Podczas konferencji prasowej, która odbyła się 12 sierpnia w Ministerstwie Środowiska, zaprezentowano kampanię organizowaną przez Tatrzański Park Narodowy pn. "Niech żyje Natura". Kampania otwiera cykl medialnych wydarzeń, które będą prezentować sieć Natura 2000 i polską przyrodę.
Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000, wdrażana na terenie
Unii Europejskiej od 1992 r., służy zachowaniu i odbudowie
różnorodności biologicznej kontynentu europejskiego. W Polsce do
końca 2008 roku ma powstać projekt uzupełnienia sieci Natura
2000 o brakujące specjalne obszary ochrony siedliskowej. Obecnie
pracują nad tym powołane przez wojewodów wojewódzkie zespoły
specjalistyczne. Nowe obszary będą szeroko konsultowane z
samorządami i społecznością lokalną - podkreśla resort
środowiska.
"Pokazujemy, że Tatrzański Park Narodowy jako najwyższe dobro
przyrodnicze, najcenniejsze miejsce w Polsce, jest również obszarem
Natura 2000" - powiedział wiceminister Maciej Trzeciak.
"Zaczęliśmy od Tatr, ponieważ wydaje nam się, że są one
rzeczywiście taką niekwestionowaną przestrzenią, co do której
wszyscy jesteśmy przekonani, że chronić należy - a więc wizytówką
sieci" - dodał.
Zdaniem dr. Pawła Skawińskiego, dyrektora Tatrzańskiego Parku
Narodowego, Natura 2000 nie oznacza zamknięcia terenu i działań,
które by powodowały na przykład wyłączenie turystyki.
"Jest to na pewno program, w którym da się pogodzić użytkowanie
terenu, przede wszystkim turystyczne i naukowe, z ochroną siedlisk
i gatunków" - podkreślił. Zaznaczył też, że Natura 2000 zobowiązuje
nas do niepogarszania stanu przyrody.
"Najważniejsze, aby pokazywać, że Natura 2000 to nie tylko element
sporu pomiędzy rządem i organizacjami ekologicznymi, czy Komisją
Europejską" - wyjaśnił wiceminister.
"Natura 2000 nie blokuje budowy dróg, ani rozwoju Polski. Jest
pewnym bezpiecznikiem dobrego budowania dróg, właściwego rozwoju i
dobrego konsumowania środków unijnych" - uważa Paweł
Trzeciak.
Dodał, że obszary Natura 2000, które znajdują się na terenie Parków
Narodowych pozwalają również wypełnić wymagania unijne w ramach
Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.
Podczas kampanii Tatrzańskiego Parku Narodowego, w całym kraju
pojawi się kilkadziesiąt bilbordów przedstawiających fragment
tatrzańskiego krajobrazu, jednak w miejscu występujących w nim
zwykle zwierząt, zobaczymy białe plamy.
"Ta nieobecność ma wzbudzić u odbiorcy wyraźny
dyskomfort, a białe plamy to możliwa konsekwencja
nieodpowiedzialnych zachowań niektórych turystów. Będziemy mówić o
tym, jak należy się zachowywać na terenach objętych programem
Natura 2000, zwłaszcza w przypadku kontaktu z dzikimi zwierzętami"
– mówi Paweł Skawiński. Zaznaczył, że inspiracją tych działań
było brutalne zabicie przez turystów niedźwiedzia pod koniec 2007
r. "Chcemy pokazać, jaką wartością jest Natura 2000 i jak wiele
możemy stracić, jeśli nie przyłożymy należytej wagi do naszych
zachowań" - dodał.
W kolejnych etapach kampanii, na przykładach obszarów sieci Natura
2000, pozostałe Parki Narodowe przedstawią wyjątkowość polskiej
przyrody w Europie.
as/