Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Rok 2005 to – ogłoszony przez Radę Europy – Rok Edukacji Obywatelskiej. Właśnie edukacji obywatelskiej i roli, jaką odgrywają w niej organizacje pozarządowe, poświęcona była międzynarodowa konferencja, która odbyła się 22 – 23 kwietnia w Warszawie.
Już podczas
uroczystego otwarcia spotkania Minister Edukacji Narodowej i Sportu, Mirosław Sawicki, podkreślał
rolę aktywności społecznej, mówiąc, że fundamentem społeczeństwa obywatelskiego jest zaangażowanie
jednostek i organizacji w realizację projektów. Dalsze rozważania, debaty i wystąpienia podczas
warsztatów potwierdzały ten kierunek.
Nie wystarczy zagłosować co 4 lata
Andreas Gross, szwajcarski deputowany, członek komisji kultury, nauki i edukacji Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy przypomniał starą prawdę, że ludzie nie rodzą się obywatelami, obywatelami się dopiero stają. Według niego, wiele jednostek ludzkich do końca życia pozostaje tylko jednostkami, nigdy nie stają się obywatelami. Istota aktywna, podejmująca wspólnie z innymi działania, współegzystująca to jest obywatel. Ponadto zauważył, że mamy teraz do czynienia z banalizacją wolności - obywatel jest bardzo często ograniczany do jednego głosowania raz na cztery lata. A wolność to życie, nie przeznaczenie. To szansa, żeby człowiek sam o sobie stanowił. Podkreślał, że organizacje pozarządowe mają być narzędziem realizacji projektów przez obywateli, a nie ich reprezentacją. Maja służyć aktywizacji obywateli, a nie ich wyręczać.
Andreas Gross, szwajcarski deputowany, członek komisji kultury, nauki i edukacji Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy przypomniał starą prawdę, że ludzie nie rodzą się obywatelami, obywatelami się dopiero stają. Według niego, wiele jednostek ludzkich do końca życia pozostaje tylko jednostkami, nigdy nie stają się obywatelami. Istota aktywna, podejmująca wspólnie z innymi działania, współegzystująca to jest obywatel. Ponadto zauważył, że mamy teraz do czynienia z banalizacją wolności - obywatel jest bardzo często ograniczany do jednego głosowania raz na cztery lata. A wolność to życie, nie przeznaczenie. To szansa, żeby człowiek sam o sobie stanowił. Podkreślał, że organizacje pozarządowe mają być narzędziem realizacji projektów przez obywateli, a nie ich reprezentacją. Maja służyć aktywizacji obywateli, a nie ich wyręczać.
Rodzic powinien świecić przykładem
Z kolei Ellinor Haase, Sekretarz Generalna Europejskiego Stowarzyszenia Edukacji Dorosłych, mówiła o potrzebie wpisania się organizacji pozarządowych w budżety lokalne i o realizacji przez te organizacje zadań, które nigdy nie zostaną zrealizowane przez administrację. Zarówno ona, jak i Wojciech Starzyński z Europejskiego Stowarzyszenia Rodziców podkreślali nadrzędną rolę rodziców w edukacji obywatelskiej młodych ludzi. Haase mówiła, że obywatelstwo wymaga przykładów, i to aktywność rodziców, dorosłych będzie najlepszym przykładem dla młodych.
Z kolei Ellinor Haase, Sekretarz Generalna Europejskiego Stowarzyszenia Edukacji Dorosłych, mówiła o potrzebie wpisania się organizacji pozarządowych w budżety lokalne i o realizacji przez te organizacje zadań, które nigdy nie zostaną zrealizowane przez administrację. Zarówno ona, jak i Wojciech Starzyński z Europejskiego Stowarzyszenia Rodziców podkreślali nadrzędną rolę rodziców w edukacji obywatelskiej młodych ludzi. Haase mówiła, że obywatelstwo wymaga przykładów, i to aktywność rodziców, dorosłych będzie najlepszym przykładem dla młodych.
