Rozpoczęły się wybory przedstawicieli organizacji pozarządowych do komitetów monitorujących programy operacyjne. Na razie na poziomie krajowym. Czekamy na podobne ogłoszenia z regionów. Powodzenie całego przedsięwzięcia zależy nie tylko od pracy pozarządowych części rad pożytku publicznego, ale również od innych organizacji, które mają się przyglądać, czy wybory przebiegają prawidłowo.
Jest ordynacja
Zgodnie z opracowaną ordynacją, wraz z otrzymaniem od Instytucji Zarządzającej wniosku o wskazanie przedstawicieli organizacji do komitetu monitorującego – odpowiednia rada działalności pożytku publicznego automatycznie ustanawia komisję wyborczą, składającą się ze wszystkich przedstawicieli strony pozarządowej (w komisji powinny zasiadać minimum trzy osoby). Do zadań tej komisji należy m.in. czuwanie nad prawidłowym przeprowadzeniem procedury wyłaniania przedstawicieli organizacji pozarządowych do komitetu, ogłaszanie naboru kandydatów, ogłaszanie wyborów, ogłaszanie wyników wyborów, rozpatrywanie protestów wyborczych i wreszcie przedstawienie całej listy kandydatów wybranych do komitetu.
Jeden numer KRS - jeden głos
Rola rad pożytku jest kluczowa w przeprowadzeniu wyborów do komitetów monitorujących, ale twórcy ordynacji podkreślają, że powodzenie całego przedsięwzięcia zależy w dużej mierze również od organizacji pozarządowych. Zarówno tych, które będą chciały zgłosić kandydatów do komitetów, jak i tych, które będą głosowały. Nie chodzi tylko o to, aby organizacjom chciało się zgłaszać kandydatów i głosować. Równie ważne zadanie im pozostawione to przyglądanie się, czy wybory przebiegają prawidłowo i zgłaszanie ewentualnych nieprawidłowości.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w wytycznych dotyczących komitetów monitorujących wskazało, że w każdym komitecie powinny być nie mniej niż cztery miejsca dla reprezentantów organizacji pozarządowych: w tym przynajmniej jedno dla przedstawiciela organizacji pozarządowej działającej na rzecz ochrony środowiska, jedno dla przedstawiciela organizacji pozarządowej działającej na rzecz promowania włączenia społecznego, równości szans płci, równości szans i niedyskryminacji, jedno dla przedstawiciela federacji i jedno dla przedstawiciela organizacji pozarządowej właściwej ze względu na rodzaj działalności objętej programem.
Według zaproponowanej ordynacji prawo do zgłaszania kandydatów do krajowych komitetów monitorujących ma każda organizacja pozarządowa, której siedziba znajduje się na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, a do regionalnych komitetów monitorujących – organizacja pozarządowa, która ma siedzibę na terenie województwa objętego regionalnym programem operacyjnym lub nieposiadający osobowości prawnej oddział terenowy organizacji pozarządowej, o ile siedziba oddziału terenowego mieści się na terenie województwa objętego regionalnym programem operacyjnym (w przypadku organizacji pozarządowej, której siedziba znajduje się poza terenem województwa).
Pewne ograniczenia dotyczą jedynie organizacji, które chcą zgłosić kandydatów na miejsce przeznaczone dla przedstawiciela organizacji działających na rzecz ochrony środowiska oraz na miejsce dla przedstawicieli federacji. Te będą musiały wykazać, że mają odpowiednie zapisy w statucie (komisja nie będzie oceniać działań organizacji).
Będzie to jednak jedyna forma weryfikacji „uprawnień” organizacji do zgłaszania kandydatów, jak i do głosowania. W ordynacji określono bowiem tylko, że w wyborach do komitetów monitorujących krajowe programy operacyjne mogą głosować wszystkie organizacje, które mają swoją siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a w wyborach do komitetów monitorujących regionalne programy operacyjne - organizacje pozarządowe, których siedziba znajduje się na terenie województwa objętego regionalnym programem operacyjnym oraz nieposiadające osobowości prawnej oddziały terenowe organizacji pozarządowej, o ile siedziba oddziału terenowego mieści się na terenie województwa objętego regionalnym programem operacyjnym (w przypadku organizacji pozarządowej, której siedziba znajduje się poza terenem województwa). Czynne prawo wyborcze przyznano w myśl zasady: jeden numer KRS – jeden głos.
