Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Jakie bariery muszą przełamać młodzi Polacy, by bez kompleksów funkcjonować w europejskim społeczeństwie? Relacja z konferencji Europa dla Młodych.
Europa dla Młodych. Pod takim hasłem zorganizowana została konferencja w ramach cyklu spotkań Forum. Wspólnie o przyszłości Europy.
31 października 2002 roku Szkoła Główna Handlowa w Warszawie stała się miejscem dynamicznych dyskusji dotyczących wizji przyszłej Europy. Spór ów poprzedziły wystąpienia przedstawicieli świata polityki.
Minister Danuta Huebner przybliżyła zgromadzonym charakter oraz zadania powstającej właśnie Konstytucji Unii Europejskiej.
Na pytanie: czego oczekuje od młodych konwent dorosłych, odpowiedział w swym wystąpieniu poseł Józef Oleksy. Polityk postulował za Europą dla wszystkich, wskazując, że nie należy wydzielać młodych ze społeczeństwa. Mają być jego siłą motoryczną, nie zaś odrębną grupą rządzącą się swoimi prawami.
Jakie zadania stoją przed młodymi?
Oleksy wskazał na zadania jakie stoją przed młodymi. Podstawą jest przełamywanie stereotypów i schematów. Młodzi powinni lepiej niż pozostała część społeczeństwa rozumieć rygory rozwojowe. Wśród nich znajdują się m.in. wymóg kreatywności osobistej (także grupowej) oraz gotowość na przemiany mentalne. Młody Polak-Europejczyk staje przed dylematem tożsamości: obywatel Polski czy Europy?
Młodzi powinni mieć oczy otwarte na globalne szanse rozwojowe, muszą jednak dostrzegać również nierówności jakie niesie ze sobą globalizm. W sporze o cywilizację mają wyznaczać parametry dyskusji wyczytane z dążeń i oczekiwań pozostałej części społeczeństwa. Od nich zależy czy będzie to tylko dyskusja polityczna, czy bogaty, płodny spór narodowych wartości. Poseł Oleksy zachęcał młodych: "nie dajcie się pozbawić marzeń! Jesteście pokoleniem, które ma udowodnić swój twórczy wpływ na własne życie".
W poprzedzającym wystąpienia gości przemówieniu, przedstawiciel Konwentu Młodych powiedział: "aby Europa mogła się rozwijać, trzeba postawić na edukację" . Kwestię tę rozwinął w swej wypowiedzi senator Edmund Wittbrodt.
Panel otwierający konferencję stał się w ten sposób zaledwie przygrywką do dyskusji, która niebawem rozgorzała.
Młodzi, zebrani w auli SGH podzielili się na grupy robocze. Podjęto następujące kwestie:
31 października 2002 roku Szkoła Główna Handlowa w Warszawie stała się miejscem dynamicznych dyskusji dotyczących wizji przyszłej Europy. Spór ów poprzedziły wystąpienia przedstawicieli świata polityki.
Minister Danuta Huebner przybliżyła zgromadzonym charakter oraz zadania powstającej właśnie Konstytucji Unii Europejskiej.
Na pytanie: czego oczekuje od młodych konwent dorosłych, odpowiedział w swym wystąpieniu poseł Józef Oleksy. Polityk postulował za Europą dla wszystkich, wskazując, że nie należy wydzielać młodych ze społeczeństwa. Mają być jego siłą motoryczną, nie zaś odrębną grupą rządzącą się swoimi prawami.
Jakie zadania stoją przed młodymi?
Oleksy wskazał na zadania jakie stoją przed młodymi. Podstawą jest przełamywanie stereotypów i schematów. Młodzi powinni lepiej niż pozostała część społeczeństwa rozumieć rygory rozwojowe. Wśród nich znajdują się m.in. wymóg kreatywności osobistej (także grupowej) oraz gotowość na przemiany mentalne. Młody Polak-Europejczyk staje przed dylematem tożsamości: obywatel Polski czy Europy?
Młodzi powinni mieć oczy otwarte na globalne szanse rozwojowe, muszą jednak dostrzegać również nierówności jakie niesie ze sobą globalizm. W sporze o cywilizację mają wyznaczać parametry dyskusji wyczytane z dążeń i oczekiwań pozostałej części społeczeństwa. Od nich zależy czy będzie to tylko dyskusja polityczna, czy bogaty, płodny spór narodowych wartości. Poseł Oleksy zachęcał młodych: "nie dajcie się pozbawić marzeń! Jesteście pokoleniem, które ma udowodnić swój twórczy wpływ na własne życie".
