Europarlamentarzyści zaapelowali do polskiego rządu, aby zahamował proces niszczenia chronionych obszarów.
Komentując konsekwencje ekologiczne związane z
budową drogi prowadzącej przez dolinę Rospudy Bart Stres,
belgijski Zielony europarlamentarzysta stwierdził:
”Budowa drogi ekspresowej przez dolinę Rospudy zagroziłaby jednemu
z najważniejszych obszarów bagiennych Europy i poważnie naraziła
istnienie dużej liczby zagrożonych gatunków, których życie jest
zależne od doliny. Rospuda została wyznaczona jako obszar chroniony
z bardzo ważnych powodów i apelujemy do rządu polskiego, aby
zapobiegł zniszczeniu tego wartościowego zasobu naturalnego.”
Zieloni europarlamentarzyści i rzecznicy
transportu Michael Cramer i Eva Lichtenberger dodali,
że:
“Przeprowadzenie trasy ‘Via Baltica’ przez dolinę Rospudy to
przestępstwo przeciwko środowisku, którego można było w łatwy
sposób uniknąć. Istnieją alternatywne trasy ‘Via Baltica’, które
nie będą miały tak rujnujących konsekwencji i wzywamy polskie
władze, aby ponownie rozważyły swój wybór tej niszczycielskiej
trasy. W każdym bądź razie, budowa ‘Rail Baltica’ stanowi projekt,
który powinien mieć wyższy priorytet w kontekście radzenia sobie z
problemem zmian klimatycznych poprzez dokonywanie odpowiednich
wyborów transportowych.’
Bartosz Lech z Zielonych 2004, jeden z
organizatorów dzisiejszego protestu w Brukseli skomentował nowe
doniesienia o możliwym referendum w sprawie trasy Via
Baltica:
"Jeśli rząd chce, aby decydowano w referendum, czy respektować
prawo unijne czy nie, to może od razu powinien zapytać Podlasian,
czy chcą wystąpić z Unii Europejskiej. Referendum nie jest żadnym
rozwiązaniem nie można w wyniku referendum zawiesić działania
prawa. Jeśli rząd nie ma tak podstawowej wiedzy, to pojawiają się
poważne wątpliwości, czy ten rząd jest w ogóle w stanie rządzić.
Wszystkie możliwe racjonalne odpowiedzi na pytania kolegów z
zagranicy "Co tam się u was w Polsce dzieje?" już mi się
skończyły".
Koordynatorzy Komisji Petycji Parlamentu
Europejskiego spotkają się jutro w celu omówienia sytuacji i
rozważenia możliwości wysłania misji sprawdzającej sytuację na
miejscu w dolinie Rospudy.
(cd.)
List Europarlamentarzystów do Premiera
RP:
Szanowny Pan Jarosław Kaczyński
Premier Rządu Rzeczypospolitej Polskiej
c/o Jego Ekscelencja Iwo Byczewski
Ambasador RP w Belgii
Bruksela, 26/02/2007
Szanowny Panie Premierze,
W dobie globalnego ocieplenia klimatu, ochrona środowiska naturalnego stała się obecnie jednym z głównych priorytetów Unii Europejskiej..
Udział różnych środków transportu w zachodzących procesach zmian klimatycznych oraz sposoby minimalizacji ich negatywnego wpływu na środowisko jest szeroko dyskutowany na poziomie zarówno europejskim, jak i poszczególnych państw członkowskich UE. Bezdyskusyjnym zaś jest fakt, iż transport drogowy jest jednym z głównych czynników wpływających na podnoszenie się globalnej temperatury
Traktat o Unii Europejskiej w artykule 6. zobowiązuje państwa członkowskie do wdrożenia aktów prawnych dotyczących ochrony środowiska oraz zrównoważonego rozwoju w takich sektorach jak polityka transportowa czy infrastrukturalna.
Decyzja Rady Europejskiej i Parlamentu Europejskiego z dnia 30 kwietnia 2004 roku w sprawie Transeuropejskich Sieci Transportowych (TEN-T) mówi w artykule 8., że decyzje dotyczące infrastruktury transportowej muszą być zgodne z unijnym prawem ochrony środowiska. Projekt "Rail Baltica", łączący w sposób całościowy zasadę zrównoważonego rozwoju w sferze bezpieczeństwa, zasad społecznych, ochrony klimatu oraz środowiska lokalnego pozyskał statut projektu priorytetowego.
Z głębokim zaniepokojeniem dowiedzieliśmy się o zamiarze wybudowania autostrady "Via Baltica" poprzez dolinę Rospudy, gdyż spowodowałoby to nieodwracalne szkody dla obszarów przyrodniczych o dużej wartości. Proponowana droga miałaby przebiegać przez objętą ochroną wspólnotową strefę "Natura 2000", która jest dodatkowo chroniona przez Dyrektywę o ochronie naturalnych siedlisk oraz dzikiej flory i fauny (EWG 92/43 z 21 maja 1992).
Decyzja ta tym bardziej zaskakuje, gdyż powszechnie wiadomo jest, iż istnieją alternatywne plany budowy trasy, respektujące w pełni prawo UE oraz wykazujące większą opłacalność ekonomiczną inwestycji.
Dlatego też zwracamy się z prośbą, aby jeszcze raz rozważył Pan zmianę obecnych planów i podjął decyzję, która uwzględniałaby wszystkie aspekty zrównoważonego rozwoju: społeczne, środowiskowe i ekonomiczne.
Jako sprawę nie cierpiącą zwłoki wzywamy Rząd RP do wstrzymania prac nad projektem Via Baltica w dolinie Rospudy do momentu potwierdzenia, że jest on zgodny z prawem UE.
Jednocześnie chcemy zapewnić o naszym pełnym poparciu dla przyszłych projektów transportowych i infrastrukturalnych w północno-wschodniej Polsce zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Z wyrazami szacunku,
Gerard Onesta, Wiceprzewodniczący Parlamentu
Europejskiego
Marek Siwiec, Wiceprzewodniczący Parlamentu
Europejskiego
Michael Cramer, Poseł Parlamentu
Europejskiego
Eva Lichtenberger, Posłanka Parlamentu
Europejskiego
Bart Staes, Poseł Parlamentu Europejskiego
Adam Gierek, Poseł Parlamentu Europejskiego
Daniel Cohn-Bendit, Poseł Parlamentu
Europejskiego
Helga Truepel, Posłanka Parlamentu
Europejskiego
Raul Romeva, Poseł Parlamentu Europejskiego
David Hammerstein Mintz, Poseł Parlamentu
Europejskiego
Frieda Brepoels, Posłanka Parlamentu
Europejskiego
Jean Lambert, Posłanka Parlamentu
Europejskiego
Rebbeca Harms, Posłanka Parlamentu
Europejskiego
Sarah Ludford, Posłanka Parlamentu
Europejskiego
Elisabteh Schroedter, Posłanka Parlamentu
Europejskiego
Carl Schlyter, Poseł Parlamentu
Europejskiego
Michael Cashman, Poseł Parlamentu
Europejskiego
Fierdrich-Wilhelm Graefe zu Baringdorf, Poseł
Parlamentu Europejskiego
Gisela Kallenbach, Posłanka Parlamentu
Europejskiego
Cem Ozdemir, Poseł Parlamentu Europejskiego
Źródło: Zieloni 2004