Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Opinia EKES w sprawie „Mieszkalnictwo a polityka regionalna” (marzec 2007)
Marzena Mendza-Drozd, Stowarzyszenie na rzecz FIP
Prawo do mieszkania: prawo podstawowe Karta praw podstawowych Unii Europejskiej ogłoszona w Nicei w 2000 r. stanowi (art. II – 34): „W celu zwalczania wyłączenia społecznego i ubóstwa, Unia uznaje i szanuje prawo do pomocy społecznej i mieszkaniowej dla zapewnienia, zgodnie z zasadami ustanowionymi w prawie Unii oraz ustawodawstwie i praktykach krajowych, godnej egzystencji wszystkim osobom pozbawionym wystarczających środków.”
Przypominając, że kwestia
mieszkalnictwa nie leży w kompetencjach unijnych i że zasada
pomocniczości ma w tym przypadku pełne zastosowanie, EKES uważa, że
ten artykuł powinien znaleźć oddźwięk w polityce europejskiej
realizowanej w odpowiedzi na naglący charakter tej potrzeby
społecznej i brak mieszkań dla najuboższych (a także dla ludności o
skromnych dochodach i dla osób młodych startujących w życiu
zawodowym i rodzinnym).
EKES uważa więc za istotne i
strategiczne wprowadzenie kwestii mieszkaniowej do Karty praw
podstawowych dołączonej do Traktatu ustanawiającego konstytucję dla
Europy i żałuje, że prawo do mieszkania, a przynajmniej, „prawo do
dachu nad głową” nie zostało tam uwzględnione.
EKES uważa za bardzo ważne
utworzenie strategii europejskiej na rzecz mieszkalnictwa –
mieszkanie dla każdej osoby jest warunkiem lepszej realizacji
innych praw człowieka uznanych na szczeblu europejskim, takich jak
prawo do „poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, domu i
komunikowania się” oraz do „zawarcia małżeństwa i założenia
rodziny”.
Uznaje się zasadę prawa do
mieszkania, powstaje jednak kwestia, jak wyegzekwować to prawo,
innymi słowy, jakie kroki ma podjąć osoba, która nie znajduje
mieszkania. Unia Europejska powinna więc zatroszczyć się o warunki
realizacji prawa do mieszkania. Jeśli nie można znaleźć jednolitego
rozwiązania, każde z państw członkowskich uznających prawo do
mieszkania powinno być w stanie określić:
- do jakich władz publicznych i w jakiej formie należy się odwoływać w tej sprawie;
- w jakie środki należy w związku z tym wyposażyć dany samorząd lub jakie środki powinien on wygospodarować;
- kto może korzystać z tego prawa i w jaki sposób powinno być ono stosowane;
- co powinno ono obejmować (mieszkanie czy schronienie, do wyboru czy nie).
Badania Europejskiej Fundacji na
rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy opublikowane w 2006 r. na
temat warunków życia i społecznego wymiaru mieszkalnictwa wskazują
na znaczne różnice w jakości obecnych warunków i w ilości zasobów
mieszkaniowych pomiędzy krajami UE-15 i krajami UE-10. Należałoby
również przypomnieć, że nie wszyscy obywatele europejscy mają
zapewniony dostęp do ciepłej wody i do toalety wewnątrz mieszkania,
które stanowią dwa z kryteriów określających minimalne wymogi
pozwalające mówić o przyzwoitych warunkach
mieszkaniowych.
Wyzwania wynikające z przemian
społecznych i demograficznych, przed którymi stoi Europa, muszą
znaleźć wyraz w polityce mieszkalnictwa. Starzenie się ludności,
pauperyzacja młodego pokolenia, które pozostaje w domu rodzinnym z
braku wystarczających środków, dostęp osób niepełnosprawnych do
odpowiednich lokali czy dostęp do mieszkań osób migrujących to
aspekty, które muszą zostać uwzględnione. EKES proponuje zatem
przyjęcie na szczeblu europejskim:
- serii wspólnych celów dotyczących dostępu do mieszkań;
- minimalnych standardów jakościowych mieszkań definiujących pojęcie przyzwoitych warunków mieszkaniowych.
Zasadniczą kwestią jest również
pobudzanie mobilności na rynku mieszkaniowym w celu zapewnienia
mobilności pracowników. Wielu obywateli europejskich „kurczowo
trzyma się” swojego lokum, własnościowego czy socjalnego, ze
względu na brak podaży, z przyczyn podatkowych lub z powodu
warunków kredytowania. Wzrost mobilności mieszkaniowej jest
konieczny dla poprawy płynności rynków pracy.
