Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Na koniec kadencji sejm szykuje nam wiele niespodzianek
Grzegorz Makowski (Program Kompas)
Pod koniec IV kadencji Sejm znów cierpi na biegunkę legislacyjną - tak różni obserwatorzy nazywają pośpiech z jakim w ostatnich tygodniach uchwalane są ustawy w naszym parlamencie. Biegunka ta może mieć swoje konsekwencje także dla organizacji pozarządowych. W zasadzie trudno jest przewidzieć jakie skutki przyniesie pośpiech posłów i senatorów, ale można spróbować wyśledzić, w których propozycjach legislacyjnych czają się zapisy dotykające w jakiś sposób trzeciego sektora.
Na ostatnim posiedzeniu znalazły się między innymi:
Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 4296).
Przewiduje między innymi włączenie gmin w krąg podmiotów, które mogą być organizatorami robót publicznych i wprowadza regulacje dotyczące kwestii zatrudniania w gospodarstwach domowych. Z perspektywy trzeciego sektora ważny może okazać się art. 1 ust. 14, który zmienia ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703) tak aby wolontariusze mogli wykonywać świadczenia w zakresie realizacji usług rynku pracy na rzecz podmiotów określonych w ust. 1 pkt 1-4 na zasadach określonych w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ustawa przeszła już przez Senat i czeka na decyzję Sejmu.
Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej (druk nr 4320).
Wielokrotnie już opisywana przez nas regulacja poszerzająca kompetencję samorządów (zwłaszcza wojewódzkich) między innymi w kwestii:
Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 4296).
Przewiduje między innymi włączenie gmin w krąg podmiotów, które mogą być organizatorami robót publicznych i wprowadza regulacje dotyczące kwestii zatrudniania w gospodarstwach domowych. Z perspektywy trzeciego sektora ważny może okazać się art. 1 ust. 14, który zmienia ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703) tak aby wolontariusze mogli wykonywać świadczenia w zakresie realizacji usług rynku pracy na rzecz podmiotów określonych w ust. 1 pkt 1-4 na zasadach określonych w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ustawa przeszła już przez Senat i czeka na decyzję Sejmu.
Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej (druk nr 4320).
Wielokrotnie już opisywana przez nas regulacja poszerzająca kompetencję samorządów (zwłaszcza wojewódzkich) między innymi w kwestii:
- przyjmowania zawiadomień o wpisaniu fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego;
- występowania do sądu z wnioskiem o ustalenie zgodności działania fundacji z przepisami prawa oraz celem, w jakim fundacja została ustanowiona;
- występowania do sądu o uchylenie uchwały zarządu fundacji, pozostającej w rażącej sprzeczności z jej celem, albo postanowieniami statutu fundacji lub przepisami prawa, a także o wstrzymanie wykonania uchwały do czasu rozstrzygnięcia sprawy;
- wyznaczania odpowiedniego terminu do usunięcia uchybień w działalności zarządu albo żądanie dokonania w wyznaczonym terminie zmiany zarządu fundacji;
- występowania do sądu o zawieszenie zarządu fundacji i wyznaczenie zarządcy przymusowego albo w razie dalszego uporczywego działania zarządu fundacji w sposób niezgodny z prawem, statutem lub celem fundacji;
- zwracania się do sądu o likwidację fundacji w wypadkach, gdy osiągnięty został cel, dla którego fundacja była ustanowiona lub w razie wyczerpania środków finansowych i majątku fundacji, jeżeli statut nie przewiduje likwidacji fundacji lub jego postanowienia w tym przedmiocie nie są wykonywane;
- wykonywania uprawnień wynikających z przepisów art. 12-15 w stosunku do fundacji korzystającej ze środków publicznych i prowadzącej działalność na obszarze całego kraju, w zakresie działalności prowadzonej na obszarze właściwości miejscowej samorządu powiatowego (zadanie ma zostać przekazane staroście).
Ustawa została już uchwalona i przeszła przez Senat, 4 lipca przekazano ją Prezydentowi i
Marszałkowi Senatu. 28 lipca 2005 sprawozdaniem w jej sprawie ma zająć się jeszcze raz Sejm.
Ustawa o Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej (druk nr 4339).
