Od styczna 2025 roku obowiązują w Warszawie nowe zasady konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z organizacjami społecznymi. Najważniejsza zmiana i ułatwienie polega na tym, że nie trzeba przesyłać uwag na formularzu, a można je wpisać bezpośrednio na platformie konsultacyjnej, czego oczekiwały organizacje.
Rady Miasta Stołecznego Warszawy podjęła 16 stycznia 2025 r. uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z Warszawską Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi projektów aktów prawa miejscowego (w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji społecznych). Tym samym uchwała z 21 lutego 2013 r. przestała obowiązywać.
Zgodnie z nową uchwałą nie trzeba już przesyłać uwag na formularzu, a można je wpisać bezpośrednio na platformie konsultacyjnej.
Potrzebę wprowadzenia zmian tak uzasadniała Ewa Kolankiewicz, dyrektorka Centrum Komunikacji Społecznej i Pełnomocniczka Prezydenta m.st. Warszawy ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi: – Jest to właściwie zmiana porządkująca i wynikająca z potrzeby przystosowania zapisów do narzędzia konsultacyjnego, platformy, z której już korzystają mieszkańcy Warszawy biorący udział w konsultacjach społecznych.
Szerszy katalog form konsultacji
Nowa uchwała przewiduje rozszerzenie katalogu form, w jakich mogą być zbierane opinie. Konsultacje można przeprowadzać w formie:
1) pisemnego, w tym elektronicznego zbierania opinii;
2) spotkań konsultacyjnych;
3) zbierania opinii w punkcie konsultacyjnym;
4) warsztatów;
5) ankiet, w szczególności wypełnianych przy użyciu internetu;
6) innej niż określone w pkt 1–5, jeśli wynika to ze specyfiki przedmiotu konsultacji.
Warto również zwrócić uwagę na zmianę terminu organizacji spotkania konsultacyjnego: do tej pory mogło się ono odbyć nie wcześniej niż 7. dnia od ogłoszenia konsultacji, obecnie – nie wcześniej niż 10. dnia po ogłoszeniu rozpoczęcia konsultacji.
W nowej uchwale nie uwzględniono powołania zespołu roboczego, który analizował zgłoszone uwagi do projektu oraz rekomendował ich przyjęcie albo odrzucenie.
Natomiast, zgodnie z nową uchwalą, po zakończeniu konsultacji Prezydent sporządza raport z ich przebiegu, który jest publikowany na stronie Miasta oraz na platformie konsultacyjnej w ciągu 60 dni kalendarzowych od ostatniego dnia konsultacji.
Poprzednie rozwiązania aktualne w nowej uchwale
Projekt uchwały zawiera także (podobnie jak dotychczas) zasady prowadzenia konsultacji z Warszawską Rada Działalności Pożytku Publicznego oraz komisjami dialogu społecznego. Tutaj nie przewidziano żadnych zmian.
Nie wprowadzono także modyfikacji w zakresie rozpoczęcia konsultacji, ich trwania i ważności. Konsultacje rozpoczynają się z chwilą opublikowania na stronie Miasta oraz na platformie konsultacyjnej ogłoszenia Prezydenta o prowadzeniu konsultacji i trwają co najmniej 21 dni. Są one ważne bez względu na liczbę organizacji biorących w nich udział, a ich wyniki nie są wiążące.
Poniżej w załączniku znajduje się pełny tekst uchwały.
Opinie, potrzeby i koncepcje zgłaszane podczas konsultacji mogą mieć istotny wpływ na kształt projektów realizowanych na rzecz mieszkańców Warszawy i sposób działania organizacji pozarządowych, dlatego warto w nich brać udział. Trzeba także pamiętać, że nie wszystkie zgłaszane uwagi, z różnych powodów, mogą być uwzględnione. Nie znaczy to, że konsultacje nie mają sensu, a jedynie to, że demokracja polega na trudnym ważeniu różnych opinii i potrzeb.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23