Mieszkalnictwo, ze względu na
skutki dla życia społecznego i gospodarki miasta, nie powinno być
przedmiotem częściowych działań i strategii. EKES sugeruje, by
uwzględniając w pełni zasadę pomocniczości, uznać mieszkalnictwo za
ważną sprawę polityczną, wpływającą na codzienne życie obywateli,
za środek pozwalający zbliżyć obywateli do projektu integracji
europejskiej tracącego z każdym dniem na wyrazistości.
Należy lepiej określić wkład
polityki mieszkaniowej w realizację celów lizbońskich, zwłaszcza
jako sektora napędzającego wzrost gospodarczy.
cd. na str. 2
Mieszkalnictwo a spójność
terytorialna
Choć mieszkalnictwo i polityka
mieszkaniowa są inne w każdym państwie członkowskim, to ogólnie
Unia Europejska odznacza się bardzo dużym zagęszczeniem miast.
Miasto europejskie jest gęsto zabudowane, ale raczej charakteryzuje
się budownictwem średnich rozmiarów i to właśnie typ budownictwa
mieszkaniowego decyduje o strukturze miasta.
Mieszkalnictwo ma zatem duże
znaczenie w polityce miejskiej, gospodarczej i społecznej
wszystkich krajów europejskich i należałoby w większym stopniu
dzielić się istniejącymi rozwiązaniami, w szczególności ze względu
na kryzysy, jakie miały miejsce w mniej uprzywilejowanych
dzielnicach licznych państw członkowskich.
Europejska polityka regionalna ma
na celu zwiększenie spójności terytorialnej, społecznej i
gospodarczej poprzez wspieranie rozwoju gospodarczego terytoriów o
mniej korzystnych warunkach gospodarowania, a od 2005 r. jest
skoncentrowana na priorytetowych celach wzrostu i zatrudnienia w
ramach odnowionej agendy lizbońskiej.
Dla zapewnienia konkurencyjności
wszystkich obszarów i sprzyjania mobilności pracowników duże
znaczenie ma zróżnicowana oferta mieszkaniowa, czy to pod względem
form użytkowania mieszkań i mieszanego zagospodarowania dzielnic
(mieszkania i działalność gospodarcza), czy to wymieszania grup
społecznych, będącego gwarancją spójności społecznej. Nabieranie
przez pewne dzielnice charakteru gett bardzo utrudnia działalność
gospodarczą.
Bezpośrednią konsekwencją
uprzednio wymienionych czynników jest lokalizacja mieszkań po
przystępnych cenach. W związku z prawem do mieszkania, samorząd
musi upewnić się, że na całym terenie leżącym w jego gestii
zapewniona jest oferta mieszkań dobrej jakości oraz przystających
do środków, jakimi dysponują gospodarstwa domowe.
Rozwój stref mieszkaniowych ma
silny wpływ na obszary wiejskie, a dla zrównoważonego rozwoju
zasadnicze znaczenie ma lepsze uwzględnienie oddziaływań pomiędzy
obszarami wiejskimi a miejskim w odniesieniu do polityki
mieszkaniowej.
cd. na str. 3
Mieszkalnictwo, wzrost
gospodarczy, mobilność i zatrudnienie
W niektórych krajach
europejskich, szczególnie wśród beneficjentów funduszy spójności z
poprzedniego okresu, stopa wzrostu gospodarczego jest ściśle
związana z dynamiką branży mieszkaniowej. Nie oznacza to jednak, że
obywatele mają łatwy dostęp do mieszkań po przystępnych cenach.
Krajowy irlandzki program reform na rok 2006, opracowany w ramach
strategii lizbońskiej, podkreśla słabą trwałość wzrostu z powodu
braku gwarancji dostępu do mieszkań po przystępnych cenach. W
planie reform na 2006 r., przykładowo, Portugalia wspomina o
konieczności udzielenia większego wsparcia branży budowlanej i
samorządom miejskim w celu stymulowania trwałego rozwoju w
dziedzinie mieszkalnictwa.
Dla dynamicznych zagłębi siły
roboczej oferta mieszkaniowa dla wszystkich pracowników pozostaje
zasadniczym warunkiem rozwoju i liczne tego typu obszary w Europie
napotykają ograniczenia w rozwoju ze względu na brak mieszkań.