Zakłada utworzenie nowego funduszu celowego którego zadaniem byłoby udzielanie pomocy materialnej w formie rzeczowej uczniom szkół publicznych i niepublicznych, u których dochód na jedną osobę w rodzinie nie przekracza minimalnego wynagrodzenia. Ustawa może nie dotyczy bezpośrednio trzeciego sektora, ale zawiera interesujący mechanizm finansowania Funduszu. Art. 4 ust. 1 lit. c ustawy mówi, że przychodami Funduszu są między innymi: [.] środki przekazywane z budżetu państwa w wysokości określonej w ustawie budżetowej, w tym: [.] różnica pomiędzy 1% podatku dochodowego od osób fizycznych należnego za poprzedni rok podatkowy, a dokonanymi i odliczonymi wpłatami na rzecz organizacji pożytku publicznego. Czyli coś w rodzaju 1 % tyle, że dla państwowego funduszu. Ustawa powędrowała do Prezydenta i Marszałka Senatu, 29 lipca 2005 poprawkami zgłoszonymi przez Senat ma zająć się znowu Sejm.
Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym (druk nr 4295).
Także opisywana już przez nas ustawa mająca na celu pobudzenie inwestycji sektora publicznego przez stworzenie optymalnych ram prawnych dla przedsięwzięć publicznych z udziałem partnerów prywatnych. Art. 43. tej ustawy przewiduje zmianę ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przez wprowadzenie nowego mechanizmu przekazywania zadań organizacjom pożytku publicznego. Zgodnie z treścią wspomnianego artykułu w art. 11 ustawy o działalności pożytku publicznego dodaje się ust. 5 w brzmieniu: " Wspieranie oraz powierzanie zadań, o których mowa w ust. 1, może się odbywać na zasadach i w trybie ustawy z dnia ... o partnerstwie publiczno-prywatnym". Ponadto art. 16 ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Umowa o wspieranie lub o powierzenie zadania publicznego może być zawarta na czas realizacji zadania lub na czas określony". Senat wniósł poprawki, o przyjęciu których dziś ma zdecydować Sejm.
Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (druk nr 4341).
Ustawa, jak sam tytuł wskazuje, ma na celu zwiększenie skuteczności działań zmierzających do ograniczenia przemocy w rodzinie. Jednocześnie otwiera się (przynajmniej w sensie formalnym, bo organizacje już od dawna działają w tej dziedzinie) nowe pole współpracy między administrację publiczną a organizacjami pozarządowymi. Mówi o tym art. 9 ust. 1 i 2 ustawy:
Art. 9.
1. Organy administracji rządowej i samorządowej współdziałają z organizacjami pozarządowymi oraz kościołami i związkami wyznaniowymi w zakresie udzielania pomocy osobom dotkniętym przemocą, oddziaływania na osoby stosujące przemoc oraz podnoszenia świadomości społecznej na temat przyczyn i skutków przemocy w rodzinie.
2. Organy administracji rządowej i samorządowej mogą zlecać realizację zadań określonych w ustawie w trybie przewidzianym w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz ustawy z dnia 24 marca 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).
Podobnie jak w poprzednich przypadkach, tak i tu Sejmowi pozostało jeszcze przyjęcie lub odrzucenie senackich poprawek.
Ustawa o sporcie kwalifikowanym (druki nr 4336).
Zgodnie z opisem zamieszczonym na stronach sejmowych celem ustawy jest określenie zasad prowadzenia działalności w zakresie sportu kwalifikowanego, zasad uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym, a także zadań organów administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów w zakresie organizacji uprawiania sportu kwalifikowanego i współzawodnictwa sportowego. Poza tym, że dzięki tej ustawie stowarzyszenia i kluby sportowe zyskują prawo do wielu przywilejów podatkowych, to zmienia ona również ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Art. 67 wprowadza następujące zmiany:
Art. 67.
W ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 ust. 4 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6) klubów sportowych będących spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889, z późn. zm.).";
2) w art. 20 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
3) w odniesieniu do stowarzyszeń i klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia za spełnienie wymagania, o którym mowa w pkt 2, można uważać prowadzenie działalności, o której mowa w pkt 1 i 2, również na rzecz członków stowarzyszenia albo klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia;".
Wszystkie wymienione ustawy jeszcze czekają na ostateczną decyzję Sejmu i na podpis Prezydenta. Nie wszystkie wydają się korzystne dla trzeciego sektora. Nie ma też stuprocentowej pewności, czy w paredziesięciu innych aktach prawnych też nie kryją się jakieś niespodzianki.
Ustawa o Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej (druk nr 4339).
