Coraz bardziej popularne w ostatnim czasie pojęcie społecznej odpowiedzialności organizacji zostało zdefiniowane na wiele sposobów i jest regulowane przez liczne międzynarodowe i polskie normy. Jednak jak przełożyć teorię odpowiedzialności na codzienne działanie fundacji z dwumiesięcznym stażem czy stowarzyszenia z wieloletnim doświadczeniem?
Społeczna odpowiedzialność organizacji w najprostszym ujęciu jest to świadomość skutków podejmowanych przez organizację działań oraz uwzględnianie w codziennej pracy interesów wszystkich grup, na które organizacja w jakiś sposób wpływa.
Najlepiej podejść do wyzwania tworzenia odpowiedzialnej organizacji zadaniowo, czyli podzielić aktywność organizacji na cztery obszary i zastanowić się, jak w ich ramach można działać odpowiedzialnie:
- promocja, czyli komunikowanie i kształtowanie relacji wewnątrz i na zewnątrz organizacji
- zespół, czyli rozpoznanie kompetencji członków organizacji i ich rozwój
- finanse, czyli zarządzanie środkami finansowymi na działalność
- koordynowanie całości działań, czyli rozwój i doskonalenie organizacji
Komunikuj, a nie promuj
W pierwszym obszarze nazwanym „promocją” podstawowym przejawem odpowiedzialności jest traktowanie wszelkiego rodzaju promocji nie tylko jako doraźnych działań służących rozgłosowi promowanej kwestii, lecz jako działań budujących i wzmacniających reputację całej organizacji. Patrząc w ten kompleksowy sposób na zagadnienie promocji bardziej właściwym wydaje się być określenie „komunikowanie”, które kładzie większy akcent na dialog między organizacją a wszystkimi grupami, z którymi spotyka się ona na co dzień. Mówimy tu więc nie tylko o przekazywaniu spójnych, regularnych i dostosowanych do odbiorcy komunikatów kierowanych na zewnątrz organizacji. Nie mniej istotna jest bowiem komunikacja w samej organizacji czyli między zarządem, pracownikami, wolontariuszami i wszystkimi osobami udzielającymi się w organizacji. Jeśli osoba, która poświęca swój czas, energię i wiedzę na rzecz organizacji i jej podopiecznych otrzymuje wyczerpującą informację od przełożonych o planowanych zmianach, celach działań, wszystkim, co realnie wpływa na jej działanie, to jej zadowolenie z pracy wzrasta. Brak informacji na temat planowanych zmian w zatrudnieniu lub niepełna wiedza pracowników na temat celów i planów organizacji wynikająca z niedoinformowania działają na zespół demotywująco. Zatem przepływ informacji na linii pracodawca - pracownik lub między współpracownikami to istotny czynnik wzmacniający satysfakcję i zadowolenie z pracy, a zadowolony pracownik staje się rzecznikiem organizacji na zewnątrz – buduje jej pozytywny wizerunek.
Zespół to skarb – rozwijaj jego potencjał
Drugi wskazany obszar również dotyczy wnętrza organizacji czyli zespołu, ale bardziej skupia się na rozwoju kompetencji poszczególnych osób. Odpowiedzialna organizacja musi zdawać sobie sprawę z faktu, że jej fundamentem są pracownicy i wolontariusze, a inwestowanie w ich rozwój to punkt wyjścia do myślenia o rozwoju organizacji. Jednak podobnie jak w przypadku komunikowania, łatwo w procesie rozwoju kompetencji o błędy i potknięcia. Podstawowym wyzwaniem dla kadry zarządzającej jest właściwa ocena umiejętności, predyspozycji i potencjału każdego z pracowników tak, aby pomóc mu w doborze odpowiednich szkoleń czy studiów. Przed uniknięciem nieporozumień i mijaniem się potrzeb pracownika i pracodawcy skutecznie chroni dialog – czyli szczera wymiana potrzeb i oczekiwań obu stron. Zanim zostanie określona ścieżka rozwoju pracownika należy zdać sobie sprawę, że nie każdą organizację stać na wspieranie finansowe edukacji pracowników. Nie umniejsza to jednak roli organizacji w inspirowaniu i dopingowaniu pracowników w samorozwoju. Potrafią oni docenić każdy rodzaj wsparcia – zgoda na elastyczny czas pracy czy możliwość dokształcania się w godzinach pracy to nierzadko równie cenne wsparcie, jakie organizacja może dać swoim pracownikom, co dofinansowanie nauki. O istnieniu korzyści płynących z wzrostu kompetencji i umiejętności pracowników dla organizacji nie trzeba chyba nikogo przekonywać.
Umiesz liczyć? Buduj strategię finansową!
Spinaj całość – lider jest drogowskazem
Na koniec do przedstawienia zostaje odpowiedzialność w obszarze koordynacji wszystkich działań w organizacji, więc jego ostatnia pozycja wcale nie oznacza jego mniejszej rangi, wręcz przeciwnie. Łączy on w sobie aspekty wszystkich wcześniejszych obszarów, a lider – osoba koordynująca, jest odpowiedzialny nie tylko za spójność bieżących działań organizacji, ale również za wyznaczanie i realizowanie długookresowych celów rozwoju. Zakres odpowiedzialności wydaje się więc duży, wręcz nie do objęcia przez jedną osobę. Co więc należy zrobić, aby zarządzać tym obszarem skutecznie i odpowiedzialnie? Podstawą jest umiejętne delegowanie zadań i podział obowiązków między pracowników i wolontariuszy. Lider przeciążony to lider nieskuteczny i bez względu na wysokie kompetencje i umiejętności przywódcze, charyzmę czy doświadczenie, jeśli nie będzie miał wsparcia w zespole i działaniu, to nie osiągnie wiele. Istnieje bardzo prosty sposób na uzyskanie tej pomocy od zespołu – stworzenie swoim pracownikom i wolontariuszom możliwości realnego współtworzenia celów organizacji i strategii jej rozwoju. Poza tym pracownicy i wolontariusze powinni mieć okazję do wspólnej i rzetelnej oceny efektywności i zasadności działań podejmowanych przez organizację. Atmosfera bezpiecznej wymiany myśli i poglądów jest ważna dla budowania spójności i lojalności zespołu – tak jak pracodawca ocenia efektywność wykorzystania wszelkich zasobów przez pracowników, tak pracownik czy wolontariusz powinien mieć możliwość oceny własnych osiągnięć i dokonań całego zespołu, w tym osób zarządzających. Ważna rola lidera opiera się również na odpowiedzialności wobec otoczenia zewnętrznego – społeczności, do których kierowane są działania organizacji, partnerów instytucjonalnych, partnerskich organizacji pozarządowych czy instytucji kontrolujących. Jednak należy pamiętać, że za dobre prowadzenie organizacji odpowiada nie tylko lider, ale także każdy świadomy pracownik i wolontariusz z osobna, co razem daje imponującą sumę odpowiedzialności przynoszącą sukces.
Sprawdzaj, co możesz dać innym
Odpowiedzialność organizacji pozarządowych w szerokim ujęciu to również umiejętność spojrzenia z zewnętrznej perspektywy na działania organizacji, rzetelna ich ocena oraz dążenie do doskonalenia swoich działań. Jest to aspekt odpowiedzialności szczególnie ważny dla organizacji pozarządowych, ponieważ działają one dla i w społeczności, na rzecz rozwoju lokalnego czy walki z problemami społecznymi. Nie ma chyba bardziej dynamicznie zmieniającego się obszaru, niż społeczeństwo, więc tym bardziej organizacja powinna regularnie skupiać się na autorefleksji i weryfikowaniu potrzeb grupy społecznej, dla której działa, metod tego działania, tego, co sądzą na temat jej działań odbiorcy.
Na deser odpowiedzialny wniosek
Artykuł powstał w ramach cyklu „Skok przez płotki zarządzania czyli cykl porad dla rozwijających się organizacji”. Cykl jest elementem projektu „Biznes – Innowacje – NGO, czyli BINGO” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pobierz
-
201401131457000222
954007_201401131457000222 ・38.72 kB
Źródło: Centrum PISOP