Nowe opłaty za wywóz odpadów komunalnych. Ile pojemników na śmieci potrzebuje Twoja organizacja?
Do 10 lutego właściciele i zarządcy nieruchomości w Warszawie są zobowiązani do złożenia nowej deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Organizacje zajmujące lokale w kamienicach lub wolnostojących budynkach składają tylko oświadczenie właścicielowi lub zarządcy nieruchomości, w którym określają liczbę pojemników na odpady i ich pojemność.
Od 1 stycznia 2022 r. w Warszawie obowiązują nowe stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Do 10 lutego właściciele i zarządcy nieruchomości są zobowiązani do złożenia nowej deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Jeżeli siedziba organizacji pozarządowej lub lokal, w którym prowadzi działalność znajdują się w zabudowie wielolokalowej (np. bloku, kamienicy), to niezależnie od tego, czy jest to lokal użytkowy wynajmowany czy też własnościowy organizacja nie składa osobiście deklaracji, robi to właściciel nieruchomości (spółdzielnia/wspólnota), składając jedną deklarację za całą nieruchomość.
Podobnie rzecz się ma jeśli organizacja wynajmuje nieruchomość wolnostojącą. To właściciel nieruchomości składa deklarację na podstawie złożonego przez organizację oświadczenia.
Organizacja składa jedynie oświadczenie do administracji, w którym określa liczbę pojemników, jakich potrzebuje oraz ich pojemność.
Ile zapłacimy za śmieci?
Opłata za gospodarowanie odpadami, którą będzie ponosić organizacja zostanie ustalona na podstawieiloczynu zadeklarowanej liczby pojemników, liczby ich opróżnień oraz stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności.
Jak często będą odbierane śmieci?
Częstotliwość opróżnień wynika z uchwały Rady m.st. Warszawy o nr LXI/1632/2018 z 8 lutego 2018 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w m.st. Warszawie i zagospodarowania tych odpadów.
Dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, ale gdzie powstają odpady komunalne wygląda to następująco:
- papier – co cztery tygodnie,
- metale i tworzywa sztuczne – co cztery tygodnie,
- szkło – co cztery tygodnie,
- odpady wielkogabarytowe – co trzy miesiące,
- bio – co tydzień,
- bio–gastronomia/targowisko – dwa razy w tygodniu,
- odpady zielone – w okresie od marca do listopada – co dwa tygodnie,
- odpady zmieszane – co dwa tygodnie.
Kiedy organizacja sama podpisuje umowę z firmą odbierającą odpady?
Jeśli organizacja jest właścicielem nieruchomości wolnostojącej, wówczas w ogóle nie składa deklaracji, gdyż jakowłaściciel nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają na niej odpady komunalne - zgodnie z decyzją Rady m.st. Warszawy z dnia 2 lipca 2020 r. - od 1 sierpnia 2020 r. zobowiązana jest do pozbywania się odpadów komunalnych we własnym zakresie.
Organizacja powinna, zgodnie z art. 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zawrzeć umowę na odbiór odpadów z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych. Rejestr dostępny jest na stronie rejestrodpadykomunalne.um.warszawa.pl.
Jaka jest minimalna pojemność pojemników?
Minimalna pojemność pojemników, jaką można zadeklarować w przypadku wytwarzania określonej frakcji odpadów to 120 litrów.
Więcej informacji na temat zasad wywozu odpadów komunalnych i opłat można znaleźć na stronie: https://warszawa19115.pl/wszystko-o-odpadach# .
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23