O kim się mówi? Analiza wzmianek o wybranych kandydatach w mediach społecznościowych
W ramach prowadzonego na zlecenie Fundacji Batorego monitoringu kampanii prezydenckiej w mediach społecznościowych przyjrzeliśmy się wzmiankom na temat sześciorga kandydatów na prezydenta Polski, którym sondaże dają najwyższe wyniki: Magdaleny Biejat, Szymona Hołowni, Sławomira Mentzena, Karola Nawrockiego, Rafała Trzaskowskiego oraz Adriana Zandberga publikowanym w Internecie w okresie od 1 kwietnia do 7 maja 2025 roku.
Analiza wzmianek o kandydatach pokazuje jednoznacznie, że największe zainteresowanie w sieci generowały wydarzenia medialne – przede wszystkim debaty, ale również inne ważne momenty kampanii.
To właśnie debaty – zwłaszcza te w Końskich – stały się głównym tematem zwiększonej liczby wzmianek i wyświetleń, nadając ton całej dyskusji publicznej. Obecność lub nieobecność kandydatów w tych wydarzeniach istotnie wpływała na ich widoczność oraz odbiór społeczny.
Duże poruszenie wywoływały również sytuacje kontrowersyjne: „afera mieszkaniowa” Karola Nawrockiego, wystąpienie Sławomira Mentzena w Kanale Zero czy incydent z udziałem Szymona Hołowni podczas uroczystości pogrzebowych papieża Franciszka.
W ujęciu ilościowym największą uwagę internautów przyciągnęli główni kandydaci w wyścigu prezydenckim – Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki – to ich nazwiska pojawiały się najczęściej, generowały najwięcej wyświetleń i wzbudzały największe emocje. Nazwisko Trzaskowskiego pojawiło się w ponad 3 milionach treści. Na drugim miejscu uplasował się Karol Nawrocki z wynikiem przekraczającym 2,5 miliona wzmianek. Podium zamyka Sławomir Mentzen, którego wspomniano w ponad 1,8 miliona wpisów. Ponad dwukrotnie rzadziej wspominano Szymona Hołownię – 852 tysiące wzmianek. Wśród ocenianicy kandydatów najmniej uwagi w sieci poświęcono Magdalenie Biejat (290 tys.) i Adrianowi Zandbergowi (245 tys.).
Od tego, ile osób mówi o kandydacie ważniejsze jest oczywiście, co się o nim lub niej mówi. Aby to zanalizować, liczbę wzmianek o charakterze pozytywnym, negatywnym i neutralnym sprowadziliśmy do jednego wskaźnika – sentymentu (Sentiment Score). Przyjmuje on wartość od 0 do 100, gdzie 0 oznacza wyłącznie negatywne wzmianki, 100 – wyłącznie pozytywne, a 50 wskazuje na równowagę między opiniami pozytywnymi i negatywnymi.
Najwyższy wskaźnik sentymentu odnotowali Magdalena Biejat i Adrian Zandberg – po 48. Nieco niższy wynik osiągnął Sławomir Mentzen (47), a tuż za nim uplasowali się Rafał Trzaskowski i Szymon Hołownia z wynikiem 46. Najniższą wartość wskaźnika uzyskał Karol Nawrocki – 45.
Zachęcamy do lektury całej analizy!
Źródło: Fundacja im. Stefana Batorego