Odbyło się szkolenie dla debatujących w Zespole Szkół Mechanicznych nr 3 w Krakowie
W czwartek, 6 marca 2014 wybrani uczniowie Zespołu Szkół Mechanicznych nr 3 im. gen. Władysława Sikorskiego w Krakowie wzięli udział w szkoleniu wyjaśniającym zasady debaty oksfordzkiej.
Uczniowie dowiedzieli się:
- gdzie ma swój początek historia debat oksfordzkich,
- jaki jest cel i przebieg debaty oksfordzkiej,
- jakie panują w nich zasady,
- jak dochodzi do ich rozstrzygnięcia,
- co jest ich zaletą, a co wadą.
Uczniowie wysłuchali również cennych rad dotyczących dobrych praktyk oraz otrzymali kilka wskazówek, jak dobrze przygotować się do debaty oksfordzkiej.
Po zakończeniu szkolenia uczniowie podzielili się na dwie drużyny oraz wylosowali, która z drużyn będzie bronić, a która podważać tezę. I tak w skład drużyny Propozycji wchodzą: Konrad Kaczmarczyk, Mateusz Nogieć, Filip Rajczyk, Michał Rosół oraz Mateusz Kuc. W drużynie Opozycji znaleźli się: Adrian Grzyb, Arkadiusz Sarama, Krzysztof Mzyk, Mateusz Włodarczyk, oraz Artur Mróz. Ostatecznie zespoły wystąpią w czteroosobowych składach.
Forma jaką jest debata oksfordzka wzbudziła spore zainteresowanie uczestników szkolenia. Czekamy z niecierpliwością na debatę podczas Dnia Aktywnego Obywatela, której teza będzie brzmiała Polska byłaby bardziej rozwinięta mając społeczeństwo obywatelskie.
Jednocześnie zapraszamy do zakładki biblioteka on-line, gdzie można znaleźć zasady debaty oksfordzkiej w pigułce (plik Sztuka debatowania).
Szkolenie poprowadził Łukasz Maźnica.
Organizatorami Dnia Aktywnego Obywatela są Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej oraz Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie wraz z Dyrekcją i Gronem Pedagogicznym Zespołu Szkół Mechanicznych nr 3 w Krakowie.
Dni Aktywnego Obywatela organizowane są w ramach projektu Partycypacja społeczna w praktyce - wsparcie aktywności społecznej mieszkańców Małopolski. Celem projektu jest kreowanie postaw obywatelskich, wspieranie i pobudzanie młodzieży do aktywności w życiu publicznym, wzrost wiary w możliwość wywierania wpływu na życie w lokalnej społeczności oraz podniesienie świadomości praw i obowiązków obywateli.
W małopolskich szkołach projekt przebiega dwuetapowo. Pierwszym elementem jest Dzień Aktywnego Obywatela, drugim – interaktywne warsztaty nakierowane na kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich ze szczególnym uwzględnieniem kwestii wolontariatu.
Projekt Partycypacja społeczna w praktyce - wsparcie aktywności społecznej mieszkańców Małopolski współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.
Zapraszamy na stronę internetową projektu www.partycypacjaspoleczna.org oraz fanpage na facebook’u https://www.facebook.com/PartycypacjaSpoleczna.
Zachęcamy do zgłaszania Państwa szkół do udziału w projekcie – kontakt cao@partycypacjaspoleczna.org