Osławiony art. 16 w nowych konkursach dotacyjnych. Będą zmiany?
Czy do organizacji koncertu, będącego częścią zleconego przez samorząd zadania publicznego, można zatrudnić muzyka, który prowadzi własną działalność gospodarczą? Dzięki nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego, przepisy dotyczące takich i podobnych sytuacji już nie budzą wątpliwości interpretacyjnych. Z ulgą mogą odetchnąć zwłaszcza organizacje warszawskie, które do tej pory musiały szukać innych sposobów na angażowanie fachowców do realizacji zadań publicznych.
Problem stwarzał art. 16 par. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, a dokładniej rzecz ujmując jego interpretacja stosowana przez warszawskich urzędników.
Jak artykuł 16 utrudniał życie warszawskim organizacjom
Sam przepis stanowi, że nie dopuszcza się, by zadanie publiczne realizowane w ramach umowy o wsparcie lub powierzenie realizacji zadania publicznego mogło być wykonywane przez podmiot niebędący stroną umowy.
W praktyce oznaczało to, że do realizacji zadań publicznych ze środków miejskich nie można było np. zatrudnić specjalistów z dziedzin, których dotyczył przedmiot projektu, np. artystów, psychologów, rehabilitantów, którzy prowadzili jednoosobową działalność gospodarczą.
Taka interpretacja artykułu 16 ustawy utrudniała życie organizacjom, stawała się powodem nieporozumień i kontrowersji pomiędzy urzędnikami i przedstawicielami organizacji, ponadto zaś bywała obchodzona bez wiedzy urzędników lub za ich zgodą.
Organizacje liczą, że sytuacja ta się zmieni wraz z wejściem w życie znowelizowanego art. 16. Z nowego brzmienia tego przepisu wynika bowiem, że do realizacji zadań publicznych wyłonionych w konkursach miejskich ogłoszonych po 9 listopada 2015 r. będzie można zatrudniać osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, a nawet podzlecać część zadań innym podmiotom prawnym.
Podzlecanie możliwe tylko w przyszłych konkursach
Według informacji uzyskanych w Centrum Komunikacji Społecznej w nowych ogłoszeniach konkursowych – ogłoszonych po dniu 9 listopada 2015 r. – nie znajdziemy już zapisów odnoszących się do art. 16 ustawy (które dotąd mówiły, że w projekcie możliwe jest wyłącznie podwykonawstwo techniczne oraz specjalistyczne, a wykluczających zakup przez oferenta usług powiązanych z realizacją zadania i stanowiących jego meritum). Stosowne zapisy znajdą się jedynie w umowach z tymi podmiotami, które w swojej ofercie złożonej w otwartym konkursie wskażą potrzebę podzlecenia części zadania innym podmiotom prawnym.
Natomiast organizacje realizujące zadania publiczne wyłonione w konkursach miejskich ogłoszonych przed 9 listopada 2015 r. nie mają możliwości podzlecenia części zadania, nie ma bowiem prawnej możliwości aneksowania umów, które były zawarte na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów. Dotyczy to także konkursów obecnie trwających.
Nie tylko jednoosobowa działalność gospodarcza
Nowe zasady wynikające ze znowelizowanego artykułu 16 ustawy o pożytku publicznym mają być jednolicie traktowane przez poszczególne biura oraz władze dzielnicowe Warszawy.
Warto podkreślić, że „podzlecenie” części zadania dotyczyć może nie tylko możliwości zaangażowania do projektu samozatrudnionych fachowców, ale również przekazywania części zadania innym jednostkom prawnym – organizacjom pozarządowym, jednostkom prowadzącym działalność gospodarczą, które nie są stroną umowy.
Podstawa prawna:
Art. 16 ust. 4 znowelizowanej ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 2015.1333):
4. Zadanie publiczne nie może być realizowane przez podmiot niebędący stroną umowy, o której mowa w ust. 1, chyba że umowa ta zezwala na wykonanie określonej części zadania przez taki podmiot.