Zakłada utworzenie nowego funduszu celowego którego zadaniem byłoby udzielanie pomocy materialnej w formie rzeczowej uczniom szkół publicznych i niepublicznych, u których dochód na jedną osobę w rodzinie nie przekracza minimalnego wynagrodzenia. Ustawa może nie dotyczy bezpośrednio trzeciego sektora, ale zawiera interesujący mechanizm finansowania Funduszu. Art. 4 ust. 1 lit. c ustawy mówi, że przychodami Funduszu są między innymi: [.] środki przekazywane z budżetu państwa w wysokości określonej w ustawie budżetowej, w tym: [.] różnica pomiędzy 1% podatku dochodowego od osób fizycznych należnego za poprzedni rok podatkowy, a dokonanymi i odliczonymi wpłatami na rzecz organizacji pożytku publicznego. Czyli coś w rodzaju 1 % tyle, że dla państwowego funduszu. Ustawa powędrowała do Prezydenta i Marszałka Senatu, 29 lipca 2005 poprawkami zgłoszonymi przez Senat ma zająć się znowu Sejm.
Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym (druk nr 4295).
Także opisywana już przez nas ustawa mająca na celu pobudzenie inwestycji sektora publicznego przez stworzenie optymalnych ram prawnych dla przedsięwzięć publicznych z udziałem partnerów prywatnych. Art. 43. tej ustawy przewiduje zmianę ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przez wprowadzenie nowego mechanizmu przekazywania zadań organizacjom pożytku publicznego. Zgodnie z treścią wspomnianego artykułu w art. 11 ustawy o działalności pożytku publicznego dodaje się ust. 5 w brzmieniu: " Wspieranie oraz powierzanie zadań, o których mowa w ust. 1, może się odbywać na zasadach i w trybie ustawy z dnia ... o partnerstwie publiczno-prywatnym". Ponadto art. 16 ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Umowa o wspieranie lub o powierzenie zadania publicznego może być zawarta na czas realizacji zadania lub na czas określony". Senat wniósł poprawki, o przyjęciu których dziś ma zdecydować Sejm.
Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (druk nr 4341).
Ustawa, jak sam tytuł wskazuje, ma na celu zwiększenie skuteczności działań zmierzających do ograniczenia przemocy w rodzinie. Jednocześnie otwiera się (przynajmniej w sensie formalnym, bo organizacje już od dawna działają w tej dziedzinie) nowe pole współpracy między administrację publiczną a organizacjami pozarządowymi. Mówi o tym art. 9 ust. 1 i 2 ustawy:
Art. 9.
1. Organy administracji rządowej i samorządowej współdziałają z organizacjami pozarządowymi oraz kościołami i związkami wyznaniowymi w zakresie udzielania pomocy osobom dotkniętym przemocą, oddziaływania na osoby stosujące przemoc oraz podnoszenia świadomości społecznej na temat przyczyn i skutków przemocy w rodzinie.
2. Organy administracji rządowej i samorządowej mogą zlecać realizację zadań określonych w ustawie w trybie przewidzianym w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz ustawy z dnia 24 marca 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).
Podobnie jak w poprzednich przypadkach, tak i tu Sejmowi pozostało jeszcze przyjęcie lub odrzucenie senackich poprawek.
Ustawa o sporcie kwalifikowanym (druki nr 4336).
Zgodnie z opisem zamieszczonym na stronach sejmowych celem ustawy jest określenie zasad prowadzenia działalności w zakresie sportu kwalifikowanego, zasad uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym, a także zadań organów administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów w zakresie organizacji uprawiania sportu kwalifikowanego i współzawodnictwa sportowego. Poza tym, że dzięki tej ustawie stowarzyszenia i kluby sportowe zyskują prawo do wielu przywilejów podatkowych, to zmienia ona również ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Art. 67 wprowadza następujące zmiany:
Art. 67.
W ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 ust. 4 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6) klubów sportowych będących spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889, z późn. zm.).";
2) w art. 20 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
3) w odniesieniu do stowarzyszeń i klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia za spełnienie wymagania, o którym mowa w pkt 2, można uważać prowadzenie działalności, o której mowa w pkt 1 i 2, również na rzecz członków stowarzyszenia albo klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia;".
Wszystkie wymienione ustawy jeszcze czekają na ostateczną decyzję Sejmu i na podpis Prezydenta. Nie wszystkie wydają się korzystne dla trzeciego sektora. Nie ma też stuprocentowej pewności, czy w paredziesięciu innych aktach prawnych też nie kryją się jakieś niespodzianki.
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.