Najważniejsze sprawy
Ruud Veldhuis, Dyrektor ds. Europejskich Projektów w Niderlandzkim Centrum ds. Politycznego Zaangażowania podsumowując prace warsztatowe uczestników konferencji, przypomniał najważniejsze kwestie:
Ruud Veldhuis, Dyrektor ds. Europejskich Projektów w Niderlandzkim Centrum ds. Politycznego Zaangażowania podsumowując prace warsztatowe uczestników konferencji, przypomniał najważniejsze kwestie:
- konieczność uczenia się demokracji i obywatelstwa
- ustawiczność procesu uczenia się bycia obywatelem
- dostęp do praw demokratycznych dla wszystkich obywateli
- rozwiązywanie problemów emigrantów poprzez szukanie wspólnych celów
- promowanie pluralistycznej demokracji i monitorowanie stanu demokracji
- odpowiedzialność ludzi za społeczeństwo
Przypomniał też, że
organizacje pozarządowe powinny aktywizować obywateli i że demokracja obywatelska ma doprowadzić do
ucywilizowanej globalizacji, nastawionej przede wszystkim na prawa człowieka, a nie na zysk.
Na zakończenie Alain Mouchoux z Grupy Międzynarodowych Organizacji Pozarządowych ds. Edukacji i Kultury odczytał wypracowaną przez uczestników konferencji deklarację. Została ona jednogłośnie przyjęta i będzie przedstawiona jako rekomendacja na III Szczycie Rady Europy. Jej tekst można przeczytać na stronie:
http://www.coe.int/T/E/Cultural_Co-operation/education/E.D.C/NGOs_corner/Warsaw_NGO.asp#TopOfPage
***
22 i 23 kwietnia 2005 roku w siedzibie Senatu RP odbyła się konferencja pt: "Rola organizacji pozarządowych w obszarze edukacji obywatelskiej", zorganizowana w ramach przewodnictwa Polski w Komitecie Ministrów Rady Europy oraz Europejskiego Roku Edukacji Obywatelskiej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu we współpracy z Dyrektoriatem ds. Edukacji, Kultury i Dziedzictwa, Młodzieży i Sportu Rady Europy.
Na zakończenie Alain Mouchoux z Grupy Międzynarodowych Organizacji Pozarządowych ds. Edukacji i Kultury odczytał wypracowaną przez uczestników konferencji deklarację. Została ona jednogłośnie przyjęta i będzie przedstawiona jako rekomendacja na III Szczycie Rady Europy. Jej tekst można przeczytać na stronie:
http://www.coe.int/T/E/Cultural_Co-operation/education/E.D.C/NGOs_corner/Warsaw_NGO.asp#TopOfPage
***
22 i 23 kwietnia 2005 roku w siedzibie Senatu RP odbyła się konferencja pt: "Rola organizacji pozarządowych w obszarze edukacji obywatelskiej", zorganizowana w ramach przewodnictwa Polski w Komitecie Ministrów Rady Europy oraz Europejskiego Roku Edukacji Obywatelskiej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu we współpracy z Dyrektoriatem ds. Edukacji, Kultury i Dziedzictwa, Młodzieży i Sportu Rady Europy.
W konferencji
uczestniczyło ponad 140 osób, reprezentujących zarówno międzynarodowe organizacje pozarządowe, jak
i te z państw członkowskich Rady Europy, działające w obszarze edukacji obywatelskiej i praw
człowieka. Wzięli w niej udział także przedstawiciele MENiS, Senatu RP, MSZ odpowiedzialni za
politykę edukacyjną oraz eksperci z dziedziny edukacji obywatelskiej i praw człowieka.
Celem konferencji było stworzenie forum, na którym uczestnicy mogliby się podzielić doświadczeniami, zaprezentować swoje osiągnięcia, a także opowiedzieć o problemach, jakie rodziły się w trakcie wdrażania ich projektów.
Celem konferencji było stworzenie forum, na którym uczestnicy mogliby się podzielić doświadczeniami, zaprezentować swoje osiągnięcia, a także opowiedzieć o problemach, jakie rodziły się w trakcie wdrażania ich projektów.
Źródło: inf. własna
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.