Styczeń 2016 roku na pewno zapisze się w historii ngo-sów. Nasza redakcja nie ma władzy, by oceniać, czy będzie to milowy krok dla organizacji. Na pewno jednak obserwujemy wydarzenie przełomowe dla rodzimego trzeciego sektora. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, organizacja, która pierwsza przekroczyła próg 1 miliona fanów na Facebooku, wkroczyła właśnie w świat największych. Jak wykorzysta ten fakt?
Studio nr 5 w warszawskim budynku Telewizji Polskiej. 10 stycznia 2016 roku. W jednej ze spokojniejszych przerw między wejściami na antenę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy rozmawiamy z Anną Orzech, koordynatorką wszelkich działań WOŚP w internecie. Rozemocjowana opowiada o atmosferze panującej w studio i zaangażowaniu wolontariuszy pracujących przy obsłudze wszystkich social mediów organizacji. Gdy zauważamy, że słupki popularności Wielkiej Orkiestry w ostatnich dniach znacząco przyspieszyły, by lawinowe skoki zacząć w dniu finału, Orzech studzi ekscytację. „Nie sądzę, byśmy próg miliona polubień osiągnęli jeszcze dzisiaj” - mówi wtedy. Pod koniec tego samego dnia wszyscy składają jej gratulacje, bo oto magiczna bariera pękła.
Anna Orzech z WOŚP, prosto z serca dzisiejszych wydarzeń opowiada o roli social mediów w życiu każdej organizacji pozarządowej. Sprawdźcie koniecznie co sprawdza się w ostatnich dniach na fanpage'u fundacji!Przy okazji chcielibyśmy zaprosić Was do włączenia transmisji internetowej w okolicach godziny 21:00, wtedy przedstawiciele Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego będą opowiadać o trwających projektach!
Posted by Nowe Technologie Lokalnie on Sunday, January 10, 2016
- Nawet w trakcie ubiegłorocznego Finału nie mieliśmy tak dużego skoku - zauważa Orzech, którą poprosiliśmy o rozmowę na temat przekroczenia progu. - To dla nas powód do jeszcze bardziej wytężonej pracy i publikowania treści, które będą angażować tak dużą masę ludzi przez cały rok. Co więcej, wielu z nich pisze do nas, komentuje i nasza w tym głowa, by poczuli się, że jesteśmy tam dla nich, czytając każdą ich wypowiedź. Myślę, że to niezastąpiony znak dla całego trzeciego sektora. Pokazuje on, że każda organizacja pozarządowa jest marką, o którą trzeba dbać i która również może osiągnąć sukces - tłumaczy Orzech.
Jak tłumaczy, w odróżnieniu od marek komercyjnych, na NGO-sy czeka wiele przeszkód stojących na drodze. Najbardziej pospolitą z nich jest zasób ludzki związany z obsługą mediów społecznościowych. Natychmiast jednak dodaje, że w ostatecznym rozrachunku udaje im się zainteresować działaniami tak samo mocno, jak duże korporacje o dużych budżetach przeznaczanych na ten cel. Doskonale obrazuje to styczniowy przyrost na fanpage’u WOŚP. Zyskał on ponad 94 tys. nowych fanów, to prawie 6 razy więcej niż przyrost drugiego profilu w zestawieniu - Dawca.pl, który zyskał „tylko” 16 tys. Podium tradycyjne zamyka Fundacja DKMS Polska.
Jak co miesiąc w zestawieniu obsługi klienta liderował Dawca.pl. Zespół prowadzony przez Pawła Klikowicza nie tylko był jednym z tych fanpage’y, które odpowiadały najszybciej na wszelkie działalności internautów. To też profil, na którym prawie 90 proc. zaangażowanych w interakcje z Dawca.pl osób doczekało się odpowiedzi. Po drugiej stronie, na 15. miejscu zestawienia znajduje się profil WOŚP, który w styczniu doczekał się prawie 1400 reakcji podjętych na profilu. Jedynie 10 proc. otrzymało od zespołu social mediowego jakąkolwiek odpowiedź. Jednak WOŚP podkreśla, że nie wszystkie interakcje wymagają odpowiedzi.
W osobnym artykule, drugiej części czytanego przez Was wpisu przyjrzymy się zaangażowaniu na profilach NGO-sów w styczniu. To w pewien sposób wyjątkowy miesiąc, idealnie nadający się do szerszej dyskusji w tym temacie.
Źródło: Technologie.ngo.pl