Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Opinia EKES dotycząca potrzeby wspólnych działań na szczeblu UE w celu wzmocnienia społeczeństwa obywatelskiego na obszarach wiejskich (grudzień 2008)
Marzena Mendza-Drozd
Przemiany, jakie zachodzą na terenach wiejskich UE, skłaniają do pytań o kierunki, w których rozwijają się społeczności żyjące na wsi, a także o to, w jakim stopniu są one w stanie same decydować o swej przyszłości i czy kształtujące się relacje pomiędzy ludźmi oraz rodzące się potrzeby współpracy są wspomagane przez politykę, prawo, instytucje publiczne.
Społeczeństwo obywatelskie terenów wiejskich, w poszczególnych
krajach Europy, kształtuje się pod wpływem przemian ekonomicznych
(rosnąca konkurencja na rynkach), społecznych (wyludnianie
się obszarów wiejskich) i ekologicznych (zmiany klimatyczne), jakie
zachodzą z dużym nasileniem w ostatnich dziesięcioleciach.
Współcześnie zachodzące procesy nakładają się na głębokie
historyczne uwarunkowania rozwoju gospodarczego.
Szczególnie dramatyczne zmiany dotknęły obszary
wiejskie w nowych krajach członkowskich. Dotyczą one wszystkich
dziedzin życia jednocześnie – nie tylko sfery gospodarczej (w tym
np. sektora bankowego), ale także społecznej (reformy opieki
zdrowotnej, systemu zabezpieczenia społecznego) i prawnej
(zmieniająca się rola samorządów lokalnych, prawo
o organizacjach pozarządowych, regulacje finansowo-podatkowe
itp.). Spadkiem po poprzednim okresie są byli pracownicy wielkich
rolnych gospodarstw produkcyjnych, w których nastąpiło
zniekształcenie tradycyjnych cech społeczności wiejskiej.
Mieszkańcy wsi, z reguły gorzej wykształceni i mający trudniejszy
dostęp do informacji, napotykają istotne problemy z odnalezieniem
się w szybko zmieniającej się rzeczywistości.
W krajach Piętnastki część tych procesów
występowała wcześniej i przebiegała w dłuższym czasie. Mimo to i w
tych krajach nie udało się uniknąć negatywnych konsekwencji,
związanych np. z koncentracją produkcji rolnej. Ponadto w krajach
Piętnastki świadomość wartości, jaką stanowią obszary wiejskie,
jest znacznie wyższa niż w nowych krajach członkowskich. W tych
ostatnich uwaga opinii publicznej i mediów skupia się najczęściej
na zagadnieniach związanych z rolnictwem.
Pierwsze formalnie
działające organizacje pozarządowe mające na celu wspieranie
rozwoju wsi w Krajach Europy Środkowej i Wschodniej zaczęły
powstawać już pod koniec lat 80. Napotykają one ciągle – w
porównaniu z organizacjami działającymi w krajach Piętnastki –
więcej barier, związanych z różnicą w poziomie rozwoju
gospodarczego, trudniejszym dostępem do nowych technologii i
zróżnicowanymi źródłami finansowania (również prywatnymi), a także
z uwarunkowaniami prawnymi czy postawą władz publicznych, mających
małe doświadczenie i niewielkie zaufanie do współpracy
z sektorem społecznym.
Oficjalne dane, dotyczące np. liczby organizacji
pozarządowych w stosunku do liczby mieszkańców, wskazują na niższy
poziom aktywności społecznej na obszarach wiejskich. Jeśli jednak
wziąć pod uwagę grupy o charakterze nieformalnym, więzi sąsiedzkie,
a także poziom zaangażowania mieszkańców wsi w sprawy dotyczące
obszaru, na którym mieszkają, czy wiedzę o inicjatywach
podejmowanych przez samorząd lokalny, to okaże się, że tego typu
kapitał społeczny bywa nierzadko wyższy na wsi niż w wielkich
miastach.
