Nic dodać, nic ująć: 3 kampanie organizacji pozarządowych na Instagramie
Niezależnie od tego, czy należysz do grupy fanów „insta”, czy nie, nie możesz zaprzeczyć, że wspomniany serwis internetowy stał się jednym z najpopularniejszych sposobów na publikowanie swoich zdjęć i filmików. Od jego utworzenia w 2010 roku, Instagram bardzo się rozrósł i w tej chwili ma ponad 200 milionów aktywnych użytkowników na całym świecie.
Nie dziwi zatem fakt, że w miarę wzrostu jego popularności, zarówno kluczowe marki, jak i organizacje zaczęły wykorzystywać Instagram w swoich kampaniach społecznych. Jest to wspaniała okazja na zachęcenie innych do zaangażowania się poprzez coś tak prostego, jak dzielenie się obrazami.
A w związku z tym, że Instagram jest aplikacją mobilną jest to także szansa na interakcję z coraz szybciej rosnącą grupą ludzi, która do łączenia się z Internetem wykorzystuje właśnie telefony.
1. Pencils of Promise
Wezwij do wzięcia udziału w kampanii
Instagram, tak jak Twitter, nie daje użytkownikowi zbyt wiele miejsca na opisanie swojego profilu. Serwis zezwala na udostępnienie linku do swojej strony, oraz opisania w 150 znakach swojej marki, działalności czy podanie informacji osobistych. Bardzo często organizacje pozarządowe wykorzystują to miejsce na podzielenie się informacją o swojej misji oraz podanie linku do swojej strony. Jednak, gdy POP rozpoczęło swoją kampanię „Back to School”, postanowiło inaczej skorzystać z tego miejsca.
Poniżej możesz zobaczyć, w jaki sposób POP zmieniło swój tradycyjny profil i wstawiło na jego miejsce informacje o ich aktualnej kampanii. Umieszczenie tak wyraźnego wezwania do działania zarówno centralnie, jak i z boku profilu jest świetnym sposobem na wzniecenie iskierki zainteresowania wśród sympatyków organizacji i przekierowanie odwiedzających na stronę kampanii.
Dziel się informacjami o postępach w zbiórce pieniędzy
Aby ich zwolennicy pozostali cały czas zaangażowani w kampanię, POP udostępniało zdjęcia przedstawiające ogólny postęp kampanii. Na poniższym zdjęciu pochwalili swoich darczyńców za ich wkład i podzielili się informacją, ilu studentów uzyskało do tej pory stypendium.
Instagram świetnie spełnia rolę pośrednika w informowaniu o sukcesach i efektach – zdjęcia potrafią być naprawdę poruszające. Bardzo łatwo bowiem odebrać przekaz zdjęcia przedstawiającego małą dziewczynkę siedzącą przy biurku i zrozumieć, że, jako darczyńca, pomogłeś dać temu dziecku równe szanse. I tak jak już wcześniej pisaliśmy, tego typu historie sukcesu są dowodem na to, że Twoja organizacja działa efektywnie i zmienia świat.
Podziękuj
Dziękowanie swoim darczyńcom to kluczowy element każdej kampanii fundraisingowej, a także wspaniała okazja, aby na stałe zachęcić sympatyków do wspierania Twojej organizacji. Dlatego właśnie wyrażanie podziękowań, czy to na Instagramie, czy też na innej platformie społecznościowej, powinno stać się praktyką, którą organizacje pozarządowe wprowadzają w każdą kampanię fundraisingową.
POP dziękuje swoim darczyńcom udostępniając zdjęcia, które mówią same za siebie. Żeby pokazać Ci, w jaki sposób sympatycy POP zareagowali na słowa „Dziękujemy”, postanowiliśmy przytoczyć kilka komentarzy opublikowanych na Instagramie:
- Świetny program
- Cudowne zdjęcie
- Każde dziecko ma potencjał, by robić to, co chce. Jedyne, czego potrzebuje to szansa, by go wykorzystać
- Cóż za inspiracja
- Brawo
- Jak przekazać darowiznę? (mój osobisty faworyt!)
2. Fundacja FEED
Do tej pory, dzięki sprzedaży swoich produktów, Fundacja FEED zapewniła blisko 84 miliony posiłków. Tej jesieni FEED chciało spróbować czegoś nowego i po raz pierwszy uruchomiło zbiorową inicjatywę, aby w ten sposób ruszyć łańcuszek zbiórki pieniędzy – inauguracyjną kolację FEED (FEED Supper). Przez 30 dni sympatycy organizowali przyjęcia obiadowe FEED, aby w ten sposób zebrać pieniądze na zapewnienie 1 miliona posiłków dla dzieci i rodzin na całym świecie.
Bardzo często obserwuję, jak wiele osób organizując swoją pierwszą kampanię społeczną przesadnie stresuje się treściami promocyjnymi i próbuje zaangażować się we wszystkich dostępnych im kanałach, zamiast skupić się w tym czasie na jednym. Fundacja FEED od samego początku jasno zapowiedziała, gdzie jej sympatycy powinni dzielić się nowymi informacjami i własnymi zdjęciami z kolacji FEED. A jeżeli spędziłeś kiedyś na Instagramie więcej niż 5 minut zrozumiesz, dlaczego FEED wybrał właśnie tą platformę – ludzie KOCHAJĄ dzielić się zdjęciami JEDZENIA! Zdjęcia posiłków są dziś niemal tak popularne jak #selfie.
Podaj przejrzyste instrukcje
W związku z tym, że dla inicjatywy FEED Supper był to rok inauguracyjny, kluczowe było podanie przejrzystej instrukcji krok po kroku, przedstawiającej, w jaki sposób zorganizować kolację FEED. Wewnątrz instrukcji umieszczono zdjęcie pokazujące, w jaki sposób organizatorzy mogli dzielić się swoimi zdjęciami i filmikami. I choć cały koncept był bardzo prosty, to jednak zdjęcie osoby zalogowanej na Instagramie było idealnym sposobem na wzmocnienie przekazu, że to właśnie Instagram jest podstawowym kanałem, przez który Fundacja FEED wspiera kampanię.
Ogólne podekscytowanie!
Aby wypromować rozpoczęcie kampanii 16 września, FEED rozpoczął na Instagramie odliczanie. Był to świetny sposób na komunikowanie się ze swoimi sympatykami, jak również silne wezwanie, które miało zainspirować innych do zorganizowania swoich własnych Kolacji.
Krytycy metody odliczania mogą twierdzić, że jest ona zbędna, ale dziś, przy tym całym społecznym hałasie, powtarzanie tego samego przekazu może okazać się skuteczne. (Pomyśl szczególnie o połączeniu odliczania z publikowaniem świetnych zdjęć, które Ci się podobają i podziel się tym na Instagramie!)
Utrzymaj pęd kampanii
Tak jak Pencils of Promise, FEED wykonało świetną robotę w dzieleniu się informacjami o postępach kampanii. Publikowali swoje własne aktualizacje, a także zdjęcia udostępnione przez ich sympatyków, którzy zorganizowali Kolację FEED.
Poniżej znajdziecie kilka zdjęć znajdujących się na ich koncie na Instagramie, włącznie ze specjalną aktualizacją informującą o osiągnięciu swojego założenia, czyli zorganizowaniu miliona posiłków. Po zdobyciu takiego kamienia milowego organizacja dalej zachęcała swoich sympatyków do gromadzenia się i zebrania jeszcze większej puli pieniędzy.
3. Fundacja Keep a Breast
Kampania #CheckYourSelfie organizowana przez fundację Keep a Breast to ruch społeczny, zachęcający młode kobiety do podjęcia wyzwania, aby samodzielnie przeprowadzać comiesięczne kontrole, informując jednocześnie o tym, jak ważne jest wczesne wykrycie raka.
Określ swoją grupę docelową
Kampanie #CheckYourSelfie wystartowała po części dlatego, że Keep a Breast wiedziało, gdzie i w jaki sposób zaangażować swoich słuchaczy. Ze względu na fakt, że z Instagrama korzystają głównie osoby młode, prowadzenie tam kampanii skierowanej właśnie do pokolenia milenialsów miało sens. Wezwanie kampanii: „Check Your Selfie” także bardzo dobrze współgra z serwisem, gdzie codziennie publikowane są setki selfie.
Poproś swoich sympatyków, by także poruszyli swoje sieci społecznościowe
Po opublikowaniu swojego selfie uczestnicy proszeni są o doczepienie trzech przyjaciół i rzucenie im tego samego wyzwania. Jak już widzieliśmy to w przypadku innych takich kampanii, jak chociażby #IceBucketChallenge, doczepianie przyjaciół i nominowanie ich do wzięcia udziału jest całkiem efektywne. Może znacznie zwiększyć zasięg kampanii oraz w zachęcić ludzi do wzięcia udziału, gdy zobaczą, że ich rodzina i znajomi już to zrobili.
Zanim jednak zaczniesz planować swoją kampanię na Instagramie, zapoznaj się z kilkoma gotowymi wskazówkami, które pomogą Ci osiągnąć „Insta” hit:
-
Użyj chwytliwego hasztaga – to klucz do sukcesu. Co więcej hasztagi pozwalają Ci śledzić posty publikowane przez Twoich sympatyków.
-
Spraw, aby Twoi sympatycy byli zainteresowani kampanią. Możesz to zrobić pisząc kilka teaser-postów lub organizując odliczanie (może to także zachęcić Twoich sympatyków do publikowania własnych postów).
-
Dziel się informacjami o postępach kampanii. Wykorzystuj do tego zdjęcia, które pokażą efekty działania Twojej organizacji. Dobrym pomysłem jest także dzielenie się zdjęciami w kluczowych momentach kampanii.
-
Pisz posty z podziękowaniami darczyńcom,
- Spraw, aby ludzie mogli w łatwy sposób zaangażować się w kampanię: rzuć silne wezwanie do działania, w którym załączysz adres URL do swojej kampanii/formularza przekazania dotacji i umieść je w opisie swojego profilu, podpisach oraz komentarzach!
Źródło: Fundacja Techsoup