Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Mają po kilkanaście lat, eksperymentują, myślą obrazami, cenią autentyczność, a zakazany owoc smakuje im najbardziej. Nastolatki są dla twórców kampanii społecznych szczególnie wymagającą grupą docelową, bo komunikacja z nimi to nieustanna gonitwa za najnowszymi trendami. Z tyłu głowy warto mieć jej specyfikę, a w zasięgu wzroku najlepsze inspiracje.
Czym charakteryzują się nastolatki jako grupa docelowa w komunikacji społecznej? Poszukują rozwiązań na życie i planują przyszłość opierając się bardziej na sugestiach rówieśników niż wiedzy autorytetów. Nastolatki nienawidzą, kiedy ktoś coś każe. „Nie rób tego” – to dla nich prawie jak zachęta do eksperymentowania.
Ta prawidłowość jest również zachętą do eksperymentowania dla twórców kampanii społecznych. Francuskie Stowarzyszenie Niepalących zrealizowało kampanię antynikotynową, w której użyto postery przedstawiające nastolatków sugestywnie klęczących przed biznesmenem, gdzie penisa zamieniono papierosem. To dorośli hipokryci, stetryczali właściciele firm tytoniowych chcą, żebyś palił papierosy – zdawała się komunikować kampania.
Jak natomiast wykorzystać siłę grupy rówieśniczej? Młodzież jest szczególnie wrażliwa na kwestię tożsamości, chętnie identyfikuje się z grupą i nie bardzo lubi wyróżniać się wśród rówieśników. – Warto dawać młodzieży dobre przykłady, „z ich podwórka” – pokazywać rówieśników, lub starszych kolegów, którzy są fajni, ciekawi i godni naśladowania – sugeruje Dobrena Okulicz-Kozaryn, koordynatorki kampanii „Narkotyki? Nacomito!” zrealizowanej przez Fabrykę Komunikacji Społecznej, w rozmowie z portalem kampanispołeczne.pl. – W kampanii „Narkotyki? Nacomito!” staraliśmy się pokazać innych młodych ludzi, którzy żyjąc w sposób, który polecamy – a więc wolny od narkotyków – są szczęśliwi, zadowoleni, spełnieni. To świetna inspiracja dla rówieśników. Zamiast po raz kolejny straszyć młodych tragicznymi wizjami skutków uzależnienia od narkotyków, pokazaliśmy materiał o charakterze aspiracyjnym. Zaproszenie do współpracy autentycznych postaci wzmocniło i uwiarygodniło przekaz.
Grupa rówieśnicza działa, autorytety – nie. Szczególnie te z moralizatorskim i dydaktycznym zacięciem. Przykład z rodzimego podwórka. Kampania "Pilnuj swojej szklanki" zrealizowana przez Komendę Wojewódzką Policji w Kielcach i Wojewodę Świętokrzyskiego. 10 sekund z ponad minutowego spotu zajmuje osobisty apel Pani Wojewody. – Nie pozwól, by to przydarzyło się tobie. Chwila nieuwagi może wiele kosztować. Baw się mądrze, baw się bezpiecznie – mówi.
Inwazyjny placement personalny w kampaniach społecznych przeważnie się nie sprawdza. Nie sprawdza się również zbyt nachalna komunikacja. Nastolatki świetnie odnajdują się w świecie marek, firmowych fanpage’y i mediów. Traktują to jako rozrywkę, ale wystarczy przesadzić z nadmiernym brandingiem – niezależnie czy mówimy o dobrach konsumpcyjnych, czy ideach – a możemy być pewni, że odrzucą daną treść, gdy tylko poczują się osaczeni.
Dzisiejszych nastolatków rzeczywiście najłatwiej znaleźć i najlepiej zaangażować w sieci i na portalach społecznościowych. To digital natives nie znający świata bez Internetu, nie potrafią żyć bez komputera i komórki, która jest dla nich jak przedłużenie ręki. Telewizja nadal jest dla nich ważna i przy większych budżetach warto w nią zainwestować, ale więcej czasu spędzają online niż przed srebrnym ekranem.
I, co najważniejsze, aby kampania była skuteczna młode osoby trzeba traktować poważnie, po partnersku.
W artykule Zakazany owoc smakuje najbardziej. 10 kampanii dla nastolatków, zamieszczonym na portalu kampaniespołeczne.pl zestawiono zarówno lepsze, jak i gorsze realizacje reklam społecznych stargetowanych na młodych-zbuntowanych wraz z krótkim omówieniem – inspiracyjnie i ku przestrodze.
Źródło: kampaniespołeczne.pl
Ten tekst został nadesłany do portalu. Redakcja ngo.pl nie jest jego autorem.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.