Opinia EKES: Rolnictwo w strefach podmiejskich (październik 2004)
W związku z tym, że kwestia przestrzeni podmiejskich stanowi przedmiot zainteresowania i debaty na różnych forach europejskich także Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny postanowił wydać w tej sprawie swoją opinię. Wychodzi on bowiem z założenia, że jest to sprawa coraz bardziej istotna w wielu gminach w Unii, wynikająca z rozwoju miast, przemysłu, usług, infrastruktury komunikacyjnej i transportowej itp., który to rozwój pochłania przestrzeń kosztem areału przeznaczonego pod produkcję rolną.
Produkcja rolna w strefach podmiejskich jest uwarunkowana sąsiedztwem
miast, w którym się rozwija i które oddziałuje na nią negatywnie, osłabiając jej opłacalność
ekonomiczną.
Do tradycyjnych problemów obszarów rolnych w strefach podmiejskich
dodać należy świeżo powstałe zjawisko, polegające na dążeniu do ochrony wolnych przestrzeni wokół
miast, pozbawionych jednak produkcji rolnej.
Wspólna polityka rolna UE (WPR) kładzie nacisk na dywersyfikację
gospodarczą przedsiębiorstw rolnych poprzez rozszerzanie działalności w sposób zapewniający
rolnikom nowe źródła dochodu. Należy podkreślić, że krajobraz wiejski, tj. krajobraz z polami
uprawnymi, zwierzętami, łąkami i przede wszystkim rolnikami nie może istnieć bez samego
rolnictwa.
Wymienione czynniki pociągają za sobą znaczne utrudnienia dla
ciągłości i stabilności rolnictwa w strefach podmiejskich - o wiele poważniejsze niż w innych
strefach rolniczych o podobnych warunkach naturalnych, co przekłada się na wyższe ryzyko zanikania
działalności rolnej.
W tym kontekście EKES przypomina, że funkcja ekologiczna, społeczna i
gospodarcza obszarów rolnych w strefach podmiejskich jest jeszcze ważniejsza niż na innych
terenach. W strefach tych grunty rolne odgrywają rolę zielonych płuc wielkich aglomeracji. Stanowią
one kluczowy element zagospodarowania przestrzennego, powstrzymując nieograniczony rozrost miast,
kształtując krajobraz i czyniąc środowisko miejskie bardzie przyjaznym człowiekowi. Niemniej jednak
ich rola gospodarcza jest ograniczana przez presję urbanistyczną oraz przez przekonanie o ich
niewielkim znaczeniu gospodarczym.
EKES jest świadomy trudności, jakie sprawia jednoznaczne zdefiniowanie
stref podmiejskich w obliczu ich niezwykłego zróżnicowania i dynamiki. Obszary te są przede
wszystkim miejscem styku świata wiejskiego sensu stricto i świata miejskiego: zachowując zasadnicze
cechy tego pierwszego środowiska, poddają się oddziaływaniu drugiego.
Art. 20 rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia
rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) stanowi:
"Obszary o niekorzystnych warunkach gospodarowania mogą obejmować też inne obszary, na których
istnieją pewne specyficzne utrudnienia, a na których działalność rolnicza powinna być kontynuowana
w miarę potrzeb i z zastrzeżeniem niektórych warunków, w celu zachowania lub poprawy stanu
środowiska, utrzymania terenów wiejskich, zachowania potencjału turystycznego tych obszarów lub w
celu ochrony linii brzegowej". EKES przyznaje, że podmiejskie obszary rolne należy uznawać za
"obszary, na których istnieją specyficzne utrudnienia".
Zdaniem EKES zapewnienie dynamicznego i zrównoważonego rozwoju rolnictwa podmiejskiego i obszarów, na których jest ono prowadzone, winno być wynikiem procesu, w którym kluczową rolę odgrywać będzie administracja lokalna, uwzględniająca cele międzygminne.
W gospodarowaniu podmiejskimi obszarami rolnymi zasada subsydiarności
stanowi kluczowy czynnik porozumienia administracji i sektora produkcji rolnej na gruncie
zachowania i rozwoju przestrzeni rolnictwa podmiejskiego.
a) opracowanie terytorialnego planu ochrony i rozwoju podmiejskich stref rolnych,
b) stabilność podmiejskich stref rolnych, gwarantowana przez odpowiednie instrumenty i mechanizmy, ograniczające do minimum presję miasta i formy użytkowania gruntów niezwiązane z działalnością rolną,
c) kompleksowe zarządzanie z udziałem organu zarządzającego oraz podmiotu uświadamiającego obywatelom walory tych obszarów. Celem winno być zawarcie formalnego porozumienia między obywatelami, administracją a rolnikami w postaci kontraktu na rzecz zarządzania zrównoważonym rozwojem rolnictwa.
a) wzmocnienia aktywnego uczestnictwa kobiet i młodzieży w projektach terytorialnych i w kontraktach na rzecz zarządzania w rolnictwie,
b) uświadomienia obywatelom, że działalność rolna jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe,
c) uczynienia z zasobów wodnych czynnika konsolidacji podmiejskich stref rolnych,
d) umocnienia podmiejskich stref rolnych poprzez uświadomienie społeczeństwu szczególnych warunków, w jakich muszą one funkcjonować,
e) wspierania systemów produkcji i zbytu odpowiadających potrzebom rynku, przy zwróceniu szczególnej uwagi na zróżnicowanie oferty żywnościowej,
f) zracjonalizowania wykorzystania oraz ochrony bogactw naturalnych (zwłaszcza gleby, wód i krajobrazu).
Źródło: inf. własna