Mieszkanie może zatem stanowić czynnik ograniczający elastyczność
lokalnych rynków pracy i zmniejszający mobilność
pracowników.
Jest to szczególnie pilna
potrzeba dla regionów przyjmujących coraz większą liczbę
imigrantów, którzy napotykają trudności w znalezieniu mieszkania na
rynkach o ograniczonej podaży i którzy są ofiarami praktyk
dyskryminacyjnych prowadzących do segregacji pomiędzy różnymi
społecznościami.
Mieszkalnictwo jest jedną z branż
o największym zatrudnieniu w Europie. Istnieją liczne dziedziny o
wysokim potencjale zatrudnienia, które jeszcze nie są w pełni
rozwinięte, szczególnie w zakresie technologii budowlanej zgodnej z
zasadami zrównoważonego rozwoju i budownictwa ekologicznego, co do
których można spodziewać się znacznego rozwoju w przyszłości.
Ponadto budownictwo jest sektorem o znacznym deficycie
wykwalifikowanych pracowników.
Usługi świadczone w najbliższym
sąsiedztwie, a szczególnie sektor opieki, posiadają duży potencjał
zatrudnienia i często są organizowane i świadczone w ramach usług
mieszkaniowych. W ten sposób podmioty z sektora mieszkań socjalnych
we współpracy z organizacjami świadczącymi usługi socjalne
proponują szereg usług świadczonych bezpośrednio w domach dla osób
starszych, niepełnosprawnych, ale również usług z zakresu opieki
zdrowotnej, edukacji, opieki nad dziećmi, jak np. domy
międzypokoleniowe. Można wspierać dynamikę życia kulturalnego i
społecznego w dzielnicach trudnych, udzielając wsparcia inicjatywom
lokalnym.
Usługi świadczone w najbliższym
sąsiedztwie, związane z usługami mieszkaniowymi, oprócz tego, że są
źródłem potencjalnego zatrudnienia, pozwalają reagować na wyzwania
demograficzne, które w sposób nieunikniony wpływają na zatrudnienie
na szczeblu regionalnym. Na przykład domy międzypokoleniowe, które
w Niemczech są przedmiotem specjalnej polityki, stanowią odpowiedź
na potrzebę kontaktów międzypokoleniowych i pozwalają skutecznie
zwalczać zjawisko wykluczenia osób samotnych i starszych. W
sytuacji coraz bardziej starzejącego się społeczeństwa w całej
Europie należy wspierać wymianę dobrych praktyk.
Według EKES-u do kwestii prawa do
mieszkania nie powinno się podchodzić tylko pod kątem walki z
wykluczeniem społecznym, ale również pod kątem starzenia się
społeczeństwa, przepływów migracyjnych, nowych form ubóstwa i z
uwzględnieniem strategii lizbońskiej, która przewiduje ożywienie
gospodarki europejskiej dzięki większej mobilności na rynku
pracy.
Mobilność pracowników pozostanie
iluzją, dopóki nie zwiększy się dostęp do podstawowych praw
społecznych, między innymi do prawa do pomocy w dostępie do
mieszkań. Zauważalna jest pauperyzacja lokatorów mieszkań
socjalnych, które początkowo pomyślane były jako mieszkania dla
pracowników. Ci ostatni nie mają obecnie pierwszeństwa w dostępie
do mieszkań socjalnych i doświadczają poważnych trudności w
znalezieniu przyzwoitych warunków mieszkaniowych na napiętych
obszarach rynku nieruchomości.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat
ceny mieszkań ciągle rosły w prawie wszystkich państwach UE. Ten
wzrost cen pociągnął za sobą ograniczenie możliwości konsumpcyjnych
gospodarstw domowych w odniesieniu do innych dóbr, co na dłuższą
metę działa hamująco na trwały wzrost gospodarczy. Niskie stopy
oprocentowania doprowadziły również do przeinwestowania w sektorze
mieszkalnictwa, co pociągnęło za sobą zwiększenie wysiłku
finansowego związanego z wydatkami na mieszkanie (por. szwedzki
krajowy program reform). Sektor budownictwa mieszkań socjalnych
stanowi narzędzie regulacji ceny mieszkań (poprzez wynajem) i
trwałości sektora.