Od początku XXI wieku można zaobserwować znaczne
przyspieszenie rozwoju organizacji wiejskich krajów CEE. Zaczęły
one także współpracować ze sobą i tworzyć struktury na poziomie
regionalnym i krajowym. W niektórych krajach były one wzorowane na
modelu skandynawskim, obejmującym lokalne stowarzyszenia w każdej
wsi. W innych krajach organizacje pozarządowe działające na rzecz
wsi utworzyły krajowe porozumienia czy „fora” służące współpracy,
wymianie doświadczeń i reprezentowaniu społeczności wiejskich
w kontaktach z władzami. Organizacje tego typu w nowych
krajach członkowskich, mając wsparcie organizacji skandynawskich,
utworzyły porozumienie Prepare – Partnerstwo dla Wsi Europejskiej
(Partnership for Rural Europe), które pomaga im wspierać się
nawzajem i doskonalić swoje funkcjonowanie.
Unia Europejska a społeczeństwo obywatelskie na terenach wiejskich
Polityka wobec obszarów wiejskich bardzo długo
koncentrowała się wyłącznie na kwestiach związanych bezpośrednio z
produkcją rolną, jednolitą dla całego obszaru UE. Z kolei polityka
w zakresie np. inwestycji infrastrukturalnych na obszarach
wiejskich była z reguły kształtowana na poziomie krajowym. Dopiero
pod koniec lat 80. coraz powszechniejsze stało się przekonanie, że
obszary wiejskie są zbyt zróżnicowane, aby można było stosować
jednolite instrumenty polityki wypracowywane na poziomie
europejskim czy krajowym, i że nie da się skutecznie realizować
celów rozwojowych, wyrównywania szans itp. bez zaangażowania i
udziału samych mieszkańców wsi.
Przygotowywane w ostatnim czasie programy rozwoju
obszarów wiejskich zawierają instrumenty i rozwiązania
odpowiadające w pewnym stopniu na potrzeby społeczeństwa
obywatelskiego na obszarach wiejskich. W szczególności takim
instrumentem jest program Leader i duża rola, jaką w lokalnych
grupach działania odgrywają organizacje pozarządowe (w nowym
okresie podejściem Leader będzie objęte 40 % obszarów
wiejskich UE).
Ponadto organizacje pozarządowe mogą korzystać z
innych działań PROW, związanych m.in. z usługami dla wsi –
ważne jest jednak tworzenie w poszczególnych krajach rozwiązań
umożliwiających organizacjom świadczenie usług i budowanie
partnerstwa publiczno‑społecznego lub publiczno-prywatnego
otwartego na organizacje pozarządowe. Przewidziane jest także
wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach krajowych sieci
obszarów wiejskich.
Podejście zaproponowane przez inicjatywę Leader
podlega modyfikacji w zależności od warunków i potrzeb
poszczególnych krajów członkowskich. W wielu krajach zostało
zastosowane w sposób znacznie szerszy niż inicjatywa Leader,
poprzez angażowanie środków krajowych i regionalnych w celu
skutecznego wspierania lokalnych inicjatyw (tak się dzieje m.in. w
Irlandii, w Hiszpanii czy w Niemczech).
Nowe kraje członkowskie znajdują w inicjatywie
Leader szansę na pobudzenie aktywności i skuteczniejsze
wykorzystanie środków rozwojowych na obszarach wiejskich. Istotne
jest, aby zapewnić pomoc – zarówno ze źródeł unijnych, jak i
krajowych – dla różnego rodzaju inicjatyw wzmacniających
społeczeństwo obywatelskie na obszarach wiejskich.
Wspieranie aktywności społecznej na rzecz
zaspokajania wspólnych lokalnych potrzeb mieszkańców wsi to bardzo
korzystny nurt polityki UE. Budowanie społeczeństwa obywatelskiego
w preferowanym modelu bottom-up napotyka na szereg
problemów, m.in. wynikających z konieczności przełamywania barier
administracyjnych.
