Sprawne i skuteczne prowadzenie kampanii fundraisingowych oraz kanałów w social media musi opierać się w pewnym stopniu na raportach. Zarówno na ich tworzeniu, jak i analizowaniu danych zbieranych przez innych. Pokazujemy kilka najciekawszych wskaźników z 2014 roku.
Nigdy wcześniej nie notowano takiego przyrostu dawców darowizn, jak w ostatnich kilku latach. Tylko w okresie 2011-2014 globalna liczba osób przekazujących datki wzrosła z 1,2 do 1,4 miliarda! To w dużej mierze zasługa rozwoju technologicznego, umożliwiającego zupełnie nowe, łatwiejsze i wygodniejsze sposoby na wspomaganie organizacji pozarządowych.
Inne statystyki dotyczące darczyńców są równie ciekawe. 64 proc. darowizn przekazywanych jest przez kobiety, a zbieranie datków podczas specjalnych wydarzeń nie opłaca się, dopóki nie jesteśmy ogromną organizacją o wielkim zasięgu. Dla przykładu, średniej wielkości organizacja w Stanach wydaje w przeliczeniu 1,33 dolara, żeby otrzymać 1 dolara darowizny. Znamienne jest również to, że osoby przekazujące darowizny z miesięczną regularnością, wpłacają łącznie o 42 proc. pieniędzy więcej (w skali roku), niż jednorazowi darczyńcy.
Natomiast największa aktywność osób chcących pomóc ma miejsce w grudniu – wtedy przekazywanych jest ok. 31 proc. wszystkich rocznych datków. Warto przy tym zauważyć, że apogeum dobroczynność osiąga w ostatnich trzech dniach roku, kiedy to do kas organizacji trafia 12 proc. wszystkich rocznych datków.
Spójrzmy na to, kto przekazuje najwięcej: 72 proc. datków pochodzi od osób indywidualnych, 15 proc. od różnego rodzaju fundacji, 8 proc. ze spadków, a zaledwie 5 proc. od korporacji, firm i przedsiębiorstw.
Przy okazji można określić też najchętniej wybierane rodzaje działalności, na które osoby indywidualne przekazują pieniądze – osoby urodzone przez 1980 rokiem najchętniej przekazują datki organizacjom pożytku publicznego, zdrowotnym oraz wszelkiej maści instytucjom religijnym, rzadko wybierając działalność skierowaną do dzieci i młodzieży.
Na zdrowie stawiają również najmłodsi darczyńcy (roczniki 1981-1997), dodatkowo wspomagając działania na rzecz dzieci i młodzieży oraz ochrony zwierząt.
W grupie osób urodzonych w latach 1946-1997 najchętniej wybieranymi sposobami zaangażowania w działalność pozarządową są: wolontariat, dzielenie się własnymi doświadczeniami oraz przekazywanie pieniędzy. W grupie osób starszych, obok własnego doświadczenia oraz datków pieniężnych króluje… grywalizacja! Osoby te bardzo chętnie wesprą te organizacje, które mogą pochwalić się najbardziej spektakularnymi sukcesami. Natomiast średnio dwa razy więcej datków pochodzi od wolontariuszy, oni też chętniej dadzą się przekonać do tego, że warto wspierać finansową jakąś ideę przyświecającą organizacji.
Jeśli chodzi o sposoby komunikacji, jak i zbierania datków, najlepiej radzą sobie SMS-y oraz e-maile. Z tych pierwszych najchętniej korzystają kobiety w przedziale wiekowym 49-59 lat, żonate i wykształcone – aż 29 proc. wpłat tym kanałem pochodzi od nich.
Wygląda na to, że najlepszą drogą pozyskiwania darczyńców wciąż jest mailing. Analiza darczyńców w Stanach nie pozostawia złudzeń – każdy 1 dolar wydany w kampanii mailingowej owocuje 40 dolarami przychodu. Co więcej, na każdy 1000 subskrybentów mailowych przypada zaledwie 285 fanów na Facebooku, 112 użytkowników Twittera i jedynie 13 subskrypcji mobilnych.
Nieco gorzej, co dziwne, wygląda skuteczność stron internetowych. Na każdych 1000 odwiedzających przypada ok. 612 dolarów wpłat, natomiast średnia ilość przekazywanych środków wynosi 22 dolary miesięcznie.
Świetnie za to ma się crowdfunding mobilny, pokrywając 17 proc. wszystkich kanałów tego sposobu przekazywania środków. W kampaniach crowdfundingowych najchętniej udział biorą kobiety (59 proc.), osoby z wyższym wykształceniem (54 proc.) oraz takie, które w przeszłości dokonywały już działań charytatywnych (41 proc.). Obecnie ponad 1/3 wszystkich dotacji poprzez sieć to bezpośrednie wpłaty fundraisingowe typu peer-to-peer.
Najszybciej rozwijającymi się mediami społecznościowymi są obecnie Pinterest i Instagram, a więc serwisy skupione wokół obrazów. Prosta komunikacja, umożliwiająca jednoczesne wskazywanie celów działań, opowiadanie historii oraz prezentowanie wyzwań jest podstawą w dzisiejszym świecie cyfrowym, zwłaszcza dla NGO-sów.
Mobilność jest kluczowa. 51 proc. darowizn wykonywanych jest z wykorzystaniem smartfona, a więc posiadanie wygodnego dla użytkowników mobilnych, responsywnego designu jest podstawą sukcesu. Warto mieć na uwadze również to, że aż 65 proc. aktywności w mediach społecznościowych ma miejsce na smartfonach, więc trafienie do tej grupy użytkowników może znacząco przeważyć szalę na korzyść organizacji.
Od kilku lat wyłania się z tego wszystkiego jeden klarowny obraz – Internet i technologie mobilne stały się najbardziej istotnym elementem naszej komunikacji, czy to ze znajomymi, czy z markami i innymi rodzajami działalności, również tej pozarządowej. Technologia odgrywa w codziennym życiu rolę tak istotną, że nie można przed nią uciekać – należy ją raczej zaadaptować do skutecznej realizacji własnych celów.
Źródła: MobileCuase, M+R, Pew Research Center, Classy, Kimbia, Salsa Labs, mGive, Corporation for National and Community Service, MasterCard, OnGood, Money for Good, Boomerang, Blackbaud, Abila, Maximillion, Network for Good
Źródło: Technologie.ngo.pl