NGO i internet – często korzystamy, rzadziej dbamy o obecność w sieci
Niemal wszystkie (96%) fundacje i stowarzyszenia w sprawach związanych z prowadzeniem organizacji korzystają z internetu. Coraz więcej organizacji posiada też swoją stronę www. Wciąż jednak ponad jedna piąta (21%) fundacji i stowarzyszeń w ogóle nie jest obecna w sieci. Nie mają one ani swojej strony internetowej, ani profilu na portalu społecznościowym, ani strony w BIP.
Internet – podstawowe narzędzie pracy
Trzy czwarte (75%) stowarzyszeń i fundacji korzysta z internetu w sprawach związanych z organizacją często i regularnie: internet jest codziennym narzędziem pracy dla nieco ponad połowy (53%) organizacji, a kolejne 22% używa go kilka razy w tygodniu.
Niemal jedna czwarta (22%) korzysta z niego rzadziej: co dziesiąta (10%) organizacja zagląda do sieci raz na tydzień, a kolejne 9% kilka razy w miesiącu. Jest jeszcze niewielka grupa (3%) organizacji korzystająca z internetu sporadycznie (rzadziej niż raz na miesiąc).
Częstotliwość korzystania z internetu w sprawach związanych z organizacją jest oczywiście związana z trybem jej funkcjonowania. Warto jednak podkreślić, że nawet wśród tych organizacji, które deklarują podejmowanie działań zaledwie kilka razy w ciągu roku lub rzadziej, 10% korzysta z internetu (w sprawach fundacji czy stowarzyszenia) codziennie, 16% kilka razy w tygodniu, a kolejne 16% raz w tygodniu. Widać więc wyraźnie, że internet stał się ważnym źródłem informacji i narzędziem pracy nawet dla sporadycznie funkcjonujących organizacji. Z drugiej strony, spośród organizacji działających codziennie, w dni robocze, w godzinach pracy – z internetu korzysta często i regularnie (codziennie lub kilka razy w tygodniu) 92% badanych.
Widoczne jest pewne wykluczenie cyfrowe organizacji z terenów wiejskich. Z internetu kilka razy w tygodniu lub częściej korzysta 59% wiejskich organizacji. W małych i średnich miastach robi to ponad 70%, a w wielkich miastach (w tym w Warszawie) ponad 80%.
Obecność organizacji w internecie
Sukcesywnie przybywa również organizacji posiadających własną stronę www. Jeszcze na początku poprzedniej dekady (2002) było ich zaledwie 20%, na jej koniec – w 2010 – 58%, a obecnie już 70%. Oznacza to, że w porównaniu do 2002 roku fundacji i stowarzyszeń posiadających stronę www jest trzy i pół razy więcej. Mamy więc w Polsce około 50 tysięcy stron należących do organizacji pozarządowych!
Co więcej, poza stroną www, istnieją także inne formy obecności w internecie. Nieco ponad jedna trzecia (36%) organizacji prowadzi profil w serwisie społecznościowym, a 4% ma stronę w Biuletynie Informacji Publicznej. Warto zaznaczyć, że rosnąca popularność portali społecznościowych nie oznacza, że to właśnie tam „przenoszą się” organizacje. Takich stowarzyszeń i fundacji, które są obecne tylko i wyłącznie w portalach społecznościowych, tzn. prowadzą profil, ale nie mają strony www ani strony w BIP, jest zaledwie 6%. Można więc pokusić się o wniosek, że portale społecznościowe, przynajmniej na razie, nie zastępują posiadania własnej strony www. Nie zmienia to jednak faktu, że biorąc pod uwagę również inne formy obecności w sieci jest w niej obecnych już 79% organizacji.
Cyfrowa luka
Mamy więc do czynienia z dwoma faktami świadczącymi o postępującej „internetyzacji” sektora pozarządowego. Przytłaczająca większość organizacji mniej lub bardziej intensywnie wykorzystuje internet w swojej pracy. Stale rośnie też odsetek fundacji i stowarzyszeń posiadających stronę www. Pomimo tego, wciąż niemal jedna trzecia (30%) organizacji nie ma takiej strony. Ponad jedna piąta (21%) natomiast nie tylko nie ma strony, ale w żaden inny sposób nie jest obecna w internecie. Oznacza to, że nie ma ani strony www, ani profilu w portalu społecznościowym, ani strony w Biuletynie Informacji Publicznej. Segment organizacji zupełnie wykluczonych z cyfrowej aktywności wciąż pozostaje więc spory – to około 15 tysięcy organizacji.
W odniesieniu do obecności organizacji w internecie (podobnie jak w przypadku korzystania z internetu) widać też różnice pomiędzy wsią a miastami. W sieci kompletnie nieobecnych jest 32% organizacji ze wsi, jedna czwarta (24%) organizacji z małych miast oraz jedna piąta (20%) z miast średniej wielkości. Najrzadziej nieobecność w internecie zdarza się natomiast wśród stowarzyszeń i fundacji z największych ośrodków. Tylko co dziesiątej z nich nie można odnaleźć na stronach www, portalach społecznościowych lub Biuletynie Informacji Publicznej.
Co to jest NGO? Ile jest w Polsce NGO? Czym zajmują się NGO? Dowiesz się w serwisie fakty.ngo.pl
17% Polaków chciałoby być informowanych o działaniach NGO w sieci. Dalsze zasypywanie cyfrowej luki wydaje się więc koniecznością.