Ponadto EKES stwierdza, że
warunki działania władz publicznych w państwach członkowskich i
podmiotów z sektora mieszkaniowego są w coraz większym stopniu
regulowane prawem wspólnotowym w ramach wdrażania polityki
dotyczącej mieszkań socjalnych. Ważne jest, aby polityka w zakresie
konkurencyjności i jednolitego rynku nie tworzyła przeszkód na
drodze polityki mieszkaniowej, która dąży do zapewnienia wszystkim
dostępu do mieszkań o przyzwoitych warunkach i po przystępnych
cenach, zważywszy na pozytywny wkład tej polityki we wzrost
gospodarczy i zatrudnienie w Europie. Zadania te uległy
modyfikacji, a podmioty świadczące usługi społeczne muszą je
rozwijać w odpowiedzi na brak polityki integracji, zwłaszcza w
odniesieniu do imigrantów.
cd. na str. 4
Odpowiedź na wyzwanie, jakim
jest ograniczenie zużycia energii w Europie
Wkład sektora mieszkalnictwa w
realizację zadania, jakim jest ograniczenie zużycia energii, ma
zasadnicze znaczenie i biorąc pod uwagę ceny energii, stanie się
źródłem atrakcyjności danego regionu.
Największy potencjał oszczędności energii leży w sektorze mieszkaniowym (gospodarstwa domowe), gdzie szacuje się go na 27% zużycia energii, jak podkreśla Komisja Europejska w swoim planie działań w sprawie energii.
W coraz większym stopniu gospodarstwa domowe w Europie popadają w ubóstwo ze względu na opłaty za energię w swoim mieszkaniu. W tym kontekście dziwi podejście Komisji Europejskiej wyrażone w planie działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii, w którym koncentruje się głównie na nowym budownictwie.
Strategie energooszczędności koncentrują się na nowym budownictwie, pozostawiając z boku budownictwo już istniejące lub stosując do niego takie zasady jak do nowego. Tymczasem nie tylko należy uwzględniać istniejące już struktury, ale także opracować strategie dostosowane do właściwości starego budownictwa i szczególnie wygórowanych kosztów jego dostosowania do norm.
Pomoc państwa powinna uwzględniać specyficzne cechy mieszkalnictwa socjalnego: słabą wypłacalność mieszkańców, pomoce podatkowe słabiej dostosowane niż dla sektora prywatnego.
Energia nie wyczerpuje problematyki zrównoważonego rozwoju: woda, zagospodarowanie odpadów, dostępność dla niepełnosprawnych, bezpieczeństwo, jakość powietrza i warunki zdrowotne w miejscu zamieszkania. Mieszkanie może wnosić decydujący wkład w zrównoważony rozwój, przy założeniu, że istnieją odpowiednie narzędzia, w szczególności w odniesieniu do istniejącego już budownictwa.
Największy potencjał oszczędności energii leży w sektorze mieszkaniowym (gospodarstwa domowe), gdzie szacuje się go na 27% zużycia energii, jak podkreśla Komisja Europejska w swoim planie działań w sprawie energii.
W coraz większym stopniu gospodarstwa domowe w Europie popadają w ubóstwo ze względu na opłaty za energię w swoim mieszkaniu. W tym kontekście dziwi podejście Komisji Europejskiej wyrażone w planie działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii, w którym koncentruje się głównie na nowym budownictwie.
Strategie energooszczędności koncentrują się na nowym budownictwie, pozostawiając z boku budownictwo już istniejące lub stosując do niego takie zasady jak do nowego. Tymczasem nie tylko należy uwzględniać istniejące już struktury, ale także opracować strategie dostosowane do właściwości starego budownictwa i szczególnie wygórowanych kosztów jego dostosowania do norm.
Pomoc państwa powinna uwzględniać specyficzne cechy mieszkalnictwa socjalnego: słabą wypłacalność mieszkańców, pomoce podatkowe słabiej dostosowane niż dla sektora prywatnego.
Energia nie wyczerpuje problematyki zrównoważonego rozwoju: woda, zagospodarowanie odpadów, dostępność dla niepełnosprawnych, bezpieczeństwo, jakość powietrza i warunki zdrowotne w miejscu zamieszkania. Mieszkanie może wnosić decydujący wkład w zrównoważony rozwój, przy założeniu, że istnieją odpowiednie narzędzia, w szczególności w odniesieniu do istniejącego już budownictwa.
