 maja 2004 r.
Kolejna zmiana przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego dotyczyła dodania w art. 4 ust. 1a o treści: "Zapewnienia zorganizowanej opieki byłym żołnierzom zawodowym, którzy uzyskali uprawnienie do emerytury wojskowej lub wojskowej renty inwalidzkiej, inwalidom wojennym i wojskowym oraz kombatantom." Tym sposobem rozszerzony został katalog zadań publicznych, w zakresie których organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność społecznie użyteczną. Zmiana ta została wprowadzona mocą art. 14 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 116, poz.1203) z dniem 1 lipca 2004 r. Warto zaznaczyć, że nowelizacja ustawy odbyła się bez konsultacji z ministrem polityki społecznej i bez wiedzy Rady Działalności Pożytku Publicznego. Członkowie zespołu ocenili ten fakt krytycznie i dyskutowali w jaki sposób w przyszłości nie dopuścić do podobnej sytuacji.
Ostatnia przedstawiona na spotkaniu zmiana treści przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego, miała charakter w zasadzie wyłącznie kosmetyczny i dotyczyła art. 46 ustawy. Jego dotychczasowe brzmienie: "Wolontariuszowi mogą przysługiwać świadczenia zdrowotne na zasadach przewidzianych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.". Zastąpiono sformułowaniem: "Wolontariuszowi mogą przysługiwać świadczenia zdrowotne na zasadach przewidzianych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych." Art. 46 ust. 1 zmieniony został przez art. 226 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz.2135) z dniem 1 października 2004 r.
Ponadto zwrócono uwagę na dwie zmiany wprowadzone do treści ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego (Dz. U. Nr 96, poz.874). Otóż mocą art. 7 pkt 3 tej ustawy, z dniem 1 stycznia 2004 r., do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano art. 27d. Obecnie, zgodnie z brzmieniem zawartego w nim ust. 2a: "Zmniejszenie podatku dochodowego, obejmuje wpłaty dokonane od dnia 1 maja do dnia 31 grudnia roku podatkowego oraz od dnia 1 stycznia do dnia złożenia zeznania za rok podatkowy, nie później jednak niż do upływu terminu określonego dla złożenia tego zeznania." Oznacza to, że okres, w którym podatnik może odliczyć 1% podatku został wydłużony.
Ponadto w art. 35 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 46, poz. 543, z późn. zm.) dokonano zmiany przez uchylenie ust. 4 , o treści: "W razie przeznaczenia nieruchomości albo jej części do oddania w użytkowanie, najem lub dzierżawę, organizacja pożytku publicznego ma pierwszeństwo przed innymi kandydatami, jeżeli nieruchomość ta jest niezbędna dla celów prowadzonej przez tę organizację działalności pożytku publicznego. Z chwilą utraty przez organizację pożytku publicznego statusu takiej organizacji użytkowanie wygasa, zaś umowa najmu lub dzierżawy może być wypowiedziana bez zachowania terminów, także gdy czas trwania najmu lub dzierżawy był oznaczony.". Uchylenie powyższego zapisu z dniem 22 września 2004 r., oznacza utratę przez organizacje pożytku publicznego pierwszeństwa w zakresie użytkowania, najmu lub dzierżawy nieruchomości.
Wspomniano też, iż w Dzienniku Ustaw z dnia 29 kwietnia 2005 r. (Nr 74, poz. 652) zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. W odniesieniu do instytucji kultury uwzględniono w nim kwestie pożytku publicznego, tak aby samorządy nie miały wątpliwości w zakresie stosowania przepisów.
Pracownicy Departamentu Pożytku Publicznego przedstawili też postulaty zmian w zakresie przepisów ustawy, które dotychczas wpłynęły do ministerstwa. Dotyczyły one:
-
zmiany w treści art. 11 ustawy o działalności pożytku publicznego, mającej na celu częściowe odejście od zasady otwartego konkursu, w przypadku tzw. "małych grantów",
-
uporządkowania kwestii współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi, w szczególności w zakresie tworzenia rocznych programów współpracy,
-
zmiany w treści art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego, mającej na celu zwiększenie limitu wynagrodzenia osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonaniu statutowej działalności odpłatnej oraz działalności odpłatnej,
-
doprecyzowania pojęcia "działalność gospodarcza" w treści art. 9 ust. 3 ustawy,
-
odejście od obowiązku ogłaszania sprawozdań finansowych w Monitorze Polskim B, wynikających z przepisów o rachunkowości,
-
doprecyzowania definicji organizacji pozarządowej zawartej w art. 3 ust. 2 ustawy,
-
doprecyzowanie wymagań w zakresie rejestracji organizacji pożytku publicznego zawartych w art. 20 ustawy.
Departament Pożytku
Publicznego zobowiązał się do przygotowania tabelarycznego zestawienia wszystkich zmian
wprowadzonych do ustawy, wraz z ich omówieniem i komentarzem. Na zakończenie ustalono, że kolejne
spotkanie zespołu odbędzie się 30 maja 2005. Wtedy też zostanie ustalony dalszy plan
prac.
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.