Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
ngo.pl używa plików cookies, żeby ułatwić Ci korzystanie z serwisuTen komunikat zniknie przy Twojej następnej wizycie.
Dowiedz się więcej o plikach cookies
Organizacje nadal w bardzo niewielkim stopniu wykorzystują nowe technologie. Głównie z powodu braku wiedzy o dostępnych technologiach, braku czasu, a także pewnej obawy przed wszelkimi nowinkami technologicznymi. Na szczęście większość organizacji wyraża chęć zmiany i rozwoju w zakresie wykorzystania IT. Bo dziś to po prostu konieczność – mówi Natalia Ciosmak, Mobilny Doradca ICT z Biłgoraja.
Technologie.ngo.pl: – W jakim stopniu nasze organizacje wykorzystują w swojej działalności nowe technologie?
Natalia Ciosmak: – W bardzo niewielkim, głównie z powodu braku wiedzy o dostępnych technologiach, braku czasu, aby zapoznać się z technologiami i wprowadzić je w życie, a także pewnej obawy przed wszelkimi nowinkami technologicznymi, głównie wśród osób starszych. Wykorzystywanie nowych technologii często wymaga rejestracji, podawania maila, danych osobowych, co również zniechęca wiele osób. Myślę, że bardzo dobrym rozwiązaniem dla NGO jest założenie tzw. maila śmieciowego, który byłby wykorzystywany do rejestracji na wszelkie aplikacje, a tym samym główna skrzynka pocztowa organizacji nie będzie zaśmiecana zbędnymi wiadomościami, reklamami. Innym problemem jest również fakt, że w większości lokalnych organizacji nie ma pracowników, członkowie działają społecznie, a czas aby usiąść przed komputerem mają powiedzmy tylko wieczorem. Dla tych organizacji rozwój w zakresie ICT jest utrudniony, nawet jeśli są chęci. Dużym problemem jest również brak sprzętu i oprogramowania w organizacjach, oraz brak dostępu do Internetu, a niewielki budżet nie pozwala na takie wydatki, jak laptop czy opłacanie Internetu.
Reklama
A może trzeba było zacząć od pytania, po co organizacjom nowe technologie?
N.C.: – W naszym regionie (Biłgoraj) jest wiele lokalnych, mniejszych i większych organizacji, które realizują fajne projekty dla swoich miejscowości, lecz oprócz lokalnych mieszkańców działania te nie są pokazywane szerszej publiczności. Obecnie prawie każdy ma dostęp do Internetu, i widoczna jest potrzeba pokazywania tych działań, ludzi, którzy angażują się w działania społeczne, czy potrzeba wypowiedzenia się na tematy związane z daną miejscowością, jakimś problemem. Obecnie jest bardzo wiele darmowych narzędzi, które pozwalają w ciekawy sposób pokazać działalność organizacji, chociażby w postaci strony internetowej, bloga, fanpage’a, plakatu, ulotek, infografiki, prezentacji multimedialnej, filmu etc., jednak nie są one znane.
Nowe technologie pozwolą bezpiecznie przechowywać dane organizacji. Obecnie większość organizacji nie zwraca szczególnej uwagi na zabezpieczenie danych przed utratą, robienie kopii zapasowych, problem zaczyna się pojawiać, gdy dane te już się utraci.
Nowe technologie pozwalają na szybką i darmową komunikację między członkami organizacji, jej partnerami, wolontariuszami. Pozwalają na szybkie i bardzo proste dzielenie się materiałami, nawet bardzo dużymi, co znacznie ułatwia pracę.
Nowe technologie dają organizacjom wolność, łatwość przekazu i dzielenia się z innymi misją, która im towarzyszy i przez którą zostały powołane. Obecnie organizacje pozarządowe są nawet zmuszone do tego, żeby wykorzystywać nowe technologie. Coraz częściej spotykamy się z koniecznością wypełniania wniosków online, poprzez generatory. Współpraca z wieloma partnerami wymaga dzielenia się danymi, materiałami wykorzystując „chmurę”, realizacja projektów wymaga pokazywania działań w Internecie, mediach. Tak więc organizacje pozarządowe, nawet gdyby bardzo nie chciały, nowe technologie wykorzystywać muszą.
Czyli po prostu mogą usprawnić pracę organizacji?
N.C.: – Tak. A dodatkowo mogą w praktycznym wymiarze obniżyć koszty jej funkcjonowania. Poza tym wykorzystując dostępne aplikacje możemy sami w prosty sposób wykonać ciekawe plakaty, ulotki, czy inne grafiki, bez konieczności płacenia i zlecania zadania firmom. Wykorzystując darmowe komunikatory, np. Skype oszczędzamy na rozmowach telefonicznych, możemy zorganizować wideokonferencję jednocześnie komunikując się z kilkoma osobami. Korzystając z usług w chmurze możemy mieć dostęp do naszych danych z każdego miejsca na świecie, pod warunkiem, że mamy dostęp do Internetu. Dzięki kalendarzom online, w łatwy sposób możemy zaplanować działania, dzielić się planami, wydarzeniami z innymi pracownikami, co ułatwia organizację pracy. Istnieje wiele aplikacji ułatwiających koordynację projektów, tworzenie baz danych partnerów, wolontariuszy. Notatniki pozwalają przechowywać zebrane informacje, dzielić je ze względu na realizowane projekty. Notatniki (np. Evernote) są bardzo przydatne przy zbieraniu pomysłów na projekt, przechowywaniu informacji, artykułów dotyczących realizowanego przez nas projektu, co np. jest bardzo przydatne w przygotowywaniu sprawozdań. Nowe technologie pozwalają nam w szybki, łatwy i darmowy sposób wykonać pracę, którą do tej pory wykonywaliśmy godzinami, np. sporządzanie ankiet i rozesłanie do odbiorców, ustalenie terminu spotkania, przesłanie zdjęć do partnera, zaadresowanie 50 listów do stałych partnerów itd. itp.
