Celem naszego programu „(Nie)szkoły” było wzmacnianie dobrostanu cyfrowego uczennic oraz ich poczucia sprawczości. W tym projekcie pracowaliśmy metodami aktywizującymi (dialog, rozmowa, warsztaty) i innowacyjnymi (lekcja odwrócona). Młodzi uczestnicy partycypacyjnie tworzyli projekt, a następnie dzielili się zdobytą wiedzą w ramach tutoringu rówieśniczego. Projekt finansuje miasto stołeczne Warszawa.
Trzy kluczowe kroki w projekcie
- Diagnoza potrzeb
Na tym etapie, pracując warsztatowo, zdiagnozowaliśmy potrzeby dzieci i młodzieży szkolnej oraz pedagożek/pedagogów, nauczycielek/nauczycieli.
Tematami, o których nasi odbiorcy najczęściej chcieli rozmawiać, edukować się, były: hejt ( jak reagować, jak sobie z nim radzić, gdzie szukać pomocy i wreszcie dlaczego ludzie to robią), influencerzy ( jak zarabiają, jak działają i czy to jest zgodne z prawem, szczególnie w kontekście ostatnich wydarzeń z Buddą), gry- mikropłatności, mechanizm uzależniania, jak sobie z nim radzić, prywatność w sieci- czy jeszcze istnieje oraz algorytmy- jak media zatrzymują naszą uwagę.
2. Lekcja odwrócona
Na podstawie diagnozy, edukatorki przygotowały materiały, które przekazały kadrze pedagogicznej z prośbą o udostępnienie ich uczniom do samodzielnego, pozaformalnego uczenia się.
Następnie na zajęciach z elementami warsztatów rozmawialiśmy z uczennicami i uczniami na tematy, które ich szczególnie zainteresowały. Podczas spotkania wykorzystywałyśmy metody pedagogiki dialogu, debaty „za i przeciw”, dyskusji panelowej.
3. Sprawczość i wzmocnienie samooceny uczniów
Kluczowym elementem projektu było wzmacnianie poczucia sprawczości uczennic i uczniów.
To oni stali się ekspertami i w ramach tutoringu rówieśniczego dzielili się zdobytą wiedzą ze społecznością szkolną.
To także oni zdecydowali o ostatecznej formie tych działań edukacyjnych i wydarzyły się rzeczy niezwykłe, było kreatywnie, twórczo, była pasja i radość. Dodatkową wartością projektu było scalanie, łączenie, integracja zespołów/klas. Widziałyśmy, jak uczestniczy uczą się komunikacji w grupie, jak wyłaniają się naturalni liderzy, jak dzielą się zadaniami i wreszcie jak się nawzajem wspierają. To było dla nas ( edukatorek, prowadzących ten projekt) niesamowite, inspirujące i edukujące doświadczenie.
Wspólnie z uczennicami i uczniami kręciliśmy filmy edukacyjne, przeprowadziliśmy grę terenową, zorganizowaliśmy na terenie szkoły kilka kampanii społecznych, do których młodzi wykreowali hasła, opracowali je w programach graficznych, a nawet z wykorzystaniem AI: własnoręcznie wykonali plakaty, które następnie powiesili na korytarzach szkolnych, czy nawet szkolnych toaletach.
Ogromna wdzięczność i szczególne podziękowania
W imieniu naszej organizacji dziękujemy wszystkim uczestniczkom i uczestnikom, biorącym udział w projekcie. Jesteśmy szczególnie wdzięczne za Waszą otwartość i szczerość w dzieleniu się swoimi, często trudnymi, doświadczeniami ze świata cyfrowego. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem Waszej kreatywności i energii w działaniu.
Basia Zych, Dorota Marynowicz
Fundacja Zaprojektowane Do Działania