Jak każda inna dziedzina nauk nieprecyzyjnych, również marketing wciąż się zmienia, płynnie przechodząc z jednej fazy w zupełnie inną. Ale od kilku lat obserwujemy trendy, które nie tyle się zmieniają, co rozwijają. Warto o nich pamiętać!
Trzy razy mobilność: responsywność, aplikacje, urządzenia. 80 proc. ruchu sieciowego pochodzi dzisiaj od użytkowników mobilnych, a więc jest to grupa, której pod żadnym pozorem nie należy lekceważyć. Coraz więcej osób decyduje się na przekazywanie datków z wykorzystaniem smartfona czy tabletu, bo po prostu jest im tak wygodniej. Jeśli im tego nie umożliwimy, albo jeśli przegapimy możliwości wynikające z przyciągnięcia do siebie użytkowników mobilnych, może się to odbić bardzo negatywnie na sukcesie naszych działań.
Dzisiaj marki to wydawcy, a marketingowcy stali się autorami. Tak najogólniej można ująć wszystko, co dzieje się wokół content marketingu, a więc działań ukierunkowanych na trafienie z konkretnym przekazem do konkretnych grup osób. Według badań Content Marketing Institute, 92 proc. profesjonalnych marketingowców w organizacjach pozarządowych wykorzystuje właśnie tę metodę docierania do odbiorców. Blogi, social media, mailing, multimedia – wszystko to sprawia, że 65 proc. badanych przyznało, iż teraz czują się bardziej produktywni, niż jeszcze kilka lat temu. Nie ma się czemu dziwić, wszakże najszybszą drogą do dzisiejszego odbiorcy jest dobra, wartościowa treść.
Komunikacja spersonalizowana. To pokłosie wprowadzenia content marketingu na dużą skalę – odbiorcy bardzo wybrednie dobierają treści, jakie chcą widzieć i czytać. Kluczowe stało się takie dobieranie publikowanych materiałów, aby zaspokoić wymagania swoich potencjalnych wspierających. Ponadto, personalizowanie komunikacji pozwala na większe uczłowieczenie szeroko pojętej marki – a to również istotny element.
No właśnie, uczłowieczanie marki – co to właściwie znaczy? Cóż, minęły czasy, kiedy organizacje pozarządowe i fundacje były po prostu czymś, na co można było przeznaczyć pieniądze. Dzisiaj wspierający chcą czuć zaangażowanie w sprawę, mieć świadomość tego, że robią coś dobrego. Dlatego w zakresie marketingu, czy to online, czy offline, należy uwzględnić działania mające na celu wytworzenie specyficznej więzi z odbiorcą. Można oprzeć to na edukowaniu i zachęcaniu do działania, można wykorzystać ciekawe materiały skupiające się wokół kluczowych dla danego podmiotu kwestii – najważniejsze, żeby stworzyć nić porozumienia i przywiązania.
Warto również pamiętać o tym, aby dopasować odpowiednie treści do poszczególnych kanałów komunikacji. To samo zdjęcie wrzucone na Facebooka, Twittera, Instagrama, Google+ i Pinteresta spotka się z diametralnie różnym przyjęciem w każdym z tych mediów. Dlatego w marketingu ważne jest ustalenie tego, w jaki sposób (i na co) reagują odbiorcy w poszczególnych social media, a potem odpowiednie dobranie strategii działań.
Wszystko to może wydawać się skomplikowane, ale wcale nie jest nieosiągalne dla kogoś, kto nigdy nie miał styczności z tego typu działaniami. Trochę dobrej woli, szczypta sprytu i łyżka cierpliwości powinny wystarczyć do nauczenia się skutecznych działań w tym zakresie.
Źródło: Technologie.ngo.pl