Na jakie problemy najczęściej natrafiają organizacje, które próbują wdrożyć nowe technologie?
N.C.: – Na ten temat już trochę odpowiedziałam w pierwszym pytaniu, ale chyba największym jak dotąd problemem jest brak czasu, głównie jeśli chodzi o organizacje, których członkami są osoby na co dzień pracujące poza organizacją. Innym problemem jest brak sprzętu lub Internetu w siedzibie organizacji oraz brak funduszy na sprzęt. Dla osób, które z nowymi technologiami mają mało wspólnego problemem jest samo zapoznanie się z nimi. Jeśli napotykają trudności na samym początku lub jeśli przekazujemy za dużo informacji na raz, ludzie się zniechęcają i wolą pozostać w spokoju przy starych nawykach. Dlatego bardzo ważne jest stopniowe zapoznawanie ludzi z nowymi technologiami. Czasem utrudnienie stanowi zarząd organizacji, który nie chce wprowadzać do organizacji obcych osób (tj. Mobilnych Doradców), ale to się zdarza rzadko.
Możesz podać przykłady wykorzystania przez organizacje nowych technologii?
N.C.: – Przykładem takiego wykorzystania jest na pewno praca na dyskach wirtualnych, np. Dropbox, Skydrive, GoogleDysk, Storino.pl, dzięki czemu każdy pracownik organizacji ma na bieżąco dostęp do wszystkich dokumentów. Organizacje wykorzystują również dyski wirtualne do przesyłania plików o dużych rozmiarach, których nie da się wysłać pocztą elektroniczną. Innym pozytywnym rozwiązaniem jest wykorzystanie do promocji darmowych narzędzi Google: Youtube – do prezentacji i dzielenia się filmami z różnych wydarzeń, Kalendarz Google – do organizacji czasu pracy, współdzielenia się planowanymi wydarzeniami z innymi, pracownikami, partnerami. Fundacja FLZB, operator programu „Działaj Lokalnie” z naszego regionu w tym roku wykorzysta Kalendarz Google do umieszczania informacji o planowanych wydarzeniach przez wszystkich grantobiorców, tak aby każdy miał do nich dostęp. Planowane jest również szkolenie wszystkich grantobiorców z obsługi dropboxa, tak aby wszystkie materiały z realizacji projektu na bieżąco były wrzucane i dostępne dla operatora. Kilka organizacji wykorzystało Blogspot do utworzenia swojej strony internetowej.
Zdjęcia przechowywane i udostępniane są na Picasaweb, filmy na YouTube, a materiały wykorzystywane w blogspocie na Google Dysk. To wszystko wykorzystując jedno konto na Google. Dzięki blogspotowi mamy dostęp do statystyk, liczby odwiedzających, krajów, z których są odwiedziny i inne. Dla przykładu, niewielka, lokalna, wiejska organizacja założyła stronę na blogspocie i w ciągu trzech miesięcy odnotowała niemal 900 odwiedzin, nie tylko z Polski, ale także takich krajów jak: USA, Włochy, Kanada, Alaska, Rosja, Niemcy. Na pewno pozytywnym przykładem jest Facebook i wykorzystanie go do promocji organizacji, tworzenia grup, organizacji wydarzeń i zapraszanie uczestników, a także śledzenia przydatnych fanpage’y np. z konkursami dla NGO lub fanpage innych organizacji. Niektóre organizacje nie posiadają swojej strony internetowej, ale za to mają fanpage na Facebooku i to im całkowicie wystarcza.
Praca w organizacji wiąże się bardzo często z tworzeniem różnego rodzaju grafik (ulotek, plakatów, prezentacji itp.), a jak wiadomo programy graficzne są bardzo drogie. Dlatego NGO coraz częściej zaczynają korzystać z darmowych aplikacji służących do tworzenia bardzo fajnych infografik (np. Piktochart, easel.ly, infogr.am) oraz aplikacji służących do tworzenia i umieszczania w sieci prezentacji (np. prez.com, issuu.com itp.). Ogólnie rzecz biorąc organizacje wykorzystują nowe technologie w zależności od zapotrzebowania i wiedzy na ich temat. Można podawać jeszcze wiele przykładów pozytywnego wykorzystywania, ale najczęściej wykorzystywanymi technologiami jest: e- mail, Facebook, podstawowy pakiet MS Office, Skype.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.