Monitoring finansowania samorządowej kampanii wyborczej: relacja z konferencji prasowej
Na miesiąc przed wyborami samorządowymi Fundacja im. Stefana Batorego zorganizowała konferencję prezentującą założenia projektu monitoringu finansowania samorządowej kampanii wyborczej. Gośćmi konferencji byli przedstawiciele trzech organizacji pozarządowych uczestniczących w projekcie, którzy zrelacjonowali przebieg i wyniki dotychczasowej obserwacji kampanii wyborczej w Warszawie, Oświęcimiu i Stanisławowie.
Partie polityczne korzystając z subwencji
używają pieniędzy publicznych. Wykorzystanie tych środków prawie
nie podlega kontroli, stąd ogromne znaczenie ma społeczna kontrola
wydatków na kampanie wyborcze.
Projekt czerpie z doświadczeń prowadzonego w
2005 roku przez Fundację Batorego monitoringu finansowania
prezydenckiej kampanii wyborczej. Tym razem, z uwagi na skalę
przedsięwzięcia (kampania samorządowa prowadzona jest w niemal 2,5
tys. gmin), Fundacja zaprosiła do udziału w projekcie lokalne,
niezaangażowane politycznie organizacje pozarządowe i studenckie
koła naukowe. W projekcie uczestniczy 19 przeszkolonych przez
Fundację organizacji, których zadaniem, obok obserwacji przebiegu
kampanii wyborczych, będzie samodzielne przygotowanie i publiczne
przedstawienie wyników monitoringu.
Obecni na konferencji przedstawiciele tych
organizacji omówili swoje doświadczenia i spostrzeżenia z
prowadzonego dotąd monitoringu. Katarzyna Batko-Tołuć ze
Stowarzyszenia Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich już zauważyła
nieprawidłowości w prowadzeniu kampanii przez najważniejszych
kandydatów na stanowisko prezydenta Warszawy – wykorzystanie
środków publicznych na kampanię (rozsyłanie w kopertach z logo
Sejmu informacji o programie wyborczym), wykorzystywanie pełnionego
stanowiska publicznego do prowadzenia kampanii (mieszanie roli
komisarza Warszawy i kandydata), prezentowanie programu wyłącznie
jednego kandydata na spotkaniu, które nie było organizowane przez
jego komitet wyborczy.
Podobne nieprawidłowości zaobserwowano w
Oświęcimiu „Kampania zaczęła się już w lipcu, kiedy w mieście
pojawiły się plakaty z wizerunkiem pierwszego kandydata – obecnego
wicestarosty” mówiła Teresa Bebak ze Stowarzyszenia
„Szansa”. „Inny kandydat w tegorocznych wyborach, jako urzędujący
prezydent, objął patronatem pikniki organizowany przez
stowarzyszenie, które jest jednocześnie jego komitetem
wyborczym”.
Obserwatorzy podkreślają, że działania
kandydatów często wychodzą poza granice obowiązujących przepisów,
kampania została rozpoczęta na długo przed oficjalnym rozpoczęciem
kampanii wyborczej, co może rodzić podejrzenia o wykorzystywanie
środków publicznych na jej finansowanie. O ile w dużych miastach
kampania wyborcza wystartowała przed terminem, w małych, jak w
Stanisławowie, gdzie działa Stowarzyszenie Liderów Lokalnych Grup
Obywatelskich reprezentowane przez Dariusza Kraszewskiego,
często nie są jeszcze znane kandydatury do nowych władz. Kraszewski
zapowiada, że Stowarzyszenie z uwagą przyjrzy się prowadzonym na
terenie gminy kampaniom także pod kątem innych spodziewanych
nieprawidłowości: niezgodnych z ordynacją sposobów pozyskiwania
środków na prowadzenie kampanii, przekroczenia limitu wydatków,
przestępstw przeciw wyborom (jak np. kupowanie głosów, łamanie
ciszy wyborczej).
Wstępne wyniki monitoringu zostaną zaprezentowane przed drugą turą wyborów samorządowych, natomiast raport końcowy ukaże się wiosną 2007 roku.
Więcej informacji:
koordynator projektu monitoringu
tel. 22 536 02 57
asawicki@batory.org.pl
www.samorzad2006.org.pl
Źródło: Fundacja im. St. Batorego