Niektóre organizacje zawsze mają w swoim portfolio parę "znanych twarzy", z których usług korzystają. Jak udaje im się nawiązać współpracę z takimi osobistościami, jak piłkarz Bayern Monachium Philipp Lahm, modelka Verona Pooth czy aktorka Anke Engelke?
Jeżeli ostatecznie podjęliście już decyzję o zatrudnieniu kogoś sławnego, musicie wziąć pod uwagę kilka ważnych czynników, których znajomość okaże się przydatna podczas nawiązywania i utrzymywania tego rodzaju współpracy. Podstawową kwestią sukcesu jest gruntowne przygotowanie.
Na dobry początek
Zanim zaczniecie poszukiwania, musicie odpowiedzieć sobie na parę pytań. Czy faktycznie potrzebujecie zatrudnić kogoś znanego? Jeśli tak, to właściwie dlaczego? Jaka będzie jego rola? Czy gwiazda powinna pojawić się jedynie w pojedynczej kampanii czy raczej będzie współpracować z wami przez dłuższy czas? Kolejnym pytaniem jest oczywiście: kogo właściwie wybrać? Znane osoby odzwierciedlają przecież pewną markę, której nie można dopasować do każdego przesłania.
Wczujcie się w potrzeby adresatów swojej kampanii, zastanówcie się, co tak właściwe chcieliby zobaczyć. Przemyślcie również, czy podczas współpracy z gwiazdą nie wynikną żadne problemy, którym można wcześniej zapobiec. Czy nie ma powodów do obaw, że wokół gwiazdy wybuchnie skandal lub czy nie ma zobowiązań względem innych organizacji? Ta część przygotowań jest szczególnie istotna i wymaga pracy całego zespołu. Nie ma nic gorszego niż zatrudnienie kogoś wyłącznie pod wpływem impulsu.
Jeżeli wybraliście już odpowiednią osobę, musicie zgromadzić informacje i wykorzystując je, odpowiedzieć na ewentualne pytania pojawiające się z jej strony. Przedstawcie waszą organizację krótko, ale trafnie. Pamiętajcie, że kwestia poważnego traktowania nadawców kampanii jest ważna zarówno dla samego celebryty, jak i dla waszych sponsorów. Jeśli oczekujecie od niego odpowiedzi twierdzącej, musicie być pewni, że jest gotowy ręczyć za was. Do tego potrzebujecie przede wszystkim jego zaufania.
Poza tym ważne jest udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- O co chodzi w tym projekcie?
- Dlaczego powinien wesprzeć akurat tę kampanię?
- Co możecie osiągnąć przy jego pomocy? (Podajcie konkretne przykłady sukcesów z przeszłości oraz cele na przyszłość.)
- Jakie będą zadania waszej gwiazdy?
- Co będzie należało do waszych obowiązków?
Kiedy materiały dla celebryty są już przygotowane, pozostaje tylko nawiązać pierwszy kontakt. Na początku należy znaleźć informację, przez kogo dana osoba jest reprezentowana. Samo nawiązanie kontaktu nie jest szczególnie skomplikowane. Można to zrobić zarówno telefonicznie, jak i e-mailowo. Oczywiście, lepiej byłoby, gdyby ktoś z waszej organizacji znał managera osoby, z którą chcielibyście współpracować. W zależności od bliskości relacji wzrastają szanse na bezpośrednie spotkanie.
Sprawna komunikacja
Aby współpraca przebiegała pomyślnie, niezwykle istotne jest, aby każdy wiedział, czego może oczekiwać od drugiej strony. To jedyny sposób, aby uniknąć niepotrzebnych nieporozumień. Zasada ta dotyczy przede wszystkim drażliwych tematów. Kiedy wasz przekaz jest wyraźny i zrozumiały, zaufanie gwiazdy wzrasta.
Należy przedyskutować następujące kwestie:
- Jak rozstrzygniecie problem kosztów? (np. podróże związane z realizacją projektu)
- Kto zajmuje się jakimi zadaniami?
- Jaka forma kontaktu odpowiada celebrycie?
- Wyznaczcie jedną, konkretną osobę ds. kontaktów.
- Określcie ramy czasowe projektu (lub dajcie do zrozumienia, że są otwarte).
- Czy wasza współpraca powinna zostać przypieczętowana umową?
Po nawiązaniu współpracy należy mieć na uwadze opinie gwiazdy, która przecież ręczy za was własnym wizerunkiem. Miejcie na uwadze jej życzenia i pomysły, oraz czerpcie z nabytego przez nią doświadczenia. Podczas takiej współpracy powstają najciekawsze projekty.
Nie możecie zapomnieć o regularnym informowaniu osobistości o najważniejszych wydarzeniach. Punktualnie wyznaczajcie nowe cele, aby komunikacja między wami była ciągła.
Podczas współpracy przestrzegajcie następujących zasad:
//
Centrum KLUCZ jest inicjatywą Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO), która służy promowaniu i rozwijaniu przedsiębiorczości społecznej w woj. łódzkim. Misją Centrum KLUCZ jest rozwijanie przedsiębiorczości społecznej w województwie łódzkim; chcemy, by więcej osób angażowało się w działania społeczne, również na polu przedsiębiorczości społecznej. Centrum KLUCZ to przestrzeń pracy na rzecz organizacji pozarządowych i przedsiębiorczości społecznej w województwie łódzkim. Sednem naszej strategii zmiany świata jest wspieranie start-upów społecznych, które koncentrują się na budowaniu rozwoju lokalnego, trosce o środowisko i dobrostan ludzi.
Źródło: Centrum KLUCZ