Obywatelski Pakt na rzecz Mediów Publicznych
14 marca 2016 roku 46 organizacji pozarządowych, związków twórczych i koalicji obywatelskich ogłosiło Obywatelski Pakt na rzecz Mediów Publicznych i wezwało wszystkie partie polityczne w kraju do odniesienia się do jego zapisów. Pakt zawiera pięć warunków niezbędnych dla zapewnienia niezależności, wiarygodności i profesjonalizmu mediów publicznych. Organizacje pozarządowe mogą wyrażać swoje poparcie dla Paktu składając podpis na stronie www.
Demokratyczny porządek zakłada ład medialny oparty na stabilnych mechanizmach oddzielających media od polityki i sporów partyjnych. W ciągu ostatnich 27 lat postulat odpartyjnienia mediów publicznych pozostawał jednak wyłącznie w sferze deklaracji. Naprawa mediów publicznych, która może gwarantować zachowanie przez nie w przyszłości niezależności, wiarygodności, rzetelności i wysokiej jakości – musi być przeprowadzona w dialogu z odbiorcami, twórcami i menedżerami. Media publiczne nie powinny być łupem partyjnym, ale wspólną własnością wszystkich obywateli. Są naszym wspólnym dobrem i mają obowiązek służyć wszystkim obywatelom bez względu na ich status społeczny, wykształcenie i miejsce zamieszkania.
Historycznie
Organizacje inicjujące Pakt domagają się reformy i uspołecznienia mediów publicznych od czasu krakowskiego Kongresu Kultury w 2009 roku. Powrót do idei mediów służących obywatelom zakładał projekt ustawy opracowany i przedstawiony publicznie przez Obywatelski Komitet Mediów Publicznych w 2010 roku. Był on szeroko konsultowany przez Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych ze środowiskiem organizacji pozarządowych.
Projekt ten – jak wiele innych inicjatyw obywatelskich – utknął w archiwach Sejmu. Również w 2011 roku w Pakcie dla Kultury żądano od rządzących prawnych gwarancji realizacji powinności mediów publicznych oraz poprawy ich jakości. Zobowiązania te nigdy nie zostały zrealizowane.
Pięć warunków
Zadaniem mediów publicznych jest dbałość o wysoką jakość oraz rzetelność informacji i treści. W pierwszym punkcie Paktu, który odnosi się do misji mediów publicznych postulujemy, aby wypełniając swoje powinności miały przede wszystkim na względzie interes obywateli, ponieważ pozostają jednym z najważniejszych instrumentów umożliwiających dostęp do kultury, edukacji i informacji.
Wyznacznikiem realizacji misji jest najwyższa jakość, bezstronność, transparentność i celowość wydatkowania środków publicznych oraz skuteczność realizacji celów i zadań mediów publicznych. Realizacja misji powinna zostać doprecyzowana poprzez zapisanie w ustawie konkretnych wymagań programowych. Licencja programowa ma zadanie określić procentowe wydatki całego budżetu na poszczególne działy (w tym dla dzieci i młodzieży, edukację obywatelską i kulturową oraz rodzimą twórczość).
Kontrola realizacji misji publicznej powinna wynikać z zasady najwyższej jakości i rzetelności. Dlatego proponujemy, aby niezmiernie ważny dla wiarygodności mediów publicznych sposób powoływania władz został poddany otwartej publicznej dyskusji. Należy stworzyć przejrzysty system rekomendacji organizacji społecznych i środowisk twórczych dla osób pełniących funkcje nadzorcze w mediach publicznych. Przyczyni się on do ochrony mediów publicznych przed ich upartyjnianiem i stworzy gwarancję stałego podnoszenia jakości i profesjonalizmu.
Dołącz do Paktu!
Źródło: Inicjatorzy Paktu