Już 1 czerwca 2014 w warszawskim centrum handlowym Blue City zostanie otwarta Strefa Dobroczynności. To pierwszy punkt handlowy, który zainauguruje powstanie ogólnopolskiej sieci, oferującej wyroby przedsiębiorstw społecznych. Inicjatywa realizuje nowoczesne i efektywne podejście do idei dobroczynności oraz aktywizacji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Przewodnią myśl Stref Dobroczynności stanowi połączenie maksymalnie efektywnej pomocy kierowanej do potrzebujących z wykorzystaniem ich talentów. W ramach projektu w całej Polsce otwierane będą stoiska sprzedaży produktów przedsiębiorstw społecznych. W ofercie punktów handlowych znajdą się starannie wyselekcjonowane towary wysokiej jakości, wykonane przez członków spółdzielni socjalnych, Zakładów Aktywności Zawodowej, Warsztatów Terapii Zajęciowej oraz podopiecznych organizacji III sektora.
Inicjatorem i pomysłodawcą projektu jest Fundacja Satoris – Fundacja Czynnej Filantropii, organizacja pozarządowa działająca na rzecz osób niepełnosprawnych i rozwijania działalności ekonomicznej wykluczonych. Inicjatywa jest realizowana w ramach współpracy z jedną z największych firm ubezpieczeniowych w Polsce: PZU.
– Strefy będą realizować ideę konstruktywnej dobroczynności – wyjaśnia Katarzyna Podhorska, rzecznik Stref Dobroczynności – Staramy się działać na rzecz aktywizacji zawodowej osób w trudnej sytuacji bytowej. Dzisiaj postrzega się ich jako biernych zawodowo, niechętnych podejmowaniu jakichkolwiek działań w celu polepszenia swego losu. Strefy otwierają nowe rejony sprzedaży i przyczyniają się do tworzenia i utrzymania miejsc pracy. Konstruktywna dobroczynność poprawia sytuację potrzebujących w sposób trwały i kompleksowy, wspierając ich przedsiębiorczość i kreatywność.
Oferta Stref Dobroczynności wpisuje się w ogólnoświatowy trend świadomej konsumpcji i sprawiedliwego handlu (fair trade) oraz rosnącego zainteresowania przedmiotami wykonanymi ręcznie, przewyższającymi pod względem estetyki i jakości produkty wytwarzane masowo. Istotnym celem Stref jest wspieranie zasad wkraczającej do Polski ekonomii społecznej – przedsiębiorczości, której ważnym obszarem jest rozwiązywanie problemów społecznych, zysk zaś jest istotnym, ale nie najważniejszym efektem działania.
Otwarcie Strefy Dobroczynności w Blue City to dopiero początek. Kolejne będą dostępne w najbliższym czasie także w innych centrach handlowych. Dzięki temu stworzona zostanie szeroka sieć dystrybucji promująca ideę konstruktywnej dobroczynności i etycznych wyborów konsumenckich.
Źródło: Strefa Dobroczynności