Od 8 lipca wszyscy mieszkańcy Warszawy oraz odwiedzający stolicę mogą korzystać z nowatorskiej internetowej bazy danych „Niepełnosprawnik po Warszawie”. Jest to interaktywna platforma w czytelny i przejrzysty sposób opisująca obiekty użyteczności publicznej, placówki handlowe i kulturalne pod kątem przystosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Za inicjatywą „Niepełnosprawnika” stoją
stołeczne organizacje pozarządowe wyspecjalizowane w wspieraniu
aktywizacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych –
Fundacja Pomocy Matematykom i Informatykom Niesprawnym Ruchowo i
Fundacja na rzecz Transportowych Usług Specjalistycznych Dla
Niepełnosprawnych (TUS). Autorstwo koncepcji należy do niemieckiej
fundacji Albatros, która prowadzi podobną bazę danych w Berlinie,
zaś finansowo wspiera przedsięwzięcie niemieckie stowarzyszenie
Akcja Człowiek. Swoim honorowym patronatem projekt objęły
warszawskie władze samorządowe w osobie zastępcy burmistrza
Dzielnicy Śródmieście, pani Katarzyny Osowieckiej
Zaznaczyć należy, że „Niepełnosprawnik po
Warszawie” w swoim obecnym kształcie jest programem pilotażowym,
ograniczonym do terenu dzielnicy Śródmieście. Można jednak już
teraz przyjąć, że w najbliższym czasie elektroniczna baza danych
dostępu dla osób niepełnosprawnych obejmie całą stolicę. Świadczą o
tym pierwsze przychylne komentarze zarówno samych użytkowników, jak
i wszystkich zaangażowanych w tworzenie i wspieranie
przedsięwzięcia. „Niepełnosprawnik” doczekał się również bardzo
przychylnego przyjęcia w stołecznych środkach masowego przekazu
oraz w środowisku organizacji pozarządowych.
Co decyduje o sukcesie warszawskiej
elektronicznej platformy dostępności? Jest to przede wszystkim
projekt wychodzący z codziennych doświadczeń samych
niepełnosprawnych. Praktyczna strona „Niepełnosprawnika” to
zweryfikowane informacje o różnym stopniu dostosowania obiektu do
różnych rodzajów niepełnosprawności udostępnione za pomocą
czytelnego systemu piktogramów.