PFRON: Organizacje realizujące zadania zlecane – zmiana zasad realizacji i rozliczania umów w 2021 roku
W celu łagodzenia skutków epidemii COVID-19 Zarząd PFRON podjął decyzję o możliwości zastosowania w 2021 roku rozwiązań wprowadzonych w ubiegłym roku dotyczących realizacji oraz rozliczania projektów zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym na podstawie art. 36 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Kto może skorzystać z rozwiązań?
Organizacje pozarządowe (Zleceniobiorcy) realizujące projekty zgodnie ze złożonym do PFRON wnioskiem o zlecenie realizacji zadań na podstawie art. 36 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w ramach konkursu:
- pn. „Szansa-Rozwój-Niezależność” (konkurs o zlecenie realizacji zadań w formie wsparcia nr 1/2018),
- pn. „Kierunek AKTYWNOŚĆ” (konkurs o zlecenie realizacji zadań w formie wsparcia nr 1/2019),
- pn. „Pokonamy bariery” (konkurs o zlecenie realizacji zadań publicznych w formie wsparcia nr 1/2020).
Jakich projektów dotyczą?
Projektów, których data rozpoczęcia realizacji przypada w 2021 roku, tj.:
- projektów rocznych (konkurs nr 1/2020),
- projektów wieloletnich realizowanych w:
Wprowadzono możliwość
- Realizacji wsparcia w sposób zdalny w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz w okresie do 30 dni następujących po ich odwołaniu.
- Modyfikacji i/lub wprowadzenia nowych form wsparcia dostosowanych do indywidualnych potrzeb beneficjentów oraz uczestników projektów, adekwatnych do kierunku pomocy oraz zadań wskazanych we wniosku i umowie, realizowanych w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie do 30 dni następujących po ich odwołaniu.
- Zwolnienia Zleceniobiorcy z obowiązku uzyskania od każdego beneficjenta ostatecznego/ uczestnika projektu, nie rzadziej niż raz w miesiącu, poświadczenia korzystania ze wsparcia w ramach projektu w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie do 30 dni następujących po ich odwołaniu, na rzecz zbiorczego poświadczenia korzystania ze wsparcia w ww. okresie.
- W projektach dotyczących typu projektu „prowadzenie rehabilitacji w placówce (rehabilitacja ciągła)”, realizacji dodatkowych form wsparcia realizowanych poza placówką w liczbie godzin przekraczającej 30% ogółu godzin wsparcia zaplanowanych w projekcie. Ww. nadwyżka może zostać wygenerowana wyłącznie w okresie trwania stanu epidemicznego lub stanu epidemii oraz w okresie do 30 dni następujących po ich odwołaniu. Zdalny sposób udzielania wsparcia nie zmienia kwalifikacji jego formy jako „realizowanego w placówce”.
- W przypadku umów, w których planowany termin zakończenia realizacji projektu lub okresu finansowania projektu wieloletniego przypada w trakcie trwania stanu epidemii lub 30 dni po jej odwołaniu, w ramach środków przyznanych umową, realizacji części działań projektowych w terminie późniejszym pod warunkiem zawarcia porozumienia pomiędzy Zleceniobiorcą a PFRON. Wniosek w sprawie wyrażenia zgody na późniejszą realizację działań projektowych Zleceniobiorca składa do Funduszu nie później niż w terminie 30 dni od daty zakończenia terminu realizacji projektu.
- Odstąpienia od rozliczenia finansowego projektu na podstawie faktycznej (tj. osiągniętej podczas realizacji projektu) wartości wskaźników ewaluacji (nakładu, produktu, rezultatu).
- Uznania przekroczenia maksymalnej stawki ryczałtowej w odniesieniu do kosztów pośrednich (kosztów administracyjnych związanych z projektem) rozliczanych przez Zleceniobiorcę ryczałtem, pod warunkiem, że koszty uznane nie przekroczą kwoty przewidzianej w umowie.
- Uznania w rozliczeniu przekroczenia limitów kosztów kwalifikowalnych określonych dla poszczególnych kategorii kosztów w treści ogłoszenia danego konkursu, pod warunkiem, że koszty uznane w poszczególnych kategoriach nie przekroczą kwoty przewidzianej w umowie, z uwzględnieniem możliwych przesunięć środków finansowych w budżecie projektu.
- Uznania kosztów personelu merytorycznego w sytuacji gdy łączna liczba godzin pracy rozliczana na podstawie budżetu projektu jest większa od faktycznej łącznej liczby godzin wsparcia o więcej niż 30%, z tym że w kwocie nie wyższej niż przewidziana w umowie z uwzględnieniem możliwych przesunięć środków finansowych w budżecie projektu. W przypadku pracy poszczególnych specjalistów ww. nadwyżka powyżej 30 % godzin może zostać wygenerowana wyłącznie w tych okresach, w których nie były realizowane formy wsparcia, w związku z obowiązywaniem stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie do 30 dni następujących po ich odwołaniu.
- Uznania kosztów poniesionych na sfinansowanie działań zaplanowanych w ramach projektu, które zostały odwołane w następstwie okoliczności związanych z obowiązywaniem stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, jako koszty uzasadnione i kwalifikowalne.
- Uznania w rozliczeniu spełnienia zobowiązania do wniesienia wkładu własnego do realizacji projektu, pomimo obniżenia faktycznej wysokości wkładu własnego w stosunku do poziomu kwotowego lub procentowego zadeklarowanego w zawartej ze Zleceniobiorcą umowie o zlecenie realizacji zadań.
Na jakich zasadach?
Decyzje w powyższym zakresie podejmowane będą indywidualnie przez Pełnomocników Zarządu PFRON po dokonaniu oceny rzeczywistego wpływu obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii na realizację projektu.
Analizie podlegać będzie sytuacja Zleceniobiorcy i zdarzenia mające miejsce w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie do 30 dni następujących po ich odwołaniu.
Więcej informacji
W jednostce organizacyjnej PFRON wskazanej do realizacji wniosku lub umowy, tj. we właściwym Oddziale lub Biurze PFRON.