Warszawa stawia na współpracę, dlatego miejskie instytucje, organizacje społeczne i lokalne społeczności połączyły siły, by wspólnie przeciwdziałać marnowaniu zasobów. W ramach kampanii „Myślę, nie marnuję” odbędą się wydarzenia zachęcające do zmiany codziennych nawyków.
W pierwszym roku działania kampanii wyłoniono 20 projektów, w obrębie których mieszkańcy zostaną zaproszeni na kilkadziesiąt wydarzeń miesięcznie. Każde z nich to krok w stronę bardziej zrównoważonego miasta.
Nie wyrzucajmy, dzielmy się
Wszystkie wydarzenia zostaną zrealizowane do końca 2025 r. Mieszkanki i mieszkańcy mogą wziąć udział m.in. w warsztatach szycia, podczas których naprawią zniszczone ubranie, przerobią je czy dodadzą indywidualnego stylu. Z kolei z pomocą wolontariuszy uszyją woreczki zakupowe, które trafią także do kupców z targowisk oraz do okolicznych sklepów.
W ramach kampanii nie zabraknie wymian ubrań, rzeczy, sprzętów, zabawek czy książek. Tworzone i doposażane są też punkty wymiany zasobów, w których można dzielić się tym, czego już nie potrzebujemy. Rozwija się także sieć jadłodzielni – niebawem powstanie nowy punkt na mapie miasta, a wybrane lokalizacje zostaną zmodernizowane lub zyskają stałe dostawy i wsparcie, które umożliwią ich regularne funkcjonowanie.
Dodatkowo, w ramach projektu organizowane są kawiarenki naprawcze, zbiórki elektrośmieci, a także działania upcyklingowe – wszystko po to, by dawać rzeczom drugą szansę.
Wiedza, która inspiruje
Nieodłączną częścią zmian jest świadomość, dlatego duży nacisk w projekcie położono na edukację – od wykładów i spotkań, po interaktywne warsztaty. Zaangażowane zostały osoby w różnym wieku, ponieważ międzypokoleniowe relacje mają ogromną moc. Do współpracy zaproszono ekspertów i pasjonatów, aby wiedza była przekazywana w sposób dostępny i ciekawy. Zbierane są dobre praktyki i pokazywane przykłady rozwiązań, które znajdują się w najbliższym otoczeniu – wystarczy je odkryć i wykorzystać.
Targowiska nie marnują
Kolejnym przykładem działań są inicjatywy podejmowane na warszawskich targowiskach w celu ograniczenia marnowania niesprzedanej żywności, głównie warzyw i owoców. Instytucje miejskie i ich partnerzy od kwietnia br. przeprowadzają zbiórki takich produktów na 8 warszawskich targowiskach. Pozyskana od kupców żywność jest przekazywana do lokalnych jadłodzielni oraz organizacji wspierających osoby potrzebujące. W ramach inicjatywy zaplanowano około 240 zbiórek, co pozwoli ocalić przynajmniej kilkanaście ton żywności. Projektodawcy przeprowadzą również liczne działania uzupełniające, takie jak warsztaty i pokazy kulinarne, czy akcje edukacyjne kierowane zarówno do kupców, jak i klientów targowisk.
– Od wielu lat na warszawskich targowiskach miasto promuje niemarnowanie i organizuje zbiórki niesprzedanej żywności, która jest narażona na wyrzucenie. Cieszę się, że kupcy tak licznie dołączają do takich inicjatyw pokazując, że społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko domena wielkich korporacji. Dzięki temu wspólnie ograniczamy marnowanie żywności, promujemy ekonomię współdzielenia oraz pomagamy osobom potrzebującym – mówi Maciej Fijałkowski, Sekretarz m.st. Warszawy.
Zmiana zaczyna się dziś
– Kluczowym elementem działania jest idea lokalnej współpracy instytucji, które tworzą przestrzeń do edukacji czy wymiany. To miejsca, w których można coś naprawić, nauczyć się czegoś nowego, spotkać sąsiadów i porozmawiać o tym, jak wspólnie zadbać o środowisko – powiedział Jacek Wiśnicki, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Każda z tych inicjatyw zachęca do refleksji nad tym, co naprawdę warto kupować, co warto zatrzymać, a co można przekazać dalej. Weź udział w jednym z wydarzeń, przynieś niepotrzebne rzeczy, skorzystaj z warsztatów albo po prostu – zatrzymaj się na chwilę i pomyśl, co możesz zrobić, by marnować mniej.
Więcej informacji o wydarzeniach, zaangażowanych instytucjach i kalendarzu działań znajdziesz na stronie kampanii.
Źródło: Urząd m.st. Warszawy