Ważne zadanie dla organizacji
Komisje wyborcze nie będą sprawdzać, czy rzeczywiście dana organizacja, która oddała swój głos w wyborach miała do tego prawo, ani też w jaki sposób podjęła decyzję o poparciu tego czy innego kandydata (np. czy podjęła odpowiednią uchwałę, czy jest to decyzja zarządu, czy innych osób upoważnionych do reprezentowania organizacji). W tym miejscu kontrolę nad procedurą wyborczą twórcy ordynacji oddają samym organizacjom, a dokładniej ich członkom i członkiniom. To będzie ich, wasze, nasze zadanie: przyglądać się listom zgłaszanych kandydatów, organizacji zgłaszających i organizacji głosujących.
Ma w tym pomóc pełna jawność procedury wyborczej: komisje wyborcze będą publikować istotne dokumenty na każdym z etapów procedury. Ordynacja przewiduje dwa momenty, w których będzie można zgłaszać protesty: po ogłoszeniu oficjalnej listy zgłoszonych kandydatów oraz po opublikowaniu ogłoszenia o wynikach głosowania (do wiadomości ma być podane zarówno kto otrzymał i ile głosów, jak i kto (jaka organizacja) na którego z kandydatów głosował. W obu przypadkach na zgłoszenie protestów jest 7 dni.
Kandydaci zgłaszani do wyborów nie muszą być członkami organizacji ani ich władz. Mogą to być osoby, które dane środowisko (branżowo lub regionalnie) uzna za autorytety w danej dziedzinie. O wiele istotniejsza niż formalne powiązanie z organizacjami jest bowiem świadomość jakie zadania będą stały przed członkami komitetów monitorujących reprezentujących organizacje. Można się tego dowiedzieć z Wytycznych w zakresie komitetów monitorujących na lata 2014 – 2020. Nad ostatecznym kształtem tego dokumentu trwają jeszcze prace w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, ale już wiadomo, że osoby biorące udział w pracach komitetów monitorujących będą się zobowiązywały m.in. do:
-
aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach,
-
przedstawiania opinii reprezentowanych środowisk oraz przekazywania tym środowiskom informacji zwrotnej o postępie wdrażania programu operacyjnego,
-
zapoznania się z postępami prac w zakresie osiągania poszczególnych celów programu,
-
zapoznania się z dokumentacją dotyczącą zagadnień omawianych na posiedzeniu komitetu,
-
zapoznania się ze sprawozdaniami z realizacji programu oraz innymi przedstawionymi przez sekretariat KM dokumentami poświęconymi wdrażaniu programu,
-
proponowania ewentualnych rozwiązań usprawniających realizację programu operacyjnego, analizowania propozycji Instytucji Zarządzającej w zakresie zmian PO,
-
ujawniania ewentualnego konfliktu interesów dotyczącego swojej osoby i wyłączenia się z podejmowania decyzji w zakresie, którego ten konflikt może dotyczyć.
Czas na wybory
Przygotowanie ordynacji wyborczej dla przedstawicieli organizacji pozarządowych w komitetach monitorujących wymagało wiele czasu i zaangażowania sporej grupy osób. Teraz nadszedł czas, gdy wypracowane zasady zostaną poddane praktycznym testom. Rada Działalności Pożytku Publicznego ogłosiła nabory dla kandydatów do komitetów monitorujących Program Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020 (KM PO PC) oraz Komitetu Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020 (KM PO IR). Kandydatów można zgłaszać do 20 października.
Jeszcze w tym miesiącu można się także spodziewać podobnych ogłoszeń w poszczególnych regionach. W niektórych z nich już od dłuższego czasu trwają rozmowy i prace przygotowujące wybory (np. w woj. pomorskim i małopolskim). W innych – zarówno rady, jak i urzędy marszałkowskie dopiero zapoznają się z ustawowymi wymogami i propozycją ordynacji rekomendowanej przez RDPP.
Źródło: inf. własna