Nowelizacja stowarzyszeń. Tak powinny wyglądać konsultacje
Minęły dwa lata od uchwalenia ustawy o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach. Był to ważny moment dla sektora – finał wspólnej pracy urzędników, posłów i przedstawicieli NGO. Pomysł wyszedł od organizacji i do samego końca pracowano nad nim razem. Tuż przed ostateczną decyzją w sprawie Narodowego Instytutu Wolności przypomnijmy, jak kiedyś wyglądało tworzenie aktów prawnych istotnych dla społeczeństwa obywatelskiego.
Nowelizacja była najpoważniejszą zmianą w Prawie o stowarzyszeniach od momentu jego powstania w 1989 r. Na nowo ukształtowała działające w dość niepewnym stanie prawnym stowarzyszenia zwykłe, znacząco, bo o połowę (z 15 do 7) zmniejszyła ilość osób wymaganych do założenia stowarzyszenia rejestrowego, złagodziła nadzór starostw nad stowarzyszeniami.
Pełnomocnik do umów z zarządem. Nowość w stowarzyszeniach
Stowarzyszenia zawodowe – zmienią statut i skorzystają
Nowe źródła finansowania stowarzyszeń zwykłych (cykl): * dotacje, ** zbiórki, *** darowizny
Ustawa o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach jest jednak przede wszystkim MODELOWYM PRZYKŁADEM PRAWA, KTÓRE WYCHODZI OD ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH – jest aktywnie tworzone przez organizacje i odpowiada na ich problemy. To nie tylko „ponadstandardowe, bo 6-tygodniowe konsultacje” (jak chwali konsultacje NIW Adam Lipiński), ale efekt procesu, który NGO inicjują, współtworzą, mają realny wpływ na jego efekt.
Przypomnijmy więc, jak powstawała nowelizacja stowarzyszeń.
Zanim projekt trafił do Sejmu
Przełom 2010 i 2011 r. Senacki projekt ustawy o zrzeszeniach spotyka się ze sprzeciwem organizacji pozarządowych. Rewolucyjnych propozycji nie przedyskutowano dostatecznie ze środowiskiem organizacji. Daje to jednak impuls do przygotowania zmian przez same NGO. Debatę inicjuje i prowadzi Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych (OFOP), wspierana przez: Sieć SPLOT, Fundację Uniwersyteckich Poradni Prawnych, Forum Darczyńców i portal ngo.pl. Opinie zbierane są na forach internetowych i konferencjach.
Nowelizacja stowarzyszeń w Sejmie
Początek 2015 r. Kadencja Sejmu upłynie za kilka miesięcy. Jeśli projekt ustawy ma zostać uchwalony, trzeba się spieszyć. Czy to oznacza, że posłowie prześlizgną się nad nowelizacją stowarzyszeń?
Warto zwrócić uwagę na ilość czasu poświęconego na dopracowanie projektu oraz intensywność przeprowadzonych dyskusji. W tym okresie przedstawiciele trzeciego sektora nie mieli najmniejszych problemów z dostaniem się na teren Sejmu, i wydawało się nam wtedy, że tak będzie już zawsze. W posiedzeniach mógł wziąć udział każdy zainteresowany, a kolejne spotkania zapowiadane były zwykle z dużym wyprzedzeniem.
Powoli naprzód
Cudzoziemcy stop
Kto do zarządów?
Apel o zakończenie prac podkomisji
Nowelizacja stowarzyszeń – projekt dwóch prezydentów
Można to uznać za symboliczne podsumowanie całych wcześniejszych prac nad nowelizacją stowarzyszeń – politycy nie wtrącają się do regulacji, które powstają w sektorze, na jego potrzeby i życzenie.
Czy z podobną sytuacją mamy do czynienia po dwóch latach od podpisania ustawy o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach? Czy to samo możemy powiedzieć o ustawie o Narodowym Instytucie Wolności? Jak ta inicjatywa zostanie oceniona przez prezydenta?
Nowelizacja stowarzyszeń: marzec 2011 – październik 2015
- postulaty dot. potrzeby nowelizacji wychodzącej od sektora w reakcji na senacki projekt ustawy o zrzeszeniach – początek 2011
- Fora Debaty Publicznej w kancelarii prezydenta, pierwsze spisane propozycje zmian, powstanie grupy roboczej przy kancelarii - 2012
- grupa robocza (m.in. OFOP, SPLOT, Forum Darczyńców, ZHP, NOT, FRSO, FUPP, Fundacja Batorego) finalizuje prace nad projektem – przełom 2013 i 2014
- oficjalne konsultacje projektu – lipiec-sierpień 2014
- skierowanie projektu do Sejmu przez prezydenta – grudzień 2014
- prace w Sejmie – luty 2015-wrzesień 2015 (17 posiedzeń komisji i podkomisji, łącznie blisko 50 godz. pracy)
- przyjęcie projektu przez Sejm - wrzesień 2015
-
przyjęcie projektu przez Senat - październik 2015
- vacatio legis - 6 miesięcy
Narodowy Instytut Wolności: marzec 2016 – wrzesień 2017
- zapowiedź stworzenia Centrum (późniejszego NIW) - marzec 2016
- powstają grupy ekspertów mające rozwijać pomysły przedstawione w marcu (jednak projekt nie będzie przedmiotem ich prac) - wiosna 2016
- nieoficjalna wersja projektu na ngo.pl - listopada 2016
- oficjalna wersja projektu - grudzień 2016 (wcześniej start konsultacji)
- zakończenie konsultacji - 31 stycznia 2017
- przyjęcie projektu przez Radę Ministrów - czerwiec 2017
- prace w Sejmie – lipiec-wrzesień 2017 (4 posiedzenia komisji, łącznie ok. 5-6 godz. pracy)
- przyjęcie projektu przez Sejm - wrzesień 2017
-
przyjęcie projektu przez Senat - wrzesień 2017
- vacatio legis - 14 dni
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)