Polityki krajowe a społeczeństwo obywatelskie na terenach wiejskich
Obecnie rozpoczęła się debata na temat wspólnej
polityki rolnej oraz polityki wobec obszarów wiejskich. Efekty tej
debaty będą miały wpływ zarówno na ewentualne zmiany dotyczące
środków przewidzianych dla wsi w aktualnym okresie budżetowym, jak
i na założenia przyszłej polityki na lata 2013–2020 i następne.
Niezmiernie istotne jest, aby w debacie tej – obok ekspertów i
polityków – został usłyszany głos samych środowisk
wiejskich.
W nowych krajach członkowskich jest niewielka
tradycja współpracy nie tylko między rządem i społeczeństwem
obywatelskim, ale również między poszczególnymi ministerstwami
i agendami w ramach samego rządu. Nie ma zatem praktycznie
żadnej koordynacji między decyzjami dotyczącymi obszarów wiejskich
podejmowanymi w zakresie opieki zdrowotnej, edukacji i pomocy
społecznej a polityką rolną czy wąsko rozumianą polityką wobec
wsi.
Dla nowych krajów członkowskich programowanie
zasad wydatkowania środków unijnych w ramach okresu
budżetowego 2007–2013 jest dopiero drugim tego typu „ćwiczeniem”,
co w połączeniu z małym doświadczeniem urzędników i częstymi
zmianami rządów powoduje, że niektóre możliwości rozwoju wsi
stworzone przez polityki unijne nie zostaną w pełni
wykorzystane.
Nie można też zapominać, że jednym z głównych
warunków zapewnienia spójności ekonomiczno-społecznej rozszerzonej
UE jest umacnianie powiązań między wsią a miastem. Stworzenie
formalnych, często sztucznych podziałów, związanych np. z wymogami
zachowania „linii demarkacyjnych” między środkami pochodzącymi z
różnych funduszy UE (np. EFRR i EFRROW), i to w sytuacji odmiennych
nierzadko warunków dostępu i niepowiązanych ze sobą procedur
decyzyjnych w tych funduszach, może utrudnić działania
o charakterze komplementarnym i pogłębić rozdźwięk między
obszarami wiejskimi a miastami.
Do obszarów wiejskich kierowane są głównie
działania związane z klasyczną produkcją rolną bądź instrumenty o
charakterze typowo „socjalnym” (zasiłki dla bezrobotnych czy
wsparcie dla gospodarstw niskotowarowych). Są one wprawdzie
niezwykle potrzebne (szczególnie w krajach, w których bieda
koncentruje się głównie na wsi, np. w Rumunii czy w Polsce), ale
zarazem konserwują aktualną sytuację i nie budują podstaw do jej
zmiany. Ciągle zbyt mało jest instrumentów umożliwiających
znalezienie alternatywnych dla rolnictwa źródeł dochodu dla
mieszkańców wsi. Tworzenie miejsc pracy na wsi nadal jest promowane
przez instytucje związane z rozwojem rolnictwa i proponowane przez
nie programy w niedostatecznym stopniu wspierają pozarolnicze
zawody.
Potencjalnie dużą rolę mogłaby odegrać strategia
lizbońska, ponieważ szeroko rozumiana innowacyjność i
konkurencyjność są możliwe także na obszarach wiejskich. Niestety,
pojęcia te zbyt często kojarzone są wyłącznie z nowymi
technologiami oraz centrami badawczymi w wielkich miastach. W
ten sposób ogromny obszar innowacji o charakterze społecznym czy
też związanych z dziedzictwem, walorami środowiskowymi bądź
tradycją lokalną pozostaje na uboczu.
W wielu krajach członkowskich, zwłaszcza w
nowych, polityki krajowe ograniczają się do wąskiego rozumienia
innowacji i konkurencyjności (przykładem są m.in. wymogi dotyczące
wsparcia unijnego dla przedsiębiorstw, stawiające niezwykle
wysokie, sięgające kilku milionów euro progi dla firm ubiegających
się o wsparcie, co praktycznie wyklucza beneficjentów wywodzących
się z obszarów wiejskich czy małych miast).
Zachowawczy i koniunkturalny stosunek polityków
krajowych do społeczności wiejskich wynika z braku determinacji
władz w kreowaniu warunków dla ich rozwoju, braku perspektywicznej
polityki wobec wsi i obawy przed nadaniem społeczeństwu
obywatelskiemu roli, która mogłaby umniejszyć znaczenie partii
politycznych. Ze względu na taką politykę władz krajowych wiele
społeczności wiejskich oczekuje, że impuls dla zmian przyjdzie z
Unii Europejskiej.
Jednak to rolą władz krajowych jest tworzenie
warunków do dialogu między instytucjami a społeczeństwem, a
także budowanie kultury jawności i transparentności. Jest to tym
bardziej istotne, że społeczeństwa wiejskie charakteryzują się
stosunkowo niskim przekonaniem o znaczeniu demokracji w życiu
społecznym (np. w Polsce wskaźnik ten wynosi 17%).
Władze lokalne a społeczeństwo obywatelskie na terenach wiejskich
Rola władz samorządowych we wspieraniu inicjatyw
społeczeństwa obywatelskiego i we współdziałaniu z jego
przedstawicielami jest na terenach wiejskich sprawa kluczową.
Władze lokalne powinny pełnić role katalizatorów w rozwoju
społeczności wiejskich i stymulować podejmowanie przez nie działań
wspólnotowych.
Współpraca pomiędzy organizacjami działającymi na
rzecz wsi a samorządami często nie układa się poprawnie. Problem
niedostatku we wzajemnych relacjach pomiędzy samorządem a
organizacjami społecznymi i ich liderami na terenach wiejskich jest
wspólny dla wszystkich krajów członkowskich, chociaż intensywność
tego zjawiska jest różna. Obserwowane w wielu miejscach dobre
przykłady, które mobilizują do pozytywnych postaw dowodzą
zachodzących przemian i możliwości.
W nowych krajach członkowskich problem braku
zaufania pomiędzy przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego a
władzami lokalnymi jest szczególnie widoczny. Samorząd bywa
postrzegany jako bariera dla inicjatyw społecznych, a instytucje
samorządowe z obawą patrzą na rosnące znaczenie liderów społecznych
jako na konkurentów, zagrożenie dla pozycji samorządowców.
Organizacje społeczne oczekujące wsparcia lub partnerskiego udziału
samorządu w ich inicjatywach spotykają się z podejrzliwością i
bywają traktowane jako uciążliwy klient.
Przełamywanie bariery braku zaufania następuje
poprzez realizowane projekty i widoczne korzyści, jakie uzyskują
gminy (społeczności), w których współpraca pomiędzy władzą lokalną
a liderami organizacji społecznych układa się
prawidłowo.
Na obszarach wiejskich podejmowane są wysiłki dla
budowania pozytywnych relacji i komunikowania się pomiędzy
władzami lokalnymi a organizacjami społecznymi – np. odbywają
się w tym zakresie szkolenia – jednak trwałe rozwiązanie tego
problemu wymaga dalszych działań edukacyjnych.
Bariery rozwoju społeczeństwa obywatelskiego na terenach wiejskich
Obok problemów cechujących przede wszystkim kraje
Europy Środkowej i Wschodniej, wiele kwestii występuje na obszarach
wiejskich całej UE. Są to m.in.:
- bariery w dostępie do wiedzy i konieczność zapewnienia społecznościom wiejskim różnorodnych form kształcenia;
- gorszy dostęp do informacji oraz mniejsze umiejętności korzystania z niej;
- brak umiejętności związanych z podejmowaniem przedsięwzięć gospodarczych, trudności z przejściem od przedsiębiorczości rolniczej ku wiejskiej;
- nierówności w zakresie praw kobiet i mężczyzn;
- regionalne problemy demograficzne przejawiające się w mniejszym udziale kobiet lub mężczyzn jako partnerów w prowadzeniu wiejskich gospodarstw domowych, w niektórych regionach – wyludnianie się wsi;
- niższy niż w miastach poziom infrastruktury socjalnej;
- ograniczenia biurokratyczne i brak wsparcia ze strony administracji publicznej.
Szanse rozwoju społeczeństwa obywatelskiego na terenach wiejskich
Zwiększenie aktywności społeczeństwa
obywatelskiego na wsi można osiągnąć poprzez doskonalenie metod
podejmowania decyzji w szeroko rozumianym obszarze rządów
(governance), zarówno na poziomie krajowym (poprzez udział
organizacji społeczeństwa obywatelskiego we współtworzeniu polityki
wobec wsi, nie wyłącznie w konsultowaniu gotowych rozwiązań
wypracowanych przez urzędników), jak i na poziomie regionalnym
i lokalnym (poprzez udział społeczności w decydowaniu o
przeznaczeniu środków rozwojowych na projekty).
Dostosowanie instrumentów rozwojowych do
potrzeb i możliwości konkretnych obszarów wiejskich wymaga coraz
szerszego stosowania podejścia oddolnego (bottom-up).
Oznacza to, że podejście to należy wykorzystywać nie tylko w
wybranych działaniach programu rozwoju obszarów wiejskich, ale
także w ramach funduszy strukturalnych oraz polityki
krajowej.
Rozwiązywanie kluczowych problemów obszarów
wiejskich jest możliwe dzięki partnerstwu między sektorem
publicznym, prywatnym (przedsiębiorcami) i pozarządowym.
Umożliwienie społeczności tworzącej lokalne partnerstwo decydowania
albo przynajmniej współdecydowania o wykorzystaniu środków na
tworzenie miejsc pracy, aktywizację bezrobotnych czy zapobieganie
wykluczeniu może przyczynić się do zwiększenia poczucia
odpowiedzialności mieszkańców za sytuację na ich obszarze i
gotowości angażowania się na rzecz lokalnej
społeczności.
Więcej uwagi należałoby także poświęcić
budowaniu związków między sektorem nauki a organizacjami
wiejskimi. Warto też identyfikować i upowszechniać dobre praktyki,
jakie w tym zakresie ukształtowały się w wielu
krajach.
Ogromny wpływ na rozwój społeczeństwa
obywatelskiego na wsi ma edukacja. Transformacja systemów
szkolnictwa na terenach wiejskich powinna przewidywać wzmocnienie
ułatwień dla działań podejmowanych przez mieszkańców wsi, którzy
decydują się zorganizować lokalną szkołę jako przejaw dbałości o
wykształcenie przyszłych pokoleń i jako szczególny, wymagający
partnerstwa władz przejaw aktywności społecznej. Warte
upowszechniania są także dobre przykłady dotyczące edukacji
dorosłych (typu „uniwersytety ludowe”) w niektórych krajach
UE.
Wspólnotę wzmacnia już samo angażowanie się w
sprawy lokalnej społeczności. Obserwacje z ostatnich lat wskazują,
że społeczności, którym udało się – dzięki aktywności społecznej –
wyrwać z bezradności i przełamać bierność, są chętne do dzielenia
się swoimi doświadczeniami z innymi, mniej zaradnymi
społecznościami.
Większą niż dotychczas uwagę należy także
zwrócić na zapewnienie organizacjom wiejskim dostępu do środków
finansowych. Teoretycznie takie możliwości stwarzane są zarówno
w ramach funduszy unijnych, jak i krajowych czy
międzynarodowych. Jednak ostatnie badania pokazują, że małe
organizacje pozarządowe (a takie przede wszystkim funkcjonują na
obszarach wiejskich) w bardzo niewielkim stopniu korzystają z
dostępnych obecnie źródeł finansowania.
Należy zatem stworzyć warunki zapewniające
stabilne, elastyczne finansowanie organizacji pozarządowych, w tym
także samego ich funkcjonowania (granty instytucjonalne –
w odróżnieniu od finansowania „projektowego”), a także
poszukiwać mechanizmów ułatwiających dostęp do takich środków
organizacjom na obszarach wiejskich, np. poprzez budowanie
mechanizmów „regrantingu” przez organizacje pośredniczące (tak jak
to ma miejsce m.in. w podejściu Leader, ale na szerszą skalę). Tego
typu rozwiązania pozwalają także skrócić proces podejmowania
decyzji o przyznaniu środków, co jest kluczową sprawą w przypadku
małych projektów o zasięgu lokalnym.
Zwiększenie aktywności społeczeństwa
obywatelskiego na wsi może przyczynić się do lepszej koordynacji
różnego rodzaju polityk sektorowych (edukacyjnej, zdrowotnej,
społecznej, ochrony środowiska itp.), choćby dlatego, że
organizacje pozarządowe mają większe doświadczenia i dłuższą
tradycję w budowaniu sieci współpracy niż agendy sektora
publicznego.
Należałoby jednak rozważyć możliwość
wprowadzenia na szerszą skalę mechanizmu rural proofing,
stosowanego w niektórych krajach członkowskich. Mechanizm ten
polegałby na weryfikowaniu, w jaki sposób dane rozwiązanie prawne
(niezwiązane bezpośrednio ze wsią, ale dotyczące np. edukacji czy
zamówień publicznych) wpłynie na sytuację obszarów wiejskich.
Niezmiernie ważne byłoby też doprowadzenie do tego, by taka ocena
była dokonywana z udziałem organizacji społeczeństwa
obywatelskiego.
Należy zastanowić się nad specjalnymi
rozwiązaniami instytucjonalnymi, zapewniającymi wzmocnienie
potencjału organizacji wiejskich. Z całą pewnością tego typu
rozwiązania (wsparcie instytucjonalne, pomoc w budowaniu zdolności
organizacyjnych – capacity building – i upowszechnianie
koncepcji partnerstwa publiczno-społecznego) byłyby przydatne w
krajach przygotowujących się do członkostwa.
Niezbędne jest uruchomienie różnego rodzaju
instrumentów ułatwiających społecznościom wiejskim dostęp do
informacji – musiałyby one być dostosowane do specyfiki danego
kraju (np. włączenie mediów, administracji lokalnej, tworzenie
punktów informacji) i brać pod uwagę stopień dostępności internetu.
Obok organizacji pozarządowych dużą rolę w takim procesie
informowania mogą odegrać szkoły, a także organizacje rolnicze
i związkowe.
Należałoby przy tej okazji ułatwić transfer
doświadczeń między nowymi krajami członkowskimi a krajami
kandydującymi.
Wskazane byłoby także poszukiwanie mechanizmów
zachęcających do głębszej współpracy między organizacjami miejskimi
i wiejskimi – także poprzez odpowiednie kształtowanie zasad
korzystania ze środków unijnych. Wymagałoby to jednak przełamania
„myślenia sektorowego” i ograniczenia tendencji do ścisłego
rozgraniczenia między funduszami.
Tocząca się obecnie debata
o przyszłości wsi może stanowić okazję do podniesienia świadomości
w zakresie problematyki obszarów wiejskich także wśród mieszkańców
miast. W tej dziedzinie zrealizowano ostatnio kilka
interesujących przedsięwzięć o charakterze eksperymentalnym
(np. w projekcie European Citizens’ Panel), które włączały w
dyskusję o wsi szersze grono osób, wcześniej
niezainteresowanych tą problematyką. W przedsięwzięcia
związane z podnoszeniem świadomości mogłyby angażować się wspólnie
organizacje wiejskie i miejskie.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.