Kampanie społeczne prowadzone przez organizacje pożytku publicznego mogą wykorzystywać media publiczne. Ustawa o działalności pożytku daje OPP uprawnienia do bezpłatnego czasu antenowego. Sprawdź, jak za darmo znaleźć się w telewizji!
"Jednostki publicznej radiofonii i telewizji umożliwiają organizacjom pożytku publicznego nieodpłatne informowanie o ich działalności na zasadach określonych w przepisach odrębnych" – mówi artykuł 26 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Przez długie lata od uchwalenia tego przepisu był on martwy. Na początku obecnej dekady sytuacja zaczęła się zmieniać. Pojawiło się długo oczekiwane rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Jednak ono też nie rozwiało wszystkich wątpliwości.
Kampanie społeczne i inne rodzaje audycji
Ustawa o pożytku hasłowo kreśli mediowy przywilej OPP (zobacz cytat z początku tekstu) i od razu odsyła do odrębnych przepisów. Te przepisy, z doprecyzowaniem uprawnień organizacji pożytku, znajdujemy w rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 29 kwietnia 2011 r. w sprawie trybu postępowania związanego z nieodpłatnym informowaniem w programach jednostek publicznej radiofonii i telewizji o prowadzonej przez organizacje pożytku publicznego nieodpłatnej działalności pożytku publicznego (zobacz: AKTY PRAWNE w poradnik.ngo.pl).
Rozporządzenie mówi o trzech rodzajach audycji. Pierwszy rodzaj to audycje informacyjne, publicystyczne i dokumentalne, przygotowywane przez samą telewizję czy radio publiczne. Organizacje pożytku są bohaterami tych audycji. Drugi to audycje informujące o zasadach przekazywania 1% – one również w myśl rozporządzenia mają powstawać w TVP i Polskim Radiu.
Co może znaleźć się w spocie, a co nie
Czego na pewno należy unikać?
- promowania wyłącznie własnej organizacji (należy przedstawić PROBLEM SPOŁECZNY)
- promocji innych podmiotów (również produktów) – oznacza to np. opanowanie wyrobionego w wielu organizacjach odruchu zamieszczania gdzie się da loga sponsora
- akcji fundraisingowych, namawiania do przekazania środków (z podawaniem kont, numerów KRS itp.)
Co jeszcze wyklucza spot?
Przesyłane zarówno do telewizji, jak i radia materiały nie mogą m.in.:
- propagować działań sprzecznych z prawem i polską racją stanu
- propagować postaw i poglądów sprzecznych z dobrymi obyczajami i dobrem społecznym, w szczególności treści dyskryminujących ze względu na cechy prawnie chronione (rasę, płeć, narodowość, religię czy orientację seksualną)
- sprzyjać zachowaniom zagrażającym środowisku naturalnemu
- naruszać obowiązku szanowania przekonań religijnych odbiorców, a zwłaszcza chrześcijańskiego systemu wartości
-
nawoływać do nienawiści lub przemocy na tle wyznaniowym, rasowym czy etnicznym
(chcąc zapoznać się z pełną lista wykluczeń należy sięgnąć do dokumentów wewnętrznych telewizji i radia).
Produkcja spotu (szczególnie do telewizji) jest najczęściej kosztowna. Ponieważ nie mamy pewności, czy zostanie on przyjęty, można najpierw przesłać scenariusz (storyboard), do zaopiniowania. Pozwoli to uniknąć zbędnej pracy i sporego wydatku (jeśli kampania nie zostanie przyjęta). Nasze kampanie i przygotowane do nich materiały będą oceniać Komisja i Zespoł ds. Kampanii Społecznych (o czym dalej).
Organizacje opowiadają o swoich doświadczeniach przy zgłaszaniu kampanii do telewizji:
Zasady zgłaszania spotu
Mamy gotowy spot lub jego koncepcję. Jesteśmy przekonani, że nasz materiał odpowiada zarysowanym powyżej kryteriom. Co teraz?
Wysyłamy spot wraz z odpowiednimi dokumentami. Zestaw dokumentów różni się od tego, czy ślemy do telewizji, czy radia. Warto więc zajrzeć na strony (podajemy je niżej), aby skorzystać z przygotowanych wzorów dokumentów (wniosku o rozpowszechnienie audycji, oświadczeń, "metryczek"). Organizacja załącza też wydruk z KRS. W przypadku zgłaszania spotu do emisji w telewizji, nadawca wymaga jeszcze sprawozdania finansowego organizacji oraz oświadczenia, że opłaca ona abonament RTV.
Pod podanymi linkami znajdziemy zestaw dokumentów potrzebnych do zgłoszenia spotu, informacje i adresy.
Kto ocenia spoty?
Dlaczego jedne spoty się podobają, a inne nie
Dlaczego jedne kampanie są emitowane, a inne nie? O tym decydują komisje. I to ich pracy (szczególnie do pracy Komisji w TVP) jest najwięcej zastrzeżeń. Zasady, którymi kierują się członkowie komisji w doborze spotów opisane są w dokumentach nadawców. Jednak organizacje nie zawsze dostrzegają zastosowanie tych zasad, kiedy ich spoty są odrzucane.
Niesatysfakcjonująca jest również rola jaką w pracach komisji odgrywają przedstawiciele sektora. Rozważa się czy osoby wskazywane do komisji przez RDPP nie powinny mieć prawa głosu. W tej chwili pełnią tylko funkcje doradcze: wyjaśniają innym członkom czym zajmują się organizacje, na czym polega specyfika konkretnych działań sektora, czy dana organizacja jest wiarygodna, przejrzysta itp.
O pracach w komisjach opowiadają przedstawiciele sektora:
Skorzystaj z materiałów, które powstały w ramach współpracy z projektem "Watch it!". W dwóch infografikach znajdziesz informacje jakimi zasadami kierować się przygotowując spot i jakich błędów unikać (infografik szukaj poniżej - w PLIKACH DO POBRANIA).
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Pobierz
-
kampanie OPP do telewizji: 5 błędów
pdf ・984.03 kB
-
kampanie opp do telewizji: wskazówki
pdf ・946.78 kB
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)