W poprzedzającym wystąpienia gości przemówieniu, przedstawiciel Konwentu Młodych powiedział: "aby Europa mogła się rozwijać, trzeba postawić na edukację" . Kwestię tę rozwinął w swej wypowiedzi senator Edmund Wittbrodt.
Panel otwierający konferencję stał się w ten sposób zaledwie przygrywką do dyskusji, która niebawem rozgorzała.
Młodzi, zebrani w auli SGH podzielili się na grupy robocze. Podjęto następujące kwestie:
- Wartości leżące u podstaw integracji europejskiej, duchowy wymiar integracji i tożsamość europejska
- Edukacja, komunikacja, mobilność. Młodzi jako podstawa nowoczesnego społeczeństwa opartego na wiedzy
- Miejsce i rola Polski w zjednoczonej Europie.
Na forum plenarnym kończącym konferencję podsumowana została ponad dwugodzinna dyskusja. Moderatorzy: Adam Szostkiewicz (Polityka), prof. Witold Sienkiewicz (Narodowa Agencja Socratesa), Monika Richardson (TVP2) oraz Andrzej Jonas (The Warsaw Voice) wskazali bariery na jakie najczęściej napotykają młodzi Polacy na drode edukacyjnej. Mówiono o Europie w jakiej chcieliby żyć młodzi, których realizm, jak stwierdził Andrzej Jonas, jest budujący.
Edukacja, komunikacja, mobilność
W ciągu jednego roku wyjeżdża z Polski na stypendium zagraniczne 4 tys. studentów. To niewiele w porównaniu z innymi krajami. Na przykład z Hiszpanii wyjeżdża ok. 17 tys. studentów, z Francji 16 tys., Niemiec ponad 15 tys., Włoch ok. 12 tys.
Dużą barierą dla polskich studentów jest blokada informacyjna. Mało mówi się o możliwościach wyjazdów stypendialnych. Uczelnie słabo angażują się w pomoc ludziom pragnącym zdobywać doświadczenia naukowe za granicą. Istotną przeszkodę stanowią także finanse. Na stypendia zagraniczne przeznacza się niskie kwoty. Niejednokrotnie zdarza się, że studenci pracują na czarno by przetrwać za granicą. Mimo tych problemów Polscy studenci poruszają się na rynku edukacyjnym swobodnie. Wnioskowano, że obciążenia są punktem wyjścia do lepszego startu. Profesor Witold Sienkiewicz zauważył, iż nasi studenci to najlepsi ambasadorzy Polski za granicą.
Wartości leżące u podstaw integracji europejskiej
Redaktor Adam Szostkiewicz z tygodnika 'Polityka' przedstawił hasła, które charakteryzują Europę widzianą oczami młodych: FEDERALNA, OTWARTA, OBYWATELSKA. Moderator zaznaczył zbierzność tej wizji z oczekiwaniami jakie stawiają wobec Europy studenci London School of Economics.
Miejsce i rola Polski w zjednoczonej Europie
Z moderacji, którą kierował Andrzej Jonas wynika, że Polacy mogą wzbogacić Europę nie tylko tradycją, ale także skuteczną i harmonijną polityką wschodnią. Polska jest pomostem na Wschód. Jeśli będzie umiała to wykorzystać, nie dominując jednocześnie mniejszych sąsiadów, osiągnie sukces.
Ostatnim z zaproszonych gości był szef kancelarii prezydenta Dariusz Szymczycha. Polityk podsumował wypowiedzi moderatorów. Europa dla młodych? Tak, dla tych, którzy chcą czuć się Europejczykami. Młode pokolenie ma wiarę w siebie. Jest to grupa wiekowa, której najbardziej zależy na sukcesie. Młodzi mają dużo pomysłów, chcą dyskutować, są chętni do dialogu w kraju i na forum europejskim. Mają wspólną ideę Europy. Potencjał ludzki jest największym skarbem, jaki możemy wnieść do Europy.
Źródło: inf. własna
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.