Nigdy zajęcia z przyrody i ochrony środowiska nie były tak ciekawe! Oferta edukacyjna dla Wrocławia
Ciekawe warsztaty, wykłady i rozmowy z naukowcami, atrakcyjne wycieczki, przyrodnicze ścieżki edukacyjne i "laboratorium energii odnawialnej" – czyli jak praktyczna może być edukacja ekologiczna i z czego mogą korzystać wrocławskie dzieci i młodzież w ramach projektu „Mój zielony DOM".
“To nie akcja, o której się zapomina po miesiącu, to nie działanie jednorazowe, a miejsce edukacyjne, przyjazne uczeniu się. Żadna książka czy nawet film nie zastąpią nauki bezpośrednio w miejscu, gdzie te rośliny rosną, gdzie te zwierzęta bywają. Dzięki ścieżkom edukacyjnym uczymy się angażując więcej zmysłów – można coś zobaczyć, powąchać, czegoś dotknąć… i zrozumieć. Taka nauka o ekologii przemawia bardziej do wyobraźni dzieci.” – mówi Dyrektorka Zespołu Szkół Nr 24 we Wrocławiu (gdzie powstała jedna ze ścieżek) Małgorzata Szafoni-Chorbińska, współautorka projektu.
,,W szkole dzieci uczą się biologii, ale często nie otrzymują wystarczająco dużo praktycznej wiedzy na temat tego, jak dbać o przyrodę i chronić środowisko naturalne – i tu pojawia się nasz projekt”, wyjaśnia kierownik projektu ,,Mój zielony DOM”, Joanna Handziak-Buczko z Centrum Kształcenia Ustawicznego we Wrocławiu, realizatora projektu z ramienia Wydziału Edukacji Gminy Wrocław. ,,Uczymy dzieci i młodzież, jak dbać o przyrodę – tak, by wzięły odpowiedzialność za środowisko naturalne, gdy dorosną”, dodaje Handziak-Buczko.
O tym, co dzieje się we wrocławskiej edukacji, można zobaczyć na:
,,Pewnego dnia zabraknie zasobów naturalnych. Energia odnawialna będzie rozwiązaniem do wytwarzania ciepła i energii elektrycznej na potrzeby naszego codziennego życia”, mówi Sebastian Bogacz (18 lat), który wraz ze swoim kolegą Piotrem Łagockim (18) na zajęciach testował model panelu słonecznego. Za oknem na dachu szkoły realnej wielkości kolektor słoneczny, który wytwarza energię do podgrzewania wody w budynku. ,,Jestem zainteresowany pracą z odnawialnymi źródłami energii, ponieważ musimy przejść na tego rodzaju energię, by uratować naszą planetę”, mówi Piotr Łagocki (…)
Poprzez fundusze EOG i fundusze norweskie, Islandia, Liechtenstein i Norwegia przyczyniają się do zmniejszania nierówności społecznych i ekonomicznych oraz wzmacniania relacji dwustronnych z państwami beneficjentami w Europie. Trzy państwa ściśle współpracują z UE na podstawie Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (Porozumienie EOG).
W okresie 2009–2014 wartość funduszy EOG i funduszy norweskich wynosi 1,79 miliarda euro. Norwegia zapewnia około 97% łącznego finansowania. Fundusze są dostępne dla organizacji pozarządowych, instytucji badawczych i szkół wyższych, sektora publicznego i sektora prywatnego w 12 nowoprzyjętych państwach członkowskich UE oraz Grecji, Portugalii i Hiszpanii. W ich ramach ma miejsce szeroka współpraca z podmiotami z państw darczyńców, a przedsięwzięcia mogą być wdrażane do 2016 r.
Najważniejsze obszary wsparcia obejmują ochronę środowiska i zmiany klimatyczne, badania i stypendia, społeczeństwo obywatelskie, ochronę zdrowia i wsparcie dla dzieci, równość płci, sprawiedliwość i dziedzictwo kulturowe.
Źródło: strona projektu