Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci właśnie skończył 30 lat. Na odbywającym się 5 i 6 czerwca w Warszawie Kongresie Polskiej Edukacji kierująca biurem stowarzyszenia Maria Mach weźmie udział w dyskusji na temat uczniowskich sukcesów.
„Prawo każdego ucznia do sukcesu” to temat jednej z debat planowanych na pierwszy dzień Kongresu Polskiej Edukacji zorganizowanym przez IBE. Dotychczasowa praktyka polskiego systemu edukacji pokazuje jednak, że najzdolniejsi uczniowie, nie znajdują instytucjonalnego wsparcia, umożliwiającego im rozwój na miarę ich talentów.
Ci szczęśliwsi trafiają na mądrych nauczycieli lub pozarządowe programy wspierania wybitnie zdolnych. Częściej jednak jedynym wsparciem są intensywne nieraz zachęty do startowania w kolejnych konkursach przedmiotowych. Ale uczniowskich sukcesów do dyplomów redukować nie wolno.
Siła wolontariatu
Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci jako stowarzyszenie naukowców i studentów od lat pracowicie zasypuje lukę w systemie edukacji i pomaga w rozwoju uczniom wyróżniającym się uzdolnieniami naukowymi i artystycznymi. Program pomocy wybitnie zdolnym adresowany jest do dzieci i młodzieży z całego kraju i ze wszystkich szczebli edukacji.
Utalentowani uczniowie spotykają się z najlepszymi polskimi naukowcami i wybitnymi twórcami na bezpłatnych obozach naukowych, warsztatach badawczych, seminariach i konsultacjach. Mają szansę udziału w stażach badawczych, wyjazdu na zagraniczne obozy naukowe. Dla uczestników programu Fundusz organizuje także liczne koncerty i wystawy.
Co roku udaje się zorganizować 4 duże obozy, kilkanaście warsztatów, ponad 20 koncertów, kilka wystaw i wiele innych imprez, spotkań, konsultacji, indywidualnych staży badawczych w profesjonalnych laboratoriach. Sama rekrutacja do programu jest dużym przedsięwzięciem, które angażuje wielu wolontariuszy - naukowców i pedagogów.
Wnioski spływają do stowarzyszenia każdej wiosny. Następnie biuro Funduszu prosi kandydatów o nadesłanie listu na temat zainteresowań, prac i sukcesów. Dokumenty są całe lato oceniane w czterostopniowej procedurze kwalifikacyjnej, w której uczestniczą znakomicie specjaliści z poszczególnych dziedzin, nauczyciele akademiccy i eksperci od pracy z wybitnie zdolnymi.
Trzy dekady pracy społecznej
– W roku szkolnym 2010/11 nominacje do programu Funduszu otrzymało 521 osób, w tym 325 o uzdolnieniach poznawczych, 142 o uzdolnieniach muzycznych, 17 o uzdolnieniach baletowych i 37 o uzdolnieniach plastycznych – mówi Maria Mach.
Nieodpłatna praca setek wybitnych naukowców i artystów z uzdolnioną młodzieżą to już w polskim środowisku akademickim trwała instytucja, unikalna w skali światowej i przynosząca znakomite rezultaty. 30 maja tego roku stowarzyszenie obchodziło 30. rocznicę istnienia.
Absolwentów programu jest już ponad 5 tysięcy, dziś to młodzi naukowcy i twórcy, objawiający niezwykłe talenty, pracowitość i energię. Fundusz to również wspaniała, żywa społeczność serdecznych przyjaciół. Wielu z nich chętnie prowadzi teraz zajęcia na obozach Funduszu (i uczestniczy w coraz liczniejszych podobnych projektach).
Jak wspierać młode talenty? Porozmawiajmy o tym!
– Uczestniczymy w pracach nad systemowym wsparciem wybitnie zdolnym i bierzemy czynny udział w toczącej się debacie nad problemami polskiej edukacji – podkreśla Maria Mach. – Staramy się również uzupełniać i modyfikować ofertę kierowaną do uczestników naszego programu. Powtarzamy wszystkim, że najlepiej pomagać najlepszym, bo to oni pomogą nam wszystkim zbudować nowoczesne obywatelskie społeczeństwo.
Zgłoś zdolnego ucznia!
Nowe wnioski o pomoc Funduszu w roku szkolnym 2011/12 powinny wpłynąć do Biura Funduszu do 15 czerwca 2011 roku.
Źródło: Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci