Przedsiębiorstwa mogą być ważnym partnerem dla organizacji pozarządowych – i nie chodzi tu tylko o pozyskiwanie pieniędzy. Obie strony mogą uczyć się od siebie nawzajem, a łącząc swoje siły zwielokrotniać efekty podejmowanych działań. O tym, w jaki sposób organizacje mogą nawiązywać współpracę z biznesem, a w jaki zdecydowanie nie powinny opowiadała w sobotę Justyna Januszewska z Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Spotkanie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem – w sali pojawiło się kilkadziesiąt osób, zaś drzwi otwierały się jeszcze przez kilkanaście minut po rozpoczęciu spotkania.
Na początek prowadząca przestrzegła przed powszechną wśród organizacji postawą roszczeniową i przekonaniem, że organizacjom z racji działania dla „wyższych celów” pieniądze od firm po prostu się należą. Takie podejście nie jest dobrze postrzegane przez partnerów po stronie biznesu. Aby skutecznie nawiązać współpracę z przedsiębiorstwami konieczne jest dostrzeżenie wkładu obu stron i wskazanie potencjalnemu partnerowi, jakie korzyści może z tego przedsięwzięcia odnieść jego firma.
Justyna Januszewska podkreślała, że choć pozornie interesy obu stron są sprzeczne z racji odmiennych celów działania (NGO – działalność na rzecz dobra wspólnego, biznes - zarabianie pieniędzy i maksymalizacja zysku), to jednak coraz częściej przedsiębiorstwa dbają również o kwestie społeczne i środowiskowe.
Aby lepiej zrozumieć wartość partnerstwa tych dwóch sektorów, uczestnicy zostali podzieleni na sześć zespołów, które miały za zadanie odpowiedzieć na kilka ważnych pytań:
- Jakie korzyści ze współpracy odnoszą firmy?
- Jakie korzyści mają organizacje?
- Jaki może być wkład biznesu we współpracę?
- A jaki jest wkład organizacji?
- Jakie są ryzyka takiej współpracy?
- Jakie zasady mogą decydować o udanej współpracy?
Potem nastąpiła dyskusja, w efekcie której uczestnicy doszli do ważnych wniosków:
- Współpraca z organizacjami jest dla biznesu okazją wykorzystania swoich zasobów do celów społecznych oraz do poprawienia swojego wizerunku;
- Organizacje mogą pozyskać nie tylko pieniądze, ale także różne usługi, wsparcie wolontariuszy (często osób o bardzo wysokich kompetencjach), lepszy dostęp do mediów, a także mogą wiele zyskać w zakresie profesjonalizacji swoich działań.
Podkreślano, że nie warto i nie należy ustawiać organizacji na pozycji kogoś lepszego, ani też kogoś biednego, komu należy się pomoc. Warto przyjąć postawę partnerską.
Następnie uczestnicy mieli możliwość prześledzić współpracę z biznesem krok po kroku, dowiedzieć się jakie są podstawowe błędy organizacji oraz jak skutecznie kontaktować się z przedsiębiorstwami. Na koniec przedstawiono kilka przykładów udanej współpracy między biznesem a organizacjami.
Źródło: informacja własna ngo.pl