Narodowa Strategia Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. Pierwszy krok
- Byłoby rzeczą sensowną, aby wysiłkiem środowisk biznesowych, organizacji pozarządowych i administracji publicznej wypracować strategię upowszechnienia i rozwoju idei społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce – powiedział wicepremier Jerzy Hausner podczas konferencji poświęconej inauguracji prac nad Narodową Strategią Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. Konferencja odbyła się 10 lutego 2005 roku w Ministerstwie Gospodarki i Pracy.
W spotkaniu, które odbyło się z inicjatywy Forum Odpowiedzialnego
Biznesu, oprócz wicepremiera Jerzego Hausnera udział wzięli także Tomasz Podgajniak, sekretarz
stanu w Ministerstwie Środowiska, Irena Herbst, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki i
Pracy, Tadeusz Kozek, podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, Cezary
Banasiński, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Henryka Bochniarz, prezydent Polskiej
Konfederacji Pracodawców Prywatnych, Małgorzata Greszta, prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz
przedstawiciele środowisk naukowych, biznesowych i organizacji pozarządowych. Celem spotkania było
przedstawienie problemów rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce.
- Jest to idea, która coraz mocniej zakorzenia się w wysoko rozwiniętych społeczeństwach -
powiedział wicepremier.
Małgorzata Greszta prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu przedstawiła
realizację tej idei w krajach Unii Europejskiej.
- Społeczna odpowiedzialność biznesu została zawarta w Strategii Lizbońskiej jako jedna z
efektywniejszych dróg do wzrostu konkurencyjności gospodarki z zachowaniem spójności społecznej -
przypomniała prezes Greszta. Według prezes w krajach Unii Europejskiej rządy włączają się w
promowanie społecznej odpowiedzialności biznesu prowadząc dialog z organizacjami i
przedsiębiorstwami zajmującymi się tą kwestią, popierając inicjatywy lub tworząc narodowe
strategie.
Według Henryki Bochniarz, prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych wokół środowiska biznesowego w Polsce tworzy się negatywny wizerunek i należy to
zmienić.
- W Polsce społeczna odpowiedzialność biznesu postrzegana jest jako działanie, na które stać tylko
duże firmy - dodała. Jak podkreśliła prezydent Bochniarz odpowiedzialność biznesu powinna być
tworzona codzienną pracą wszystkich środowisk zainteresowanych problemem.
Ze słowami Henryki Bochniarz zgodził się Tomasz Wójcik,
członek Rady Administracyjnej Międzynarodowego Biura Pracy w Polsce. Dodał jednak, że nie można
mówić o społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw bez pracowników, a konkretnie bez związków
zawodowych.
Uczestnicy spotkania podkreślali, że inicjatywa w tej sprawie powinna
"iść od dołu", od przedsiębiorstw. Jak przypomniał Rafał Serafin z Fundacji Partnerstwo
dla Środowiska, wiele firm w Polsce wprowadza w życie idee społecznej odpowiedzialności.
- Ważne jest, aby głos tych firm był usłyszany w tej debacie - dodał prezes Serafin.
Rafał Szymczak, prezes Związku Firm Public Relations stwierdził, że
powinna powstać ogólnopolska platforma promująca działania na rzecz społecznej odpowiedzialności
biznesu.
- Przedsiębiorcy muszą zrozumieć jak ważna jest reputacja firmy, natomiast konsumenci powinni mieć
świadomość, że dzięki swoim decyzjom mają wpływ na działalność społeczną firm - dodał prezes
Szymczak.
Podsumowując wicepremier Jerzy Hausner powiedział, że w Narodowym
Planie Rozwoju są zapisy dotyczące społecznej odpowiedzialności biznesu, niemniej mogą być jeszcze
rozszerzone.
Do czerwca 2005 roku zostanie opracowany raport na
temat stanu społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce. Pierwszym krokiem w pracach nad
raportem będzie zidentyfikowanie istotnych obszarów wpływu biznesu na rozwój społeczny i dokonanie
przeglądu inicjatyw już realizowanych. Kluczową częścią opracowania będzie zbiór rekomendacji
dotyczących celów strategicznych, priorytetów i instrumentów Narodowej Strategii Społecznej
Odpowiedzialności Biznesu. Celem strategii jest upowszechnienie zasad odpowiedzialnego biznesu w
Polsce, zgodnie ze wskazaniami Strategii Lizbońskiej i innych dokumentów Komisji Europejskiej.
Oznacza to wsparcie przedsiębiorstw poprzez tworzenie lepszych warunków do realizacji zasad
odpowiedzialnego biznesu i aktywne promowanie dobrych przykładów.
Źródło: Biuro Prasowe MGiP