Parlament Europejski i Rada przyjęły 14 grudnia 2016 r. nową dyrektywę w sprawie krajowych poziomów emisji, w oparciu o wniosek Komisji, w którym proponuje się bardziej rygorystyczne wartości graniczne dla pięciu głównych czynników zanieczyszczenia powietrza w Europie. Wejdzie ona w życie 31 grudnia 2016 r.
Wprowadzanie w życie nowych przepisów
Rola państw członkowskich w koordynowaniu i wdrażaniu dyrektywy na szczeblu krajowym jest niezwykle istotna. Państwa członkowskie muszą dokonać transpozycji dyrektywy do prawa krajowego do dnia 30 czerwca 2018 r. oraz do 2019 r. opracować krajowy program kontroli zanieczyszczenia powietrza ustanawiający środki zmniejszające do 2020 i 2030 r. emisję pięciu głównych czynników zanieczyszczenia powietrza o uzgodnione wartości procentowe. Programy te muszą być skoordynowane z programami w takich dziedzinach jak transport, rolnictwo, energia i klimat. Będzie to wymagało nakładów, ale koszty zostaną wielokrotnie zrekompensowane przez korzyści wynikające z oszczędności, szczególnie w zakresie opieki zdrowotnej i absencji chorobowych. Niedawno opublikowany wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia w sprawie zarządzania unią energetyczną podkreśla znaczenie synergii między strategią dotyczącą jakości powietrza i polityką w zakresie klimatu i energii a nową dyrektywą w sprawie krajowych poziomów emisji.
Komisja będzie współpracować z państwami członkowskimi, aby zapewnić prawidłowe wdrożenie, na przykład poprzez utworzenie do jesieni 2017 r. nowego forum na temat czystego powietrza. Forum to umożliwi zbliżenie zainteresowanych stron w celu wymiany doświadczeń i dobrych praktyk. Komisja ułatwi również dostęp do unijnych instrumentów finansowania.
Przebieg procedury
Dyrektywa w sprawie krajowych poziomów emisji ustanawia maksymalne poziomy emisji na rok dla każdego kraju w odniesieniu do pięciu głównych czynników zanieczyszczenia powietrza: drobnych cząstek stałych (PM2.5), dwutlenku siarki, tlenków azotu, niemetanowych lotnych związków organicznych i amoniaku.
Zobowiązania w zakresie redukcji na rok 2020 są identyczne z tymi, które państwa członkowskie już uzgodniły na poziomie międzynarodowym w 2012 r. w wyniku przeglądu protokołu z Göteborga. Zobowiązania na rok 2030 wymagają znacznie większych redukcji. Przyczynią się one do zmniejszenia transgranicznego zanieczyszczenia i stężeń tła w całej Europie.
Mające znaczenie dla polityki w zakresie jakości powietrza sektory przemysłu i niektóre z substancji są również istotne dla polityki dotyczącej klimatu i energii. Dołożono wszelkich starań, by zapewnić ścisłą koordynację między wnioskiem dotyczącym jakości powietrza a aktami realizującymi cele Unii w zakresie emisji gazów cieplarnianych i energii.
Wszystkie sektory gospodarki będą musiały przyczynić się do skutecznej realizacji założeń polityki, w tym rolnictwo, w którym w przeszłości nie dokonano wystarczających redukcji. Komisja będzie ściśle współpracować z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami w celu zapewnienia korzyści dla zdrowia i środowiska.
Więcej informacji: