NGO-sy nie wykorzystują własnego potencjału w mediach społecznościowych!
Ostatnie tygodnie to czas właściwie stworzony dla wszystkich organizacji pozarządowych. Wypełniony ciepłem i uczuciami, które większość Polaków na chwilę nieśmiało odsłania właśnie na przełomie każdego roku. To też idealny okres, by dotrzeć do co wrażliwszych obywateli; niestety, większość organizacji tę okazję marnotrawi.
Tak, zdajemy sobie sprawę z podstawowych czynników wpływających na jakość wszelkich badań. Mamy świadomość, jak wiele zależy od algorytmów, którymi posługują się instytuty badawcze. Wiemy, jak wielki wpływ na wyniki wszelakich publikacji opierających się o zbiorowe dane mają niedostrzegalne gołym okiem wydarzenia, w większości te małe. Mimo to wszyscy uwielbiamy wszelkie statystyki i chętnie się na nie powołujemy. Nie inaczej jest w przypadku naszych comiesięcznych artykułów, w których przyglądamy się stanowi fanpage'y polskiego trzeciego sektora na Facebooku, które analizuje wg wypracowanych wewnętrznie schematów firma Sotrender.
>>>Kliknij i sprawdź pełen ranking Fanpage Trends!
Pokusiliśmy się na ten wstęp z powodu możliwych różnic między stanem faktycznym, a tym prezentowanym we wszelakich raportach wybranej marki. Niemniej jednak, opierając to przeświadczenie na własnych obserwacjach, z pełną odpowiedzialnością możemy stwierdzić: większość NGO-sów marnotrawi mijający właśnie okres.
Święta i wkroczenie w Nowy Rok najdobitniej zawsze wykorzystuje Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Z powodu medialnego zamieszania, jakie panuje tuż przed finałem nie chcielibyśmy rozwijać tego wątku, ale zwracamy uwagę – nie jest tak, że całą atencję społeczeństwa na przełomie każdego roku przykuwa fundacja Jerzego Owsiaka i dla innych organizacji nie pozostaje właściwie nic.
To prawda, po wielotygodniowej stagnacji WOŚP triumfalnie powrócił w rankingu Fanpage Trends do zestawienia stron najbardziej angażujących internautów, ulegając jedynie profilowi Mądrych Rodziców. To prawda, to zdecydowanie największy fanpage w Polsce, ale jeśli przyjrzymy się pozostałym wykresom i przede wszystkim zerkniemy na tablice poszczególnych organizacji, wejdziemy do zupełnie innych światów – gromadzących tę część społeczeństwa, która pragnie pomagać.
Wieje nudą (prawie)
Do nieco przydługiego wstępu zostaliśmy zachęceni właściwie jedną wypowiedzią. Michał Grzebyk, PR specialist w Grupie Adweb, komentujący w raporcie Sotrendera styczniowe zestawienia zauważa pewną niezwykle istotną rzecz. Przyglądając się danym dotyczącym obsługi klienta punktuje najistotniejszą, oczywiście naszym zdaniem wartość drzemiącą w każdej organizacji pozarządowej:
„Zestawienie podsumowujące obsługę klienta pokazuje, jak ważne dla fanpage'y NGO i akcji społecznych jest zaangażowanie ze strony fanpage’a. Mało jest kategorii, w których reakcja administratorów tak bardzo może stymulować fanów, więc wysiłek administratorów włożony w moderację zawsze będzie doceniony”.
Co do założenia zgadzamy się w pełnej rozciągłości. Postanowiliśmy jednak zadzwonić do specjalisty z Adweb, by upewnić się, że w swojej opinii wyrażał tę samą myśl, którą opisujemy u góry: administratorze kanału społecnościowego Twojej organizacji – angażuj się w dyskusje, zachęcaj do rozmów, a gdy dochodzi do jakichś interakcji – dyskutuj!
Głośno i, mamy nadzieję dobitnie, podkreślamy to na każdym kroku – media społecznościowe są miejscem wyjątkowym, stworzonym do bezpośrednich kontaktów z internautami, którzy nieraz są namacalnymi, a nie wirtualnymi istotami. Za imieniem i nazwiskiem figurującym w sieci jak najbardziej czai się prawdziwy obywatel, a nie fikcyjna postać. A gdy udziela się w sieci, i to na Twoim kanale – organizacji charytatywnej, to znaczy, że jest gotów pomóc!
I co najistotniejsze – po tę pomoc trzeci sektor niemal nie wyciąga ręki. Otóż w całej kategorii średni czas odpowiedzi, jaki musi założyć użytkownik chcący uzyskać odpowiedź na nurtującą go kwestię, to jedna doba z trzema minutami! Co więcej, tylko 8 proc. spośród wszystkich postów umieszczonych w kanałach społecznśociowych to wiadomości, które doczekały się odpowiedzi. Łatwo kalkulować, że aż 92 proc. wszystkich postów użytkowników jest pozostawiana bez reakcji.
Zdecydowanie najlepiej radzi sobie z tym wielokrotnie opisywany przez nas profil Dawca.pl. Interakcje podejmowane są najpóźniej w nieco ponad dwa kwadrasne, a odpowiedź uzyskuje ponad 96 proc. fanów! W przypadku wspominanej tu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy to odpowiednio nieco ponad godzina (i to wciąż bardzo dobra statystyka), a odpowiedź uzyskuje niewiele ponad 15 proc.
Zakładamy rzecz jasna, że wielu spośród polskich przedstawicieli spotyka się m.in. z niespotykaną ilością jadu wylewanego szczególnie w sieci, a to z kolei utrudnia dyskusję. Anna Orzech, zajmująca się mediami społecznościowymi w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy zaznacza, że w wielu przypadkach administrator fanpage'a czasem nie powinien brać udziału w dyskusji, która rozpoczyna się pod jakimś wpisem. Z kolei posty tzw. hejterów, nastawionych wyłącznie na krytykę danej marki zyskują odpowiedź możliwie najszybciej, ale gdy jest to rzucanie grochem o ścianę, kolejne reakcje nie są podejmowane.
Comiesięczna garść statystyk
Zaczniemy od ogromnego zaskoczenia i wielkiego plusa składanego na ręce wszystkich administratorów fanpage'y kumulujących internautów pomagających zwierzętom. W zestawieniu interaktywnych stron, tj. takich, na tablicach których podejmowana jest jakakolwiek aktywność. Wśród 15 najlepszych pod tym kątem aż 11 stanowią profile zachęcające do pomocy różnym stworzeniom. Niewątpliwie pokazuje to, że pomoc zwierzakom to wdzięczny temat, ale też zachęca do sprawdzenia aktywności, po jakie sięgają zarządzający.
Wśród największych fanpage'y wielkich zaskoczeń nie ma. Znowu sporo zyskuje Wielka Orkiestra, ale tak jak prognozowaliśmy w poprzednich miesiącach, organizację czekają trzy miesiące wzmożonej aktywności. Styczeń z całą pewnością upłynie pod dyktando organizacji rozpoznawalnej z czerwonych serc. Dwoma największymi wzrostami fanów tradycyjnie może pochwalić się Dawca.pl, ale także Szlachetna Paczka, profil, który rokrocznie aktywizuje się przy okazji świąt.
Zachęcamy Was do odwiedzania i dokładnego analizowania zestawień Sotrendera, nie tylko trzeciosektorowej kategorii. Warto obserwować innych i czerpać z ich doświadczeń!
Źródło: Technologie.ngo.pl