Organizacja nigdy nie stoi w miejscu i tak jak istoty żywe przechodzi przez różne fazy rozwoju (np. narodziny, dzieciństwo, młodość, dorosłość). Często zaczyna swe działania od jednego lidera gromadzącego wokół siebie i swojej wizji grupę założycielską, która jest podwaliną przyszłej organizacji. A kończy na… wieloosobowym zespole działającym według ściśle określonych procedur.
• MATRYCĘ OGÓLNĄ – czyli serce narzędzia. Zawiera obszerny opis funkcjonowania organizacji i daje podstawę do grupowej dyskusji nad tym, gdzie w konkretnym aspekcie rozwoju instytucjonalnego dana organizacja się znajduje.
• MATRYCĘ SZCZEGÓŁOWĄ - Zawiera ona pogłębiony opis każdego z obszarów. Pozwala przyjrzeć się danemu obszarowi „przez szkło powiększające”.
• ARKUSZ OCENY – tabela, w której wpisywane są punkty przyznawane sobie samodzielnie przez organizację w każdym obszarze. Jest to podstawa do narysowania profilu organizacji określającego w jakiej fazie rozwoju znajduje się w danym momencie organizacja.
• ARKUSZ PLANU NAPRAWCZEGO – to ostatni etap oceny – wyznaczenie priorytetów zmiany, czyli kluczowych obszarów/u do zmiany, ale nie więcej niż trzech.
1. ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
2. ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI
3. ZARZĄDZANIA PROMOCJĄ I RELACJAMI Z OTOCZENIEM
4. ZARZĄDZANIA OPERACYJNEGO
5. ZARZĄDZANIA FINANSOWEGO
• pozwala spojrzeć na organizację jako całość z całą jej złożonością i kompleksowością;
• daje możliwość pogłębionej refleksji z wszystkimi kluczowymi osobami w organizacji;
• daje ogląd i możliwość analizy poszczególnych aspektów działania organizacji w długiej perspektywie czasowej;
• daje możliwość zdiagnozowania mocnych i słabych stron organizacji;
• pomaga organizacjom wykreślić swoją własną ścieżkę rozwoju instytucjonalnego;
• umożliwia wyznaczenie priorytetów zmiany i wdrożenia planu naprawczego;
• daje szansę poprawienia długofalowego oddziaływania organizacji na społeczność.
• Jest elastycznie dostosowywane do każdej organizacji
• Nie jest narzędziem porównawczym
• Ma charakter partycypacyjny, przez co buduje poczucie zaangażowania i wpływu wszystkich osób działających w organizacji
JAK TO ZROBIĆ - KROKI SAMOOCENY PRZY UŻYCIU NARZĘDZIA
• Wiedzieć, co chcemy osiągnąć. Ustalić zakres zadań, jaki decydujemy się przeprowadzić.
• członkowie zespołu, zarządu, nasi ważni „interesariusze”, beneficjenci, wolontariusze.
• Jak dużo czasu nam to zajmie? Jak często się spotykamy?
• Analiza statutu, rozmowa z członkami zespołu, zapoznanie się z raportami, przejrzenie planów organizacyjnych i strategicznych, przyjrzenie się strukturze organizacyjnej.
• Przeprowadzenie procesu oceny w toku dyskusji grupowej i przeanalizowanie wyników.
Wyznaczyć priorytetowe obszary do dalszej pracy.
Określić priorytety zmiany z perspektywy całej organizacji.
Powtórzyć przeprowadzenie procesu samooceny za jakiś czas (najlepiej do dwóch latach).
Narzędzie samooceny nie ma charakteru ankiety i prostego zaznaczania krzyżykiem poszczególnych punktów. Jego wartość leży w dyskusji i zebraniu opinii, różnych punktów widzenia. Każde urządzenie potrzebuje po pewnym czasie przeglądu, naprawy i regeneracji. Każdy organizm potrzebuje chwili odpoczynku i refleksji, aby skutecznie realizować swoje dalsze działanie.
Autorka: Katarzyna Sekutowicz
Tekst powstał w ramach projektu "Samoregulacja kluczem do rozwoju", realizowanego przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.
Pobierz
-
201009281121350526
590202_201009281121350526 ・38.72 kB
Źródło: Stowarzyszenie BORIS/Sieć SPLOT