Nowe programy UE na rzecz rozwoju: wstępne porozumienie w PE
Komisja Rozwoju Regionalnego Parlamentu Europejskiego przyjęła w pierwszej połowie lipca 2013 r. serię sprawozdań przedstawiających uzgodniony kształt radykalnej reformy polityki regionalnej. W tym kontekście Komisarz UE ds. polityki regionalnej Johannes Hahn wzywa państwa członkowskie i regiony, żeby nie zwlekały z planowaniem programów w ramach funduszy strukturalnych UE na lata 2014-2020.
Sprawozdania odzwierciedlają wynik negocjacji między Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i państwami członkowskimi na temat szeroko zakrojonych zmian sposobu zarządzania programami w ramach polityki regionalnej w celu zmaksymalizowania ich skuteczności. To nowe podejście przewiduje skoncentrowanie największej części inwestycji UE w obszarach kluczowych dla wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy. Wymaga ono ustalenia poziomów docelowych służących pomiarowi wyników; przewiduje się w nim również nowe warunki finansowania.
Wstępne porozumienie osiągnięte 10 lipca 2013 r. w Parlamencie Europejskim obejmuje większość pakietu reform polityki regionalnej. Nadal będą prowadzone negocjacje dotyczące pozostałych kwestii, m.in. rezerwy wykonania oraz warunkowości makroekonomicznej, jednak środki zatwierdzone dzisiaj stanowią solidną podstawę do opracowywania programów. Określone w nich zasady zdeterminują główne cele i priorytety finansowania, które zostaną ustalone w „umowach partnerskich” między Komisją Europejską a poszczególnymi państwami członkowskimi. Stanowią one punkt wyjścia dla bardziej szczegółowych programów krajowych i regionalnych.
W głosowaniu potwierdzono następujące zasadnicze elementy reformy:
-
koncentracja inwestycji na obszarach kluczowych dla wzrostu gospodarczego i zatrudnienia, zgodnie ze strategią „Europa 2020”, poprzez stosowanie wspólnego zestawu zasad obowiązujących we wszystkich pięciu europejskich funduszach strukturalnych i inwestycyjnych (Europejskim Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskim Funduszu Społecznym, Funduszu Spójności, Europejskim Funduszu Rolnym na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskim Funduszu Morskim i Rybackim);
-
przeznaczenie większości środków na ograniczoną liczbę obszarów priorytetowych, ściśle powiązanych ze strategią wzrostu „Europa 2020”; w szczególności:
-
przeznaczenie od 50% do 80% budżetu EFRR na środki wspierające innowacje, badania i rozwój, agendę cyfrową, konkurencyjność MŚP oraz przejście do gospodarki niskoemisyjnej;
-
w zakresie gospodarki niskoemisyjnej – dalsze zobowiązanie do przeznaczania co najmniej od 12% do 20% środków na efektywność energetyczną i energię odnawialną;
-
zobowiązanie państw członkowskich do określenia jasnych, wymiernych poziomów docelowych dotyczących wpływu inwestycji oraz do pomiaru postępów i informowania o nich;
-
-
środki służące ograniczaniu biurokracji i uproszczeniu korzystania z funduszy UE; większe ujednolicenie zasad dotyczących poszczególnych funduszy; mniej obowiązków w zakresie sprawozdawczości i bardziej precyzyjne ich określenie; częstsze stosowanie technologii cyfrowych („e-spójność”).
Kontekst
Kluczowym elementem nowej polityki – w szczególności dzięki przyjęciu europejskiego kodeksu postępowania w zakresie partnerstwa – jest zasada partnerstwa z władzami regionalnymi i lokalnymi, partnerami gospodarczymi i społecznymi oraz podmiotami reprezentującymi społeczeństwo obywatelskie.
Więcej informacji