Europejskie instrumenty
służące zwiększeniu wkładu branży mieszkaniowej w realizację
polityk regionalnych
EKES poparł rozszerzenie
kwalifikowalności wydatków z funduszu EFRR na mieszkalnictwo w 12
nowych państwach EU i na działania związane ze zrównoważonym
rozwojem miast i z racjonalizacją zużycia energii w 15 starych
państwach EU oraz w ramach zintegrowanego podejścia do rozwoju
mniej uprzywilejowanych dzielnic. Ze względu na znaczenie wymiaru
mieszkaniowego należy mobilizować państwa członkowskie i pomagać im
w opracowywaniu programów restrukturyzacji dzielnic i poprawy
warunków mieszkaniowych z funduszy strukturalnych.
Trudno jest bowiem realizować
zintegrowane strategie rozwoju dzielnic, nie biorąc pod uwagę
kwestii mieszkaniowej. W tym względzie nie traci na aktualności
podejście europejskiej strategii integracji społecznej
wyznaczającej sobie za cel dostęp do mieszkań o przyzwoitych
warunkach i przystępnej cenie jako warunku powodzenia działań
prowadzonych na rzecz integracji społecznej.
W tym celu Europejski Fundusz
Społeczny powinien w większym stopniu wspierać działania z zakresu
integracji społecznej wykraczające poza zwykłe włączenie do rynku
pracy, jako że rynek mieszkaniowy i rynek pracy są ze sobą ściśle
związane. Tak samo polityka z zakresu imigracji, obecnie tworzona
na szczeblu europejskim, nie może być pozbawiona refleksji na temat
mieszkalnictwa ze względu na konieczność zapobiegania segregacji
przestrzennej. Wytyczne, które Komisja zamierza opublikować na
temat integracji imigrantów poprzez mieszkalnictwo, powinny
stanowić pierwszy etap tych działań i przełożyć się w programie
PROGRESS na większe wsparcie dla projektów obejmujących kwestie
mieszkaniowe.
Należy zaznaczyć, że zwiększenie
efektywności wykorzystania energii w budownictwie nie jest
priorytetem tylko dla UE-10, ale również dla wszystkich pozostałych
państw członkowskich. Efektywność wykorzystania energii tak samo
jak poprawa jakości części wspólnych budynków, wykorzystanie i
promowanie energii ze źródeł odnawialnych oraz środki integracji
społecznej to wydatki kwalifikujące się do wsparcia z funduszy
strukturalnych we wszystkich państwach członkowskich.
EKES pozytywnie przyjął
inicjatywę Komisji Europejskiej oraz Europejskiego Banku
Inwestycyjnego (EBI) polegającą na utworzeniu nowego instrumentu
finansowego JESSICA specjalnie dla wsparcia rozwoju mniej
uprzywilejowanych dzielnic miast, łącznie z dostępem do mieszkań
socjalnych w tych dzielnicach. Uważa się, że ten instrument,
oferując kredyty i gwarancje operatorom zajmującym się
rewitalizacją miast oraz mieszkaniami socjalnymi, ułatwi
zmobilizowanie odpowiednich środków finansowych potrzebnych na
renowację dzielnic. Instrumentem tym powinny zarządzać, w ścisłym
partnerstwie z władzami lokalnymi, podmioty wyspecjalizowane w
odnowie miast i w mieszkalnictwie. Powinien on stymulować poprawę
warunków życia mieszkańców dzielnic. Instrument JEREMIE również
oferuje nowe możliwości podmiotom z branży mieszkalnictwa
socjalnego, które starają się budować dzielnice, wygodne i
estetyczne, dla wszystkich.
W dziedzinie polityki
energetycznej Komisja Europejska zaproponowała w ramach programu
Intelligent Energy działania pilotażowe w sektorze
budownictwa mieszkań socjalnych umożliwiające selekcję i promowanie
wzorcowych projektów w dziedzinie wydajności energetycznej i
wymianę doświadczeń pomiędzy podmiotami z branży. Biorąc pod uwagę
europejskie ambicje stworzenia wspólnej polityki energetycznej i
lepszej koordynacji działań poszczególnych państw członkowskich w
tej dziedzinie, należałoby kontynuować stosowanie tego instrumentu,
nie ograniczając się do działań pilotażowych.
Komisja Europejska opracowała
strategię zrównoważonego rozwoju miast zachęcającą miasta do
zastanowienia się nad przyszłym rozwojem, szczególnie pod względem
transportu. Niemniej strategia ta ma charakter wyłącznie
orientacyjny i może nie wykorzystać całego swojego potencjału, o
ile nie zajmie się wymiarem społecznym zrównoważonego rozwoju
miast.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.