Rzeczywista rola nowoczesnych technologii w szkole, możliwości ich finansowania i praktyczne przykłady ich zastosowania w edukacji przez samorządy, szkoły i inne placówki oświatowe to zagadnienia będące przedmiotem dyskusji podczas ogólnopolskiej konferencji „Nowoczesne technologie w oświacie”, która odbyła się w dniach 26-27 października 2010 r.
w Warszawie.
Według dr Pawła Poszytka z Fundacji Instytut Jakości w Edukacji szkoła musi podążać za nowymi mediami ponieważ są one narzędziem, które wspomaga nauczyciela w edukacji uczniów i stanowią integralny element współczesnego świata. Wyraźnie podkreślił jednak, że – nowoczesne technologie w oświacie owszem, są kluczem do sukcesu edukacyjnego, ale nie są w stanie zastąpić czynnika ludzkiego, który w procesie edukacji jest bardzo istotny. Według niego – relacji uczeń-nauczyciel nie da się w żaden sposób zastąpić. Dr Poszytek przedstawił wyniki badań przeprowadzonych przez amerykańskiego socjologa Jamesa Colemana, które wskazują, że na sukces edukacyjny wpływają trzy czynniki – jasne i przejrzyste reguły obowiązujące w szkole (np. kryteria oceniania), które należy zakomunikować zarówno kadrze nauczycielskiej, jak i rodzicom, zaangażowanie nauczyciela oraz – „wyciąganie” do maksimum każdego ucznia, czyli stawianie odpowiednio wysokich wymagań wobec wszystkich uczniów, także tych najsłabszych, uwzględniając ich zdolności.
Wprowadzenie nowoczesnych technologii do szkół jest bardzo kosztowną inwestycją. Krzysztof Brosz, Prezes firmy Invent, przedstawił źródła unijne, z których placówki oświatowe mogą pozyskiwać środki na wprowadzenie nowoczesnych technologii, a także sposób ich pozyskania oraz proces aplikowania o dotacje. Zaprezentował także inne możliwości dotarcia do tych środków – powszechnie mniej znane.
Ciekawym rozwiązaniem dla szkół i samorządów jest leasing. Arkadiusz Ziółkowski, Menedżer Rynku Nowoczesnych Technologii z Europejskiego Funduszu Leasingowego, wskazał, kiedy warto sięgnąć po tę formę finansowania, jakie środki trwałe szkoła może leasingować, jak wygląda proces zamówienia na leasing dla placówek oświatowych. Przedstawił także zalety finansowania inwestycji leasingiem operacyjnym dla jednostek samorządu terytorialnego oraz możliwość wsparcia tej formy finansowania w ramach środków pochodzących z funduszy unijnych.
Podczas konferencji nie zabrakło prezentacji rozwiązań w zakresie wdrażania nowoczesnych technologii w funkcjonujących już projektach – zarówno przy wykorzystaniu funduszy unijnych, jak i leasingu. Swoimi doświadczeniami w tym zakresie podzielił się z uczestnikami zjazdu m.in. Robert Kaźmierczak, Zastępca Burmistrza Miasta Jarocin. Zaprezentował możliwości jakie otwiera przed szkołami leasing operacyjny przy finansowaniu nowych mediów w placówkach oświatowych oraz efekty jego wykorzystania. Wszystkie szkoły prowadzone przez gminę Jarocin, jak również przez podmioty pozarządowe, udało się wyposażyć w nowoczesną infrastrukturę komputerową.
Uczestnicy mieli także okazję zapoznać się ofertami wystawców, których produkty i usługi mają na celu wsparcie pracy nauczycieli w szkole. Specjalnie z tej okazji, w sali wystawowej przygotowano stoiska, w których prezentowane były nowoczesne rozwiązania technologiczne dla placówek oświatowych. Monitory, rzutniki, tablice multimedialne, programy edukacyjne, platformy internetowe i nie tylko.
Konferencję „Nowoczesne technologie w oświacie” zorganizowano w ramach Akademii Zarządzania Dyrektora Szkoły przez czasopismo „Dyrektor Szkoły – miesięcznik kadry kierowniczej oświaty”, którego wydawcą jest Wolters Kluwer Polska.
Źródło: Media Forum