Nowelizacja ustawy o działalności pożytku trafia do Sejmu
Projekt nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego powstał w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Przedstawiono go do konsultacji we wrześniu 2016 r. 20 grudnia przyjęty został przez Radę Ministrów. Ustawa proponuje m.in. zmiany usprawniające tworzenie wykazu organizacji pożytku publicznego uprawnionych w danym roku do otrzymywania 1 proc. Wprowadza też możliwość uwzględnienia przez ministra w wykazie spóźnialskich OPP, które na czas nie dostarczyły sprawozdania.
W projekcie ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie znalazły się propozycje zmian w trzech obszarach.
Zmiany dotyczące sprawozdań OPP – terminy
Nowelizacja proponuje dodatkowy mechanizm, dzięki któremu niektóre OPP znajdą się na liście mimo spóźnienia.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego uwzględni w wykazie organizację, która "wykaże, że niezamieszczenie zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego i rocznego sprawozdania merytorycznego ze swojej działalności (...) w terminie (...) nastąpiło bez jej winy albo z przyczyn od niej niezależnych".
Ustawa zawiera też dwie bardziej szczegółowe i porządkujące zmiany dotyczące sprawozdań. W art. 23 dodaje się ustęp 2d, określający kiedy sprawozdanie składa organizacja tracąca status OPP (czyli kiedy realizuje swój obowiązek ostatni raz jako OPP). Z kolei ustęp 6b, gdzie jest mowa o terminie składania sprawozdań organizacji pożytku, które mają inny rok obrotowy niż rok kalendarzowy, został doprecyzowany. Na czym polega ta ostatnia zmiana, opisaliśmy szczegółowo we wrześniu w wiadomości: Drugi termin dla sprawozdań OPP (w przyjętym projekcie zrezygnowano z propozycji dodatkowych obowiązków informacyjnych o wyborze innego roku obrotowego, o czym pisaliśmy we wrześniu).
Informacje z KRS o utracie statusu pożytku
Informacja o tym, że organizacja pożytku publicznego utraciła status są ważne przy tworzeniu i aktualizowaniu wykazu OPP uprawnionych do 1 proc. Wymiana tych informacja następuje między sądami rejestrowymi a prowadzącym wykaz ministrem. W nowelizacji proponuje się doprecyzowanie fragmentu ustawy pożytkowej, który mówi o tej właśnie procedurze.
Właściwy sąd rejestrowy, wydając postanowienie w przedmiocie wykreślenia informacji, o której mowa w ust. 2, lub organizacji, o której mowa w ust. 3, z Krajowego Rejestru Sądowego, niezwłocznie informuje o tym ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
Właściwy sąd rejestrowy, po uprawomocnieniu się postanowienia w przedmiocie wykreślenia informacji, o której mowa w ust. 2, lub organizacji, o której mowa w ust. 3, z Krajowego Rejestru Sądowego, informuje o tym ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, podając datę doręczenia i uprawomocnienia się tego postanowienia.
Fundusz Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego
Przychodami Funduszu są:
1) środki finansowe pochodzące z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych niewydatkowane przez organizacje pożytku publicznego, które utraciły status organizacji pożytku publicznego;
2) środki finansowe pochodzące z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych wydatkowane niezgodnie z art. 27 ust. 2 wraz z odsetkami;
3) środki finansowe pochodzące z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych przekazane na rzecz organizacji pożytku publicznego, która nie została uwzględniona w wykazie organizacji mających status organizacji pożytku publicznego, o których mowa w art. 27aa ust. 3 wraz z odsetkami;
4) odsetki od wolnych środków finansowych przekazanych w zarządzanie na podstawie art. 78d ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W obecnym kształcie przychody funduszu określone są bardziej skrótowo. Nie wymienia się też wśród nich odsetek.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie opisywaliśmy w artykułach:
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)