Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Onet.pl. Polacy coraz bardziej aktywni społecznie
Magda Dobranowska-Wittels, ngo.pl (opr.)
W powszechnej opinii Polacy stają się coraz bardziej indywidualistyczni, rywalizacyjni i coraz mniej skłonni do działania na rzecz interesu wspólnego. Również naukowcy często formułują taką tezę, traktując tę tendencję jako nieuchronny skutek kapitalizmu, a zwłaszcza jego wczesnej, mniej cywilizowanej fazy. Chcę pokazać, że tak ogólnie sformułowana teza jest nietrafna - pisze prof. dr hab. Janusz Grzelak w "Charakterach".
"(...) Od roku 1994 razem z Grażyną Wieczorkowską, Anną Gizą, Ireną
Zinserling i grupą doktorantów prowadzę na Uniwersytecie
Warszawskim badania sondażowe na reprezentatywnych, losowych
próbach Polaków. W badaniach tych mierzyliśmy orientacje
prospołeczne, a także postawy wobec dobra publicznego, w tym wobec
środowiska.
Okazuje się, że na przestrzeni dziesięciolecia nie wzrosła orientacja indywidualistyczna, a rywalizacyjna wręcz zmalała, z wyjątkiem roku 2001, kiedy odnotowano najwyższe wskaźniki. Natomiast przez cały ten czas, co godne podkreślenia, rosła orientacja kooperacyjna, czyli motywacja do powiększania dobra wspólnego. Z orientacją kooperacyjną dodatnio wiążą się wskaźniki zaangażowania w aktywność społeczną, zwłaszcza w miejscu zamieszkania, liczba przyjaciół, poziom zaufania do ludzi, a także postawa wobec dobra wspólnego i wobec środowiska. Postawę tę mierzyliśmy w naszych badaniach. Pytaliśmy o wrażliwość ludzi na nadużywanie lub naruszanie dobra wspólnego. Sprawdzaliśmy na przykład, czy daną osobę obchodzi, czy też nie, że ktoś jeździ autobusem na gapę, ktoś inny nie uiszcza cła albo nie płaci za światło, a urzędnik załatwia swoje sprawy w godzinach pracy. Badani odpowiadali na skali od 1 – w ogóle nie obchodzi, do 4 – bardzo obchodzi. Okazało się, że wrażliwość na takie naruszenia dobra wspólnego wyraźnie wzrosła w ostatnim badaniu, czyli w 2004 roku. Zaczynamy rozumieć związek między prywatą a dobrem dzielonym przez wszystkich, między indywidualnym wykorzystywaniem wspólnej puli a wielkością tej puli.(...) "
Więcej: "Bezinteresowny jak Polak", Janusz Grzelak, "Charaktery" nr 1 (108),
http://zdrowie.onet.pl/1426759,2041,0,1,,bezinteresowny_jak_polak,psychologia.html
Okazuje się, że na przestrzeni dziesięciolecia nie wzrosła orientacja indywidualistyczna, a rywalizacyjna wręcz zmalała, z wyjątkiem roku 2001, kiedy odnotowano najwyższe wskaźniki. Natomiast przez cały ten czas, co godne podkreślenia, rosła orientacja kooperacyjna, czyli motywacja do powiększania dobra wspólnego. Z orientacją kooperacyjną dodatnio wiążą się wskaźniki zaangażowania w aktywność społeczną, zwłaszcza w miejscu zamieszkania, liczba przyjaciół, poziom zaufania do ludzi, a także postawa wobec dobra wspólnego i wobec środowiska. Postawę tę mierzyliśmy w naszych badaniach. Pytaliśmy o wrażliwość ludzi na nadużywanie lub naruszanie dobra wspólnego. Sprawdzaliśmy na przykład, czy daną osobę obchodzi, czy też nie, że ktoś jeździ autobusem na gapę, ktoś inny nie uiszcza cła albo nie płaci za światło, a urzędnik załatwia swoje sprawy w godzinach pracy. Badani odpowiadali na skali od 1 – w ogóle nie obchodzi, do 4 – bardzo obchodzi. Okazało się, że wrażliwość na takie naruszenia dobra wspólnego wyraźnie wzrosła w ostatnim badaniu, czyli w 2004 roku. Zaczynamy rozumieć związek między prywatą a dobrem dzielonym przez wszystkich, między indywidualnym wykorzystywaniem wspólnej puli a wielkością tej puli.(...) "
Więcej: "Bezinteresowny jak Polak", Janusz Grzelak, "Charaktery" nr 1 (108),
http://zdrowie.onet.pl/1426759,2041,0,1,,bezinteresowny_jak_polak,psychologia.html
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.