Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Nowe wzory oferty, umowy i sprawozdania z realizacji zadania publicznego
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Pożytku Publicznego, (oprac. dobr, redakcja ngo.pl)
1 stycznia 2006 weszło w życie Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wzoru oferty, umowy, sprawozdania z realizacji zadania publicznego. Publikujemy wzory oraz uzasadnienie proponowanych rozwiązań.
Rozporządzenie jest regulacją zastępującą dotychczasowe
rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z
dnia 29 października 2003 r. w sprawie wzoru oferty realizacji
zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania
publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U.
Nr 193, poz. 1891), które stanowi akt wykonawczy do ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).
Z uwagi
na specyfikę regulacji zawierającej wzór oferty i sprawozdania oraz
ramowy wzór umowy, a także na fakt, że projekt zawiera szereg
istotnych zmian o charakterze merytorycznym i
redakcyjno-legislacyjnym, dla jasności i precyzyjności regulacji, a
także w celu umożliwienia stosowania zawartych w niej wzorów,
projekt rozporządzenia stanowi ujednoliconą wersję dotychczasowego
rozporządzenia, które obowiązywało w tym zakresie, wraz z
naniesionymi zmianami.
Zmiany
zawarte w projekcie konsumują szereg istotnych postulatów zarówno
organizacji pozarządowych, jak i administracji publicznej, które
pojawiły się w trakcie praktyki stosowania wzorów. Jedną z
najistotniejszych zmian jest rezygnacja z konieczności posiadania
przez organizację specjalnie wyodrębnionego konta na dotację
przeznaczoną na realizację konkretnego zadania. Zmiana ta jest
podyktowana licznymi postulatami sektora pozarządowego, który
podnosił, że wysokie koszty prowadzenia odrębnych kont lub subkont
(szczególnie w przypadku organizacji realizujących jednocześnie
kilka zadań publicznych), naraża organizacje pozarządowe na znaczne
wydatki, które zamiast zwiększać wpływy banków, mogłyby być
spożytkowane na realizację zadania.
Pozostałe zmiany, wynikające także z doświadczeń podmiotów
stosujących rozporządzenie, mają charakter legislacyjno-techniczny
i upraszczają stosowanie zawartych w rozporządzeniu wzorów w
praktyce.
Rozporządzenie określa wzór oferty realizacji zadań
publicznych przez organizację pozarządową, podmiot wymieniony w
art.3 ust.3 ustawy oraz jednostkę organizacyjną wymienioną w art.
11 ust. 3 ustawy. Proponowany wzór oferty uwzględnienia wszystkie
elementy, o których mowa w art. 14 ustawy. Projekt określa również
ramowy wzór umowy oraz sprawozdania z wykonania zadania
publicznego, którego obowiązek złożenia wynika z art. 18
ustawy.
Ocena przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych
wynikających z projektu rozporządzenia (OSR)
1. Podmioty objęte rozporządzeniem
1. Podmioty objęte rozporządzeniem
Regulacje zawarte w rozporządzeniu bezpośrednio dotyczyć
będą: organów administracji publicznej oraz organizacji
pozarządowych i podmiotów wymieniony w art. 3 ust. 3
ustawy.
Zaproponowane we wzorach oferty, umowy i sprawozdania
wskazane poniżej istotne zmiany merytoryczne polegają na
uproszczeniu i doprecyzowaniu, zwiększają obowiązki informacyjne,
oraz powodują skuteczniejszą kontrolę wykorzystania środków
publicznych przez podmioty realizujące zadanie
publiczne:
-
rezygnacja z konieczności posiadania specjalnie wyodrębnionego konta na dotację przeznaczoną na realizację konkretnego zadania – znaczące uproszczenie dla organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy,
-
zmiana treści tabel co ułatwi wypełnianie oferty organizacjom pozarządowym i podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy oraz ocenę oferty przez organy administracji publicznej,
-
zwiększenie kontroli wykorzystania środków publicznych poprzez wprowadzenie zapisu umożliwiającego przeprowadzenie kontroli prawidłowości wykonania zadania publicznego również po zakończeniu jego realizacji – spowoduje skuteczniejszą kontrolę wykorzystania środków publicznych przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy.
2. Wpływ
rozporządzenia na finanse publiczne, rynek pracy, konkurencyjność i
rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie ze względu na swój zakres nie
będzie miało wpływu na rynek pracy oraz sytuację
i rozwój regionalny. Natomiast rozporządzenie stanowi wykonanie
regulacji stwarzających podstawy prawne służące wzmocnieniu
potencjału i możliwości współudziału trzeciego sektora w
rozwiązywaniu problemów społecznych, jednocześnie stwarzając
podstawy dla rzeczywistej konkurencji w obszarze zadań
publicznych.
Rozporządzenie nie spowoduje wydatków budżetowych, ponieważ
wszelkie koszty związane z tym rozporządzeniem są ponoszone
wyłącznie przez podmioty oferujące wykonanie zadania
publicznego.
3.
Konsultacje społeczne
Projekt został
pozytywnie zaopiniowany przez członków Rady Działalności Pożytku
Publicznego reprezentujących organizacje pozarządowe oraz kościelne
osoby prawne i jednostki organizacyjne /w tym Caritas, ZHP,
Stowarzyszenie FIP, Polski Klub Ekologiczny, Polskie Forum Osób
Niepełnosprawnych, Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z
Upośledzeniem Umysłowym, WRZOS/ oraz zamieszczony na stronie
internetowej Ministerstwa Polityki Społecznej www.pozytek.gov.pl.,
w celu zapewnienia możliwie szerokich konsultacji
społecznych.
4.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji w
rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Wzory oferty, umów i
sprawozdania znajdują się w plikach do pobrania